Jump to content
Annons

Digitalportan vs Datorn


debatt

Recommended Posts

Nu har jag haft igång min Tascam 2488 MKll lite lätt. Har inte kommit länge än att jag kopplat in en Röde NT2-A och lyssnat direkt genom mina Beyerdynamic DT150. Jag blev jäkligt impad, vilket bra ljud. Provade bara lite ak gitarr och sång, men ljudet var så där som jag föreställer mig rörljud, stort, varmt, rent och fett på en gång. Lyckades hitta in i eqn oxå. Tre svep, lättanvänt i displayen, som jag också tyckte var tydlig och lättläst. Midfrekvensen gick att ändra hela vägen från 32hz till 18khz. Snacka om Johnny Cashröst om jag fettade på lite i basen. Grymt! 🙂

Blev irriterad på att det inte gick att köpa Rödes egna shockmount varken i Sverige eller nån annanstans så jag besälldte två stora JJLabs från JAM. Som extra "tröstätning" beställde jag även en EV N/D 868. Så då kan jag jämföra den med den AKG 112D jag redan har. Efter allt fantastisk som stått om den som kaggemick, så kommer jag nog att ha den på just kaggen, och AKG 112D sätter jag på basriggen, det kommer att funka även live, det gör det nog sämre med stormembranaren ADK 51.

Nu är det bara den lilla detaljen att hitta en bra lokal nånstans att spela in i! Hehe, glömde bort det... Skoja bara, har lite alternativ på gång.

Efterlyser än en gång en mailaddress till Analogfreak. Saknar den figuren här, vi skickade en hel del pm förut, men nu är han försvunnen, ev portad från forumet? Om inte annat så vill jag tacka för att han övertalade mig att kosta på Röde NT2-A i stället för de billigare NT!-A. Är redan stormförtjust i dem. Om någon känner honom kan ni väl förmedla min mail till honom;

gitarrnilsson@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Svar från Tascams support:

Så här frågade jag per mail Tascams support:

Hi!

I just got my 2488 MKll recorder and wonder about the resolution, 16 or 24 bit.

When I read about the unit on the net before i bougth it from Sounds Live in Newcastle i read somewhere that 24 bit recording was only possible when using maximal 8 tracks, is that correct or wrong? I see nothing about that in the manual.

Or can i record first 8 tracks in 24 bit, (4 tracks for drums, 2 for keyboard, 1 guitar, 1 bass) and then bounce it down on 16 bit, and than record vocals, harp etc, on tracks 8, 10 and so on?

Were about to record a blues CD with almost only the vocal overdubbed, and if we record songs in 24 bit for one week and then find out were out of tracks for the vocals its no fun!

Dear Mr. Nilsson,

you can select per project if you like to record in 16 Bit or 24 Bit. This does not have any influence of the number of tracks. You can record 24 Tracks with 24 Bit.

Mit freundlichen Grüßen/

With best regards

Dirk Born

Technical Marketing Manager

Bra att de svarade. Var lite halvnära att radera mailet som spam/skräppost!

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fundering. Kan man spela in MIDI-information in i Tascam-en?

Jag har för mig att den har Midi In och Midi out - hur funkar det?

Jag har t.ex. en gammal Kawai K1-II-synth. Kan jag koppla en sådan till Tascam-en och spela på den och därefter ändra information i Tascam-en??

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson sa:

Debatt undrade ju om det går att flytta allt från en Tascam 2488 MKll till en dator för redigering. Så här står det på det reklamblad jag nyss fått från Thomann:

Import/Export WAV files and backup harddrive. High speed USB 2,0 jack connects to PC or Mac for data backup and SMF/WAV file.

Kan man flytta typ alla spår helt oredigerade från portan till datorn? Eller kan man verkligen bara flytta från datorn till portan som Debatt fick fram ur en nedladdad broschyr?

Jag själv söp glögg igår så jag provade aldrig ens att starta mitt nyförvärv.

