Jump to content
Annons

Löst huvud på ny SM57

Recommended Posts

fellan (oregistrerad)
Postat

Halloj,

här kommer en kort fråga: Skall "huvudet" alltså toppen, på en sm57a gå att snurra på? Jag har precis köpt en som fraktades upp till sthlm från gbg och misstänker att det kanske hände något galet under transporten. Den sitter även lite löst och den glappar lite (inte ljudmässigt) när man trycker på den.

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)
Halloj,

här kommer en kort fråga: Skall "huvudet" alltså toppen, på en sm57a gå att snurra på? Jag har precis köpt en som fraktades upp till sthlm från gbg och misstänker att det kanske hände något galet under transporten. Den sitter även lite löst och den glappar lite (inte ljudmässigt) när man trycker på den.

Tack på förhand!

Fan så är min också, men den ÄR trasig det vet jag 🙂 Plastkapseln har liksom en liten spricka i sig så den sitter nog lösare än vanligt. Sen om det ska gå att vrida på den när den är helt ny.... det har jag inte tänkt på.

Men dom där mickarna är väl jävligt hållbara så... 🙂

Undrar förresten om någon vet hur thomanns kopior av SM57 låter? Det är säkert samma komponenter, och dom verkar ha gjort ett bra jobb med att kopiera själva "kroppen". Kostar 1/3 av riktiga 57a liksom. Vill testa en men vill inte köpa FÖR att testa... så om någon har gjort det, säg till! =)

Redigerat av Gojira
Postat

så var min från början. Den svarta plasthuven där det står "shure" på går att vrida. Så det är helt OK att den är "lös". Vet inte varför de valt att göra så, men ja den ska va så.

fellan (oregistrerad)
Postat

Gött med svar!

Det känns ju inte helt 100 i kvalitetskänsla om inte skiten är solid. Men men...

tack för tacket.

maart (oregistrerad)
Postat
Undrar förresten om någon vet hur thomanns kopior av SM57 låter? Det är säkert samma komponenter, och dom verkar ha gjort ett bra jobb med att kopiera själva "kroppen". Kostar 1/3 av riktiga 57a liksom. Vill testa en men vill inte köpa FÖR att testa... så om någon har gjort det, säg till! =)

Nej, det är inte så säkert att det är samma komponenter. Kan tänka mig att de är mer lika TSM MT57 som är Luthmans "kina-märke". Dessa låter inte som orginalen men kan kanske ses som ok för sitt pris.

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=419274

Postat

Som de andra sagt så är lite lösa men på en äldre SM57 jag har så har den blivit alldeles för lös med tiden och använder du den till sång och håller den så hör man hur grillen gör ljud från sig när den skakar och slår i metallkroppen. Tejpa dock inte den för då förändras ljudet och blir nasalt nästan då upptagningsområdet och frekvenskurvan ändras. MvH

Postat (redigerat)

En lite tråkiga sak är att den lösa grillen lätt börjar skallra om man sätter SM57 i fäste på puksargen.

(sen kan man ju förstås diskutera om den är ok på pukor öht).

Redigerat av Robin G

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.