Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag fick precis min laptop. Den har Windows Vista Business installerat!

Men det följde med nåt de kallar "Windows XP Professional" Produktåterställning 1/2. Det finns en skiva ytterligare med inuti det förseglade plastskyddet (och ännu ej öppnat). Jag antar att det är skiva 2/2.

Jag har fått för mig att jag ska installera Win XP Pro, för att det har lägre latency än Win Vista Business och för att XP verkar relativt stabilt samt kanske framförallt för att det sägs att några av mina gamla program inte kommer att fungera i Win Vista.

MEN!!... det finns en varningstext (översatt från engelska):

Om du använder Produktåterställningen kommer du att förlora datan på hdd-n! Ta ur alla lagringsenheter (usb-drives och sd-kort) eftersom data på dessa kan förloras. Om din dator levererades med ytterligare mjukvara (t.ex. Works Suite), så blir du tvungen att installera dessa program efteråt från separata media.

Hur du använder Produktåterställningen:

Sätt i den första skivan i läsaren och stäng av datorn. Sätt på datorn medan du håller nere knappen F12. Använd markörknapparna för att välja den optiska läsaren i menyn. Följ instruktionerna som uppträder på skärmen.

FRÅGA: Hur går det till att installera programmen från separata media och hur sparar jag det som redan finns i datorn? Det finns inga andra media (dvs. cd eller dvd med i paketet...). Däremot en hel del program på datorn, inte minst cd- och dvd-bränningsprogram, videoredigering, office (2 mån prov), antivirus och annat. Det som finns i datorn är ju inom Vista eller hur jag ska uttrycka saken - kommer dessa program att kunna läsas av Win XP Pro?? Om jag bränner en dvd med program nu när den är levererad med Vista - och jag installerar Win XP strax - kan datorn läsa de programmen sedan då? Samt allra viktigast... om ALLT på hdd-n försvinner, hur blir det med drivrutinerna då? De kommer med när jag installerar Win XP då va, om jag fattat rätt?!!

😆

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Ja, drivrutinerna ska följa med XP-återställningen. Annars var det liksom ingen idé. 😐

Allt på hd'n (förutom möjligtvis en dold partition som innehåller recoveryfiler för Vista) kommer att försvinna och det är väl lika bra det. Du vill ju inte ha Vista. Och du vill antagligen inte ha Norton Antivirus heller. Officepaket finns det bra gratisalternativ till, likaså bränningsprogram.

Postat (redigerat)
Ja, drivrutinerna ska följa med XP-återställningen. Annars var det liksom ingen idé. 😐

Allt på hd'n (förutom möjligtvis en dold partition som innehåller recoveryfiler för Vista) kommer att försvinna och det är väl lika bra det. Du vill ju inte ha Vista. Och du vill antagligen inte ha Norton Antivirus heller. Officepaket finns det bra gratisalternativ till, likaså bränningsprogram.

Hej! Ja, jag tror det ska finnas en del av hdd-n som innehåller Recoveryfiler för Win Vista, det står så i Toshibas spec om jag inte missminner mig.

Norton kör inte de med, men väl McAfee. Dessutom är det ett disc creator och något film creator-program med. Lite synd på Office, för jag tänkte ev köra med det 2 mån och sedan köpa det förmånligt.

Men om jag bränner en del av programmen som nu finns med, det måste jag väl kunna?

Sedan installera Win XP Pro.

Har jag nån nytta av att göra så? Kan jag använda det Office-et i Win XP Pro sedan?

Mina gamla cd- och dvd-brännar samt videoredigeringsprogram för Win XP Home får komma till nytta igen då...

Redigerat av debatt
Postat
Norton kör inte de med, men väl McAfee. Dessutom är det ett disc creator och något film creator-program med. Lite synd på Office, för jag tänkte ev köra med det 2 mån och sedan köpa det förmånligt.

Har du testat Open Office Org? När jag testade det första gången hade jag redan en licens på Office97. Jag föredrog trots det Open Office.

Dessutom kan du skapa, redigera och spara word- och exceldokument på t ex Google. Enkelt och smidigt.

Men om jag bränner en del av programmen som nu finns med, det måste jag väl kunna?

Har jag nån nytta av att göra så? Kan jag använda det Office-et i Win XP Pro sedan?

Om du har installationsprogrammet så funkar det. Jag gissar dock att officepaketet redan är förinstallerat på datorn.

Nya Office fungerar nog på XP. Det (XP) säljs ju fortfarande.

Mina gamla cd- och dvd-brännar samt videoredigeringsprogram för Win XP Home får komma till nytta igen då...

Vad har du för brännarprogram? Jag rekommenderar CD burner XP som är gratis.

Postat (redigerat)

Har du testat Open Office Org? När jag testade det första gången hade jag redan en licens på Office97. Jag föredrog trots det Open Office.

Dessutom kan du skapa, redigera och spara word- och exceldokument på t ex Google. Enkelt och smidigt.

Om du har installationsprogrammet så funkar det. Jag gissar dock att officepaketet redan är förinstallerat på datorn.

Nya Office fungerar nog på XP. Det (XP) säljs ju fortfarande.

