Umemagnus Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 Som titeln beskrev... Ska spela in lite till helgen och anvÀnder tvÄ st Motu 8pre. Kan man bara koppla ihop dom med FW? (Info; förmodligen utan relevans för svaret.. men det ska spela in med iMac och i Logic 7 pro)
Fangus Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 Som titeln beskrev... Ska spela in lite till helgen och anvĂ€nder tvĂ„ st Motu 8pre. Kan man bara koppla ihop dom med FW? (Info; förmodligen utan relevans för svaret.. men det ska spela in med iMac och i Logic 7 pro) Gör sĂ„ att du kör genom adat istĂ€llet! eller? âșïž
Claes Holmerup Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 Som titeln beskrev... Ska spela in lite till helgen och anvĂ€nder tvĂ„ st Motu 8pre. Kan man bara koppla ihop dom med FW? (Info; förmodligen utan relevans för svaret.. men det ska spela in med iMac och i Logic 7 pro) Gör sĂ„ att du kör genom adat istĂ€llet! eller? âșïž JĂ€pp! Kör den ena som interface till datorn och den andra hakar du pĂ„ genom Lightpipe. đ
JonasW Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 Ska inte MOTUs grejer gÄ alldeles utmÀrkt att daisy chain'a? Det gör iaf 828an...
Claes Holmerup Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 Ska inte MOTUs grejer gÄ alldeles utmÀrkt att daisy chain'a? Det gör iaf 828an... Det gör de sÀkert, men det Àr ju smidigare att bara ha ett enda ljudkort i datorn - för dÄ kan man anvÀnda ljudkortets mixer till alla justeringar. Annars fÄr man tvÄ oberoende ljudkort att laborera med...
JonasW Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 Ska inte MOTUs grejer gĂ„ alldeles utmĂ€rkt att daisy chain'a? Det gör iaf 828an... Det gör de sĂ€kert, men det Ă€r ju smidigare att bara ha ett enda ljudkort i datorn - för dĂ„ kan man anvĂ€nda ljudkortets mixer till alla justeringar. Annars fĂ„r man tvĂ„ oberoende ljudkort att laborera med... Har för mig att de blir ett stort kort (i datorns ögon) nĂ€r man stackar, men visst, det Ă€r ju smidigt med ADAT ocksĂ„ đź
Fangus Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 (redigerat) Ska inte MOTUs grejer gĂ„ alldeles utmĂ€rkt att daisy chain'a? Det gör iaf 828an... Det gör de sĂ€kert, men det Ă€r ju smidigare att bara ha ett enda ljudkort i datorn - för dĂ„ kan man anvĂ€nda ljudkortets mixer till alla justeringar. Annars fĂ„r man tvĂ„ oberoende ljudkort att laborera med... Har för mig att de blir ett stort kort (i datorns ögon) nĂ€r man stackar, men visst, det Ă€r ju smidigt med ADAT ocksĂ„ đ Ăven jag kan fĂ„ för mig det. Men nu Ă€r jag inte Ă„terförsĂ€ljare av bla. Motu đ Redigerat 17 november 2008 av Fangus
PÀr Ekberg Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 (redigerat) Det stÀmmer! Du fÄr 1 st. mixer och 1 st. kontrollpanel för bÀgge korten vid daisychaining. Sen vette katten vilken sync som Àr att föredra? Adat sync Àr ju sisÄdÀr. Funkar ok och anvÀnds av mÄnga. Men audiofilerna kör ju wordclock för att det skall ge mindre jitter och dÀrmed bÀttre ljud! Men jag har inga belÀgg för att daisychain (FW) skulle ge stabilare sync Àn vad adat ger. Det kÀnns spontant (inget jag vet, utan bara tror) som att FW skulle störas mer och ge sÀmre jittervÀrden etc.? Well well! /PÀr Redigerat 17 november 2008 av PÀr Ekberg
