Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har tänkt lära mig spela piano och har därmed tittat på en del alternativ.

Detta är mina krav:

1. Fullstort (88 tangenter)
  2. Vägda tangenter med hammer effekt (så likt ett piano som möjligt)
  3. Det är en fördel om det finns högtalare så att man inte är bunden till en dator
  4. Möjlighet att koppla till datorn och där koppla på effekter/ljud (ex genom fl studio)
  5. Priset får max vara 4000 kr

Jag har tittat närmare på CME UF8 som man kan hitta beg för runt 3000 kr, jag är dock inte säker på att detta är rätt? Ett annat som tilltalat mig mer är Yamaha DGX 620, det är dock ganska mycket dyrare och det blir nog svårt att hitta det för 4000 kr beg.

Idag har jag ett Casio CT700, och visst det går säkert att lära sig spela på, men det hade varit trevligt med lite mer känsla.

Om jag skulle välja bort hammereffekt och allt det där som ger piano känsla så känns det som att jag lika bra kan köra på det keyboard jag har?

MVH

Jimmy

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Yamaha DGX 620 är ett keyboard med inbyggd tongenerator så att du kan spela med ljuden som finns i keybordets ljudbank och lyssna genom de inbyggda högtalarna.

CME UF-8 (jag har en sån själv), är ett midi-klaviatur som inte har någon tongenerator i sig. Den skickar bara midi.

Postat

Det finns massor mer trådar här om den frågan. Du är defintivt inte den första som ställer den. 😉

Leta lite bland befintliga trådar eller sök så kommer du hitta massor med information, åsikter och förslag.

Postat

Jo jag vet vad som skiljer en midi kontroller från ett keyboard.

Att det finns högtalare och ljud i enheten är bara positivt då den inte alltid kommer kräva dator, men visst jag kommer troligen främst använda ljud från datorn.

Så frågan är då vad som skiljer sig förövrigt(ex tangenter)? Båda ska vara tänkta att vara likt piano, men kommer de ens nära i känslan? Kanske det är svårt att hitta något som kommer nära för en rimlig peng?

Assar du har säkert rätt, men det tråkiga är att man kan inte söka på små ord i detta forum, ex CME.

Postat
Assar du har säkert rätt, men det tråkiga är att man kan inte söka på små ord i detta forum, ex CME.

Det fixar man genom att lägga till nåt ord. T ex så här (CME keyboard) eller så här (+köpa +piano).

😛

Postat

för dom pengarna skulle jag råda dig att kolla efter ett begagnat Roland eller Yamaha-piano. Du får alltid bättre kvalitet och känsla i tangenterna på så sätt, än att satsa på t ex ett CME-klaviatur.

Det enda vettiga alternativet om man vill köpa nytt (såvida man inte är ute efter massa rattar och reglage - då är CME ett bra alternativ) för 4000 kr är Casio CDP-100, enligt mitt tycke.

Postat

Provspela!!

Ingen kan berätta för dig vad du ska tycka om ett klaviatur, det är bara du själv som kan avgöra vad du tycker funkar.

Jag har ett CME UF8 som jag är jättenöjd med. Ingen superduperkänsla iofs, men ändå riktigt riktigt bra för att vara ett budgetalternativ. Och det finns även expansionskort att köpa till CME-klaviaturerna så att du får pianoljud inbyggt (men jag har inte testat själv så jag vet inte hur bra det låter).

Postat

CME UF8 är tyvärr svår att prova på förhand då det numera är CME UF80 som gäller.

Jag var mer inne på Yamaha DGX 620 efter att ha provat 630 på musikbörsen, men så har jag tänkt till lite.

Tanken är så klart att jag ska lära mig piano, men jag gillar också att göra techno musik o liknande(vilket egentligen inte kräver några piano skills) och därför känns en CME som ett bättre val. Det verkar vara en bra ballans mellan piano och midi keyboard.

Då jag inte vet hur mycket tid jag kommer lägga ner så vill jag inte ge för mycket för keyboardet därför känns en äldre modell som CME UF8 som ett bra val.

Det verkar dock inte vara möjligt att hitta någon butik som säljer CME UF8 så det får bli en beg och då uppstår så klart ett par frågor.

1. Vad är rimligt pris? Låter inte 3000 kr för en CME UF8 som är 2 år gammal lite väl dyrt?

2. Vad ska man titta efter? finns det några vanliga fel?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.