Vad har du för brännarprogram? Jag rekommenderar CD burner XP som är gratis.

Installationsprogrammet för vadå? Inga programskivor är med i paketet, alla program ligger på hdd-n.

Alltså ligger MS Office på hdd-n också.

Mitt gamla cd-brännarprogram hette Sonic Record Now Deluxe 7.3! Det var medinstallerat från början på min gamla skitdator (som jag skriver på nu förresten), och sedan uppgraderade jag det programmet för nästan 800 spänn att få möjlighet att lägga in ISRC-koder etc, men sedan försvann ju alla program på hdd-n i skitdatorn då den taatade sig, och jag har inte det programmet på cd... tår i ögat. 😐 Som videoredigeringsprogram har jag på cd, InterVideoCreator. Schysst! Det kan jag installera på denna.

Jag har lärt mig att ska jag skaffa program i framtiden, så ska jag alltid se till att få dem på cd/dvd.

Redigerat av debatt
Postat
Installationsprogrammet för vadå? Inga programskivor är med i paketet, alla program ligger på hdd-n.

Installationsprogrammet för Office. Som mycket annan data kan det lagras på hårddisk, fickminnen, cd/dvd-skivor etc.

Ligger det ett installationsprogram på din hårddisk kan du lägga över det på extern lagringsmedia för att installera på datorn senare. Ligger officepaketet förinstallerat på din dator (vilket jag gissar att det gör) kan du inte flytta med det till XP.

Ladda hem Open Office så blir du av med huvudbryet. Och kanske det bästa av allt, du blir av med office-assistenten också.

Postat

Jag sitter med handboken här och kan låta meddela en intressant oväntad sak!

Det står att det första man ska göra när man sätter på datorn är att Installera Vista.

Det lär komma upp en skärm där det står "Windows Vista" och sedan ska man följa instruktionerna.

Hur ska jag göra då? Jag ska ju ha Win XP, tänkte jag...

Ska jag skita i att installera Vista där då, om nu det går, och sätta i Recovery Win XP-skivan direkt?

Lustigt, för det står att datorn kommer förinstallerad med Vista...

Postat

Installationsprogrammet för Office. Som mycket annan data kan det lagras på hårddisk, fickminnen, cd/dvd-skivor etc.

Ligger det ett installationsprogram på din hårddisk kan du lägga över det på extern lagringsmedia för att installera på datorn senare. Ligger officepaketet förinstallerat på din dator (vilket jag gissar att det gör) kan du inte flytta med det till XP.

Ladda hem Open Office så blir du av med huvudbryet. Och kanske det bästa av allt, du blir av med office-assistenten också.

Jaha, man skiljer på "installationsprogram" och förinstallerat program.

Förinstallerade program är ju värdelöst att ha...

Postat

Det står att det första man ska göra när man sätter på datorn är att Installera Vista.

Det lär komma upp en skärm där det står "Windows Vista" och sedan ska man följa instruktionerna.

Ska jag skita i att installera Vista där då, om nu det går, och sätta i Recovery Win XP-skivan direkt?

Förinstallerat. Nu var vi där igen. Vista kommer "förinstallerat".

Postat

Läs instruktionerna för återställningen av XP. I bästa fall slipper du installera klart Vista.

Postat (redigerat)

Såhär står det för att vara exakt:

"När du har slagit på strömmen för första gången ska du inte stänga av strömmen förrän du har valt operativsystem. Mer information finns i avsnittet "Installera Windows Vista".

Håll in strömbrytaren i två till tre sekunder.

Installera Windows Vista

När du sätter på strömmen till datorn första gången visas startbilden för Microsoft Windows Vista på skärmen.

Följ anvisningarna som visas på skärmen.

Läs igenom Licensavtal för Windows-användare noggrant."

???

Redigerat av debatt
Postat

På sidan 3-10 står dessutom

"Funktionen Vista Complete PC Backup kan endast användas i Windows Vista Business Edition och Ultimate Edition."

Går inte i Win XP alltså.

Postat

En sak jag tänkt på.. När man "nedgraderat" (årets skämt) till XP, visst fasen måste det gå att installera tillbaka Vista sen igen om behovet skulle uppstå?

Postat

Vet inte. Har frågat både datortillverkaren och två butiker sedan 4 veckor tillbaka om det, utan att få något svar. Men jag tror det går, för det finns en Recovery-partition på hdd-n.

🙂

Postat
Såhär står det för att vara exakt:

"När du har slagit på strömmen för första gången ska du inte stänga av strömmen förrän du har valt operativsystem. Mer information finns i avsnittet "Installera Windows Vista".

Håll in strömbrytaren i två till tre sekunder.

Installera Windows Vista

När du sätter på strömmen till datorn första gången visas startbilden för Microsoft Windows Vista på skärmen.

Följ anvisningarna som visas på skärmen.

Läs igenom Licensavtal för Windows-användare noggrant."

???

Det understrukna är ett skämt - inte fanns det nån mer info värd namnet under "Installera Windows Vista", eller hur?!

Postat (redigerat)

Om jag hinner ska jag nå nån support idag.

Sagt och gjort - nu får vi se vad de svarar också.

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.