Jump to content
Annons

Rör till ART Digital MPA preamp samt allmänt om rörförstärkare

Recommended Posts

Koinurka (oregistrerad)
Postat

Jag har gått och skaffat mig en ART Digital MPA, som använder enligt hemsidan två st"12AX7A vacuum"-rör. En nybörjare som jag är, och ung därpå, har jag ingen aning om vad rör - som verkar dyka upp i alla slags förstärkarsammanhang och även i mikrofoner - har för funktion.

Jag har en spontan känsla av att rör har "tjockare" och varmare ljud (jag tänker på gitarrdist ur rörpreampar) än "transistorförstärkare" - ytterligare ett begrepp som jag skulle vilja få förståelse för.

Jag har även fått för mig (efter sökning i olika fora) att dessa s.k. 12AX7A-rör är mycket medelmåtta och alltså förtjänas att bytas ut mot bättre. Vilket leder till fler nybörjarfrågor:

Handlar det om samma slags rör som sitter i både gitarr- och mikrofonförstärkare?

Om ja, är bra mikrofonpreamp rör också bra för andra tillämpningar?

Och slutgiltigen: Vilka ersättarrör bör jag skaffa för min nya pryl, som jag kommer att använda för att spela in både dynamiska och kondensatormickar, virvel, bastrumma, sång och akustisk gitarr.

Jag skulle vara mycket tacksam om någon tog sig besväret att svara på åtminstone delar av dessa ganska omfattande frågor.

Om produkten:

http://www.artproaudio.com/products.asp?ty...cat=9&id=48

Kopplingsschema för den icke-digitala varianten:

http://harmoniccycle.com/hc/images/sound/A...d-schematic.pdf

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

12AX7 är en standard. (Som även heter ECC83 på europiska) Jämför det med glödlampor. De ska ha rätt sockel, rätt effekt, och rätt strålingsmönster)

De går att byta ut glödlampor mot andra tillverkares glödlampor om de följer samma standard.

Rör är lite mer kompicerade än glödlampor men principen...

Vad som låter bäst är sedan en smaksak och det beror ganska mycket på vart den sitter.

I en micpreamp så skulle jag välja något som har lågt brus om jag skulle byta.

Postat

I ART används röret för att skapa distortion -- somliga kallar det rörvärme. Jag tror du kan utgå från att ART valt ett lämpligt rör att sitta i burken och som passar till just det ändamålet. Det kan vara så att de valt ut ett rör bland hundratals med samma nummer, kanske har de justerat spänningar med mera för att passa just det rör som sitter där. Innan du byter är det därför en bra ide att fråga tillverkaren om de har några tips, kanske finns det en servicemanual.

Gunnar

Postat
I ART används röret för att skapa distortion -- somliga kallar det rörvärme. Jag tror du kan utgå från att ART valt ett lämpligt rör att sitta i burken och som passar till just det ändamålet. Det kan vara så att de valt ut ett rör bland hundratals med samma nummer, kanske har de justerat spänningar med mera för att passa just det rör som sitter där. Innan du byter är det därför en bra ide att fråga tillverkaren om de har några tips, kanske finns det en servicemanual.

Gunnar

Jag läste nyss en recension på en DBX rörpreamp, där skrevs bla att man som köpare direkt borde byta ut de billiga kinarören den levererades med mot bättre så skulle rörsoundet bli avsevärt bättre. Så ursprungsrören kan nog i vissa fall vara dåliga.

drloop (oregistrerad)
Postat

Det är budget prylar. Är det mödan värt att byta rör?

Koinurka (oregistrerad)
Postat

Tack för alla svaren! Jag får nog repetera min ellära för att förstå fullt dessa rör.

pme: finns det data för olika rör om t.ex. brusnivån? Eller har brusnivån mer att göra med kretsen som röret är kopplat i?

trombonisten/Gunnar: är preampkretsarna alltså specialdesignade för en viss typ av rör? Och därför kan en sämre ansedd rör låta bättre på min MPA än en som egentligen är "bättre"?

drloop: en budgetpryl med guldkant är väl bättre en en budgetpryl utan? 😛

Guitar Nilsson: jag har läst flera recensioner om just MPA:n med samma konsensus (byt rör direkt). Folk verkar i sammanhanget namedroppa rör med namn som Telefunken AX7, NOS Mullard, Amperex 12ax7 (är dessa samma som dom 12AXA som nämndes?)

• 2 veckor senare...
Koinurka (oregistrerad)
Postat

Nu har jag fått hem besten, så här ser hunken ut förresten:

240228.jpg

Jag och sambon testade ikväll och jag måste säga. Det låter klart annorlunda om man rattar med alla dessa kontroller, men det handlar om en högst subtil skillnad mot preamparna på min saffire. Jämfört med skillnader från t. ex. olika mikrofonplaceringar påverkar MPA:n ljudet mycket mindre. Ett test på gitarren inspelad från samma position avslöjade att ljudet blev en aning klarare och bättre definierad på det lägre registret med MPA:n. Jag tror/hoppas på att skillnaden kommer att visa sig efter mer inspelning och lyssning. Gitarrtestet råkade jag ta bort, men här är i alla fall en liten a capella vi gjorde nyss genom min nya preamp och en NT-1:a 🙂

http://www.sendspace.com/file/bdrgdy

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Grattis till en ny pryl i Studion!

Det man gör om man har hyfsad kvalité på sina grejer redan är att tweaka i små steg uppåt för bättre ljud.

Så lycka till med preampen, den går väl att dista också?

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.