Implasticyde Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 (redigerat) http://www.motu.com/products/motuaudio/8pre/ sÀger i 8per Feature Summary att "daisy-chain up to four units on a single FireWire bus without a hub" Àr möjligt. SÄ svaret pÄ frÄgan torde vara: Jao! EDIT: Fortsatte att klicka runt och fann denna sida som kanske kan vara till nytta: http://www.motu.com/techsupport/technotes/...erfaces-in-os-x Redigerat 17 november 2008 av Implasticyde
Opus99 Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 (redigerat) Smygkapar trÄden för an kort undran. Claes, du som sÀkert gissar bÀttre. Du har nog inte testat Steinbergs MR816 modeller Àn, men om vi gissar. Varje MR816 har 8 in (mic/instrument), plus 8 in (ADAT) plus 2 in (spdif). Kommer man kunna anvÀnda alla dom samtidigt fristÄende frÄn varandra? 18 mono in/out? vad skulle du gissa? Redigerat 17 november 2008 av Opus99
JonasW Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 Smygkapar trĂ„den för an kort undran. Claes, du som sĂ€kert gissar bĂ€ttre. Du har nog inte testat Steinbergs MR816 modeller Ă€n, men om vi gissar. Varje MR816 har 8 in (mic/instrument), plus 8 in (ADAT) plus 2 in (spdif). Kommer man kunna anvĂ€nda alla dom samtidigt fristĂ„ende frĂ„n varandra? 18 mono in/out? vad skulle du gissa? Smygkapar? đ
Opus99 Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 (redigerat) Smygkapar? đ Jomen vafan .. đ .. det Ă€r ju nĂ€ra beslĂ€ktat. Dom enheterna, liksom Motus 8pre, kan man ju seriekoppla via firewire. FrĂ„gan Ă€r om man kan anvĂ€nda alla in/ut dĂ„. Dom brukar ju spara in pĂ„ sĂ„nt, för att hĂ„lla ner kostnaderna. (dom jĂ€klarna) Redigerat 17 november 2008 av Opus99
Claes Holmerup Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 Smygkapar trÄden för an kort undran. Claes, du som sÀkert gissar bÀttre. Du har nog inte testat Steinbergs MR816 modeller Àn, men om vi gissar. Varje MR816 har 8 in (mic/instrument), plus 8 in (ADAT) plus 2 in (spdif). Kommer man kunna anvÀnda alla dom samtidigt fristÄende frÄn varandra? 18 mono in/out? vad skulle du gissa? Testat dem har jag inte, men jag har en god idé om hur de funkar i alla fall... Som jag har förstÄtt det sÄ kan du fÄ precis det du vill; 18 in/ut, under förutsÀttning att du har en extern 8-kanalig omvandlare med Lightpipe I/O - och 2-kanaliga A/D- och D/A-omvandlare som kopplas pÄ koaxial S/Pdif. Channelstrippen finns det 8 st av - sÄ dem fÄr man dela upp och lÀgga pÄ de kanaler man vill ha dem pÄ. De Àr alltsÄ inte bundna till nÄgon speciell kanal, utan det vÀljer man fritt i konfigurationen. Reverbet skickar man med tappningar frÄn alla kanaler som man vill skicka till reverbet.
Claes Holmerup Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 Smygkapar? đ Jomen vafan .. đ .. det Ă€r ju nĂ€ra beslĂ€ktat. Dom enheterna, liksom Motus 8pre, kan man ju seriekoppla via firewire. FrĂ„gan Ă€r om man kan anvĂ€nda alla in/ut dĂ„. Dom brukar ju spara in pĂ„ sĂ„nt, för att hĂ„lla ner kostnaderna. (dom jĂ€klarna) Daisychaina Ă€r en lite annan femma - för dĂ„ Ă€r det upp till 24 kanaler - men det Ă€r för att sĂ€kert kunna klara överföringen och hĂ„lla synken över Firewire utan glitchar. AlltsĂ„ inte nödvĂ€ndigtvis interfacets fel... đ
Linus Postat 17 november 2008 Postat 17 november 2008 MOTU rekommenderar faktiskt att expandera med 8PRE via ADAT. Jag vill minnas att det till och med stÄr i manualen till 8PRE.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.