Jump to content
Annons

Playbackförbud i Kina


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Satt i traktorn idag och lyssnade på just denna fråga i P3s Christer. Tjejen som skulle gissa sa at det är nog bullshit, synd för henne, för det var sant! Beslutet skulle visst snart träda i kraft. Artister som mimar framöver kan fråntas rätten att uppträda! Helt rätt tycker jag.

Nån timme senare hade de fått in frågor som undrade hur det skulle gå för tjejen som mimade på OS-invigningen, i stället för tjejen som var för ful. Och det kan man ju undra. Kanske hon arkebuseras och släktingarna sen får betala kulan?

Tur man är Ljusne-bo. Och inte mimar heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte för att jag är någon fan av playback men däremot av demokrati. Att förbjuda något sånt är ju hyfsat sjukt, tydligt tecken på statens "vi vet lite bättre än alla andra"-attityd. Samhällsröta oavsett om man kallar sig vänster eller höger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Singback är när man har bakgrunden inspelad och sjunger live till det, medan playback innebär att rubbet är inspelat och man mimar till det - så det är nog playback som menas...

...fast i fallet med OS, så var det ju singback, men där den som syntes inte sjöng... Vad kallar man egentligen sådant? Milli Vanilli...? 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Att folk börjar bojkotta, det skulle man kunna förstå. Men lagstifta .. det måtte vara ett hyfsat juridiskt snårskogsresonerande som lyckats destillera fram den nödvändigheten. 😎

...fast i fallet med OS, så var det ju singback, men där den som syntes inte sjöng... Vad kallar man egentligen sådant? Milli Vanilli...? 😛

Det är att mima, för mig 😉

Eller .. ahaa, den som syntes var inte den som sjöng. Men den som sjöng, sjöng ändå live .. bakifrån kulisserna?

Men, hur vet man i så fall att det var live och inte förinspelat?

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Singback är när man har bakgrunden inspelad och sjunger live till det, medan playback innebär att rubbet är inspelat och man mimar till det - så det är nog playback som menas...

...fast i fallet med OS, så var det ju singback, men där den som syntes inte sjöng... Vad kallar man egentligen sådant? Milli Vanilli...? 😛

AHA! då har jag uppfattat fel i många år! Tack för rättelsen! =)

Så, om man spelar till inspelad sång då? Vad heter det då? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att folk börjar bojkotta, det skulle man kunna förstå. Men lagstifta .. det måtte vara ett hyfsat juridiskt snårskogsresonerande som lyckats destillera fram den nödvändigheten. 😎
...fast i fallet med OS, så var det ju singback, men där den som syntes inte sjöng... Vad kallar man egentligen sådant? Milli Vanilli...? 😛

Det är att mima, för mig 😉

Eller .. ahaa, den som syntes var inte den som sjöng. Men den som sjöng, sjöng ändå live .. bakifrån kulisserna?

Men, hur vet man i så fall att det var live och inte förinspelat?

Nej, det är klart, att det kan ha varit playback - men som jag har förstått det, så var det en annan tjej som sjöng live men inte fick synas för att hon var för ful enligt de som bestämde... Helt sanslöst!

Att lagstifta bort playback eller singback låter däremot helt sjukt. Det är förstås alltid är trist när det fuskas, så delvis kan man väl förstå det, men någon fråga för staten är det definitivt inte, utan det borde snarare vara något för arrangörerna att komma överens om - men i Kina händer å andra sidan ingenting utan att någon representant från regeringen är med och tar beslut - inte ens i "privata" företag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Singback är när man har bakgrunden inspelad och sjunger live till det, medan playback innebär att rubbet är inspelat och man mimar till det - så det är nog playback som menas...

...fast i fallet med OS, så var det ju singback, men där den som syntes inte sjöng... Vad kallar man egentligen sådant? Milli Vanilli...? 😎

AHA! då har jag uppfattat fel i många år! Tack för rättelsen! =)

Så, om man spelar till inspelad sång då? Vad heter det då? 😛

Galenskap...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är klart, att det kan ha varit playback - men som jag har förstått det, så var det en annan tjej som sjöng live men inte fick synas för att hon var för ful enligt de som bestämde... Helt sanslöst!

Men herrejävla gud .. 😉

Vi får kalla det Kinesisk miming ..

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela live till inspelad sång, det har ju Elvis kompmusiker gjort på stora turneer. Den bortgångne Elvis syntes på stor filmduk och hördes förstås i högtalarna. James Burton och Ronnie Tutt samt de andra spelade live som förr.

Vad tragiskt.

Nästan lika tragiskt som Beach Boys turnerande de senaste åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Eller för att inte tala om Thin Lizzy utan Phil Lynott. Sen orginaltrummisen i ELO som turnerar runt eller har åtminstone med ELO2. Fy fan va sunkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller för att inte tala om Thin Lizzy utan Phil Lynott. Sen orginaltrummisen i ELO som turnerar runt eller har åtminstone med ELO2. Fy fan va sunkigt.

Såg du Lizzy nu sist? Jag gjorde det inte, men polarna som är Lizzyfans såg dem, och tyckte de var bra, även utan Lynnot.

Det var inget mimande i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...