Jump to content
Annons

Nybörjarhjälp!

Recommended Posts

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Hejsan.

Jag är helt grön (i princip vad gäller mixning o inspelning). Nu skulle jag vilja ha hjälp att räta ut, iaf några, frågetecken.

Jag använder mig av Cubase SX3 vid inspelning.

Spelar mest in Rock/pop då det blir ex, Gitarr, Trummor, Bas, Sång, Piano(ibland).

Vad har undrat mkt över är vad som menas med ordet panorering?

Jag gissar på att det handlar om hur man ställer gitarrerna exempelvis L/R?

Gör man detta i mixen?

Sen funderar jag mkt på vad som är lämpligast att spela in med Mono/Stereo?

Fyller man någon som helst funktion genom att spela in i Stereo?

Kan inte höra någon skillnad, vad är skillnaden?

Jag har även hört mycket prat om EQ o Kompressor.

Vad är det och vart skruvar man på dem?

Sen vill jag till sist försöka få det förklarat vad mixning egentligen är.

Jag vet i stora drag vad det går ut på. Alltså att jämna ut alla ljudkällor och skapa en bra bild osv.

Men vart mixar ni?

Är det så enkelt som under Devices -> Mixer?

Ursäkta min nybörjarförvirring.

Men nånstans måste man ju börja 😉

Tackar varmt för alla svar!

/Emil

Annons
Postat
Hejsan.

Jag är helt grön (i princip vad gäller mixning o inspelning). Nu skulle jag vilja ha hjälp att räta ut, iaf några, frågetecken.

Jag använder mig av Cubase SX3 vid inspelning.

Spelar mest in Rock/pop då det blir ex, Gitarr, Trummor, Bas, Sång, Piano(ibland).

Vad har undrat mkt över är vad som menas med ordet panorering?

Jag gissar på att det handlar om hur man ställer gitarrerna exempelvis L/R?

Gör man detta i mixen?

Japp! För begreppen som sådana, så finns många av dem förklarade på svenska, om du gå till Kontrollrummets Wiki, så får du lite grund att stå på när du frågar vidare sedan. 😛

Sen funderar jag mkt på vad som är lämpligast att spela in med Mono/Stereo?

Fyller man någon som helst funktion genom att spela in i Stereo?

Kan inte höra någon skillnad, vad är skillnaden?

Spelar du in en mikrofon, så är det meningslöst att spela in på ett stereospår eftersom det bara tar upp dubbelt så mycket hårddiskutrymme och drar mer systemresurser - helt i onödan eftersom det inte tillför något. Ljudkällor som är i stereo från början, som t ex externa syntar e dyl, bör du däremot spela in i stereo - och likadant om du mickar upp ett trumset, så spelar man nog oftast in överhänget i stereo, medan resten av micarna blir på varsitt monospår.

Jag har även hört mycket prat om EQ o Kompressor.

Vad är det och vart skruvar man på dem?

Detta hittar du också i Wikin, med lite förklaringar om de olika rattarna. 😎

Det känns smidigare att hänvisa dit, än att skriva samma sak här... 😉

Sen vill jag till sist försöka få det förklarat vad mixning egentligen är.

Jag vet i stora drag vad det går ut på. Alltså att jämna ut alla ljudkällor och skapa en bra bild osv.

Men vart mixar ni?

Är det så enkelt som under Devices -> Mixer?

Mixar gör man mycket riktigt med mixern.

Jag skulle inte kalla det att jämna ut ljudkällorna, utan det handlar först om att ställa en lagom nivå på alla instrument, så att det blir en bra balans mellan dem och låter som en bra helhet. Förutom nivån, så har man olika verktyg, som panorering för att placera de olika ljuden på rätt ställe i stereobilden, eq för att ändra klangen efter eget huvud, kompressor etc, som gör att man kan påverka ljudet mer. Kolla i Wikin och sök på mixning, så kan du få lite hum om det, men det är ganska kortfattat där också, om ett så omfattande ämne...

Postat

Tusen tack claes!

Det redde ut en hel del.

Men om vi återgår till det du sa om

"Förutom nivån, så har man olika verktyg, som panorering för att placera de olika ljuden på rätt ställe i stereobilden, eq för att ändra klangen efter eget huvud, kompressor etc"

Är dessa funktioner nåt man måste lägga till eller finner man dom under nån häftigt förklädd knapp inne på "devices - mixern" ?

Återigen.. tack!

Postat
Tusen tack claes!

Det redde ut en hel del.

"Förutom nivån, så har man olika verktyg, som panorering för att placera de olika ljuden på rätt ställe i stereobilden, eq för att ändra klangen efter eget huvud, kompressor etc"

Är dessa funktioner nåt man måste lägga till eller finner man dom under nån häftigt förklädd knapp inne på "devices - mixern" ?

Återigen.. tack!

Panorering, eq och kompressor finns på varje kanal i mixern.

Eq och kompressor som följer med Cubase duger utmärkt för att lära sig. När du så småningom får lite vana så kan du lättare avgöra om du saknar något i de medföljande, så att du behöver leta efter andra, men i början är det helt meningslöst att jaga plugins.

Postat (redigerat)
Tusen tack claes!

Det redde ut en hel del.

Återigen.. tack!

Panorering, eq och kompressor finns på varje kanal i mixern.

Eq och kompressor som följer med Cubase duger utmärkt för att lära sig. När du så småningom får lite vana så kan du lättare avgöra om du saknar något i de medföljande, så att du behöver leta efter andra, men i början är det helt meningslöst att jaga plugins.

(lånar tråden)

Har du tips på en bra expander plugin?

Redigerat av Taner
Postat

Tackar återigen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.