Jump to content
Annons

Hur byter jag mickar på gitarren?

Recommended Posts

Wylde (oregistrerad)
Postat

Jag har nya Seymour Duncan JB TB-4/SH-4 (bridge/neck) mickar som jag vill installera men vet inte riktigt hur jag göra.

Hittar inte elschemat på Duncans hemsida, jag vet inte om det ska vara "3 way" eller "5-way" (?)

Det jag vill ha är väll standard antar jag..

BRIDGE - en volym och en ton ratt

NECK - en volym och en ton ratt

Jag spelar metal/hårdrock och äger en "Dean Cadillac" gitarr, mickarna på gitarren är orginal Dean guldfärgade, modelerad efter "super distortion".. låter riktigt bra faktiskt!

Det jag tänkte först var att löda nya mickarna likadant som dom gammla mickarna satt.....men eftersom det är olika mickar så kanske det inte går..........?

Eller kapa kabeln så nära micken det går och löda dit nya micken, ist för att löda om vid tonkontrollerna......?

Uppskattar alla tips och råd jag kan få, tack i förhand!

(inte min gitarr på bilden)

post-19378-1227987941_thumb.jpg

Annons
raso (oregistrerad)
Postat

Det enda jag kan hjälpa dig med är att presentera dig för den här sidan: http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Klicka i vilken typ av mick, samt hur många och tryck "submit". Finns även scheman för fiffigheter som killswitch.

Lägg gärna upp blider och berätta hur det går 🙂

Wylde (oregistrerad)
Postat

Ja den varianten av schema verkar stämma bra in.

Fast när jag kollar lödningen på mina nuvarande mickar så ser lödningen annorlunda ut, än den på Duncans schema, det är det som är förrvirande...hade det sett ut som på Duncans beskrivning så skulle det vara lättare.

Tack för responsen och era svar! 😮

Wylde (oregistrerad)
Postat

Byte av mickarna gick bra.

men nu är det knas med halsmicken, alla toner låter bra fram till 12:e band på E-strängen (tjocka E), därifrån "hummar" tonerna.. Varför hummar det?

Stallmicken är klockren iaf..

jag håller på intonera gitarren nu för jag har satt på grovare strängar

Kan det var lödfel eller intonerings fel som gör att det "hummar"??

Postat
Byte av mickarna gick bra.

men nu är det knas med halsmicken, alla toner låter bra fram till 12:e band på E-strängen (tjocka E), därifrån "hummar" tonerna.. Varför hummar det?

Stallmicken är klockren iaf..

jag håller på intonera gitarren nu för jag har satt på grovare strängar

Kan det var lödfel eller intonerings fel som gör att det "hummar"??

"Sänk" micken, den kanske är för nära strängarna?

Wylde (oregistrerad)
Postat

Sänka mickarna har jag ochså provat, det hjälpte inte.. och tyngden försvann lite då 😎

Det finns skruvar på mickarna som är i olika höjd har jag märkt, kan det vara nåt med dom att göra?

post-19378-1228173993.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.