Intressant diskussion, och eftersom jag har erfarenhet av bägge arbetssätten är det frestande att göra ett inpass...

Först, att transportera Wav-filerna till datorn bör inte vara nåt som helst problem. Jag hade en Korg D3200 - tyvärr blev den överflödig pga att datorn - och med den kunde man kopiera alla inspelade spår (samtidigt) till vad som kallades klippbordet och sedan vidare därifrån till datorn. När man sen hämtade upp filerna till Cubase landade dom precis på varsina spår. Perfekt.

Tascam 24:an skulle jag tippa funkar på samma sätt. Apropå maskinen i sej, som jag spanade in före köpet av Korgen, ser jag många fördelar med den. Att kunna spela in och spela upp (!) 24 spår med 24 bitar - det är nog mer än någon annan porta klarar av. Och som regel klarar man sej gott med 24 spår. Ja, många gånger räcker det med åtta. Faktiskt.

Min D3200 fick jag till bra pris och slog därför till, att få 32 kanaler och 12 spårs samtidig inspelning skadar ju inte heller. Men det är lätt att vara efterklok, Korgen spelar "bara" upp 32 kanaler i 16 bit - dessutom är den lite väl "mättad" med faciliteter, godsaker under skalen som man de facto aldrig ens kommer i närheten av.

På nåt vis är ju också vitsen med en porta att kunna spela in ett helt band t ex - då blir ju sånt som session drums lite onödigt och gitarrsimulatorer som ändå inte låter som riktiga stärkare likaså.

Det är som flera andra i tråden sagt, datorn erbjuder fler möjligheter med plug-ins och effekter. Och allt är både utbytbart och går att komplettera. I portan sitter allt fast.

Men portan är oslagbar vid live-inspelningar i replokalen osv, tillfällen när många ska lira samtidigt.

Numera kombinerar jag själv de två arbetssätten och får ut mesta möjliga på så vis. Jag har en gammal minidiscporta, en Yamaha MD8, för mobila tagningar och kör över dessa till Cubase. Förvisso ger minidiscen ett något komprimerat ljud, men det är betydligt bättre än Mp3 och i dagens "klimat" duger det gott.

Jag brukar göra grunder - bas, trummor, gitarr, med portan och jobbar sedan vidare i datorn. Där lägger jag sång och andra pålägg i full duplex (24 bit) och väver samman härligheterna.

Saknar inte min hårddiskporta nämnvärt, men den är/var ett robust bygge till skillnad från Tascams nyare monster som jag personligen upplevt som plastiga och väl kompakta. Reglarna är väl inte mer än några centimeter? Inte mycket att dra i...

Men man ska använda sej av det sätt och den teknik man känner sej hemma med. Jag gick länge, i åratal, som en katt runt gröten, för att "slippa" databänglet. Nu tycker jag det bara är en fröjd att spela in i Cubase, och undviker man att ha internet osv på datorn minskar krånglet avsevärt. Jag har en liten begagnad burk på 3 ghz med i stort sett bara musikprogram på - inte ens Office faktiskt. Funkar klockrent.

Är också enormt nöjd med mitt ljudkort, ett M-audio Audiophile 2496 för en tusenlapp, som är känt för att vara "snällt" mot datorn. Kan rekommenderas varmt.

Det var lite många grejer samtidigt kanske, men förhoppningsvis tillförde det något.

Lycka till allihop, whatever you use!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju fått hem min Tascam 2488mkll. Tyvärr är jag lite järndöd så jag har inte fattat så mycket än, men att det går att flytta alla filerna till datorn det är helt klart. Eller flytta från datorn till portan om man skulle få det för sig.

Det jag fattar sämst är nedmixningen, den ska göras till en sub. Keyboardsnubben ska kolla lite på den i morrn, han kanske fattar bättre efter många års Cubasande. Sen har jag ev, osäkert. beställt en instruktions-dvd från amerka.

Det lilla jag testat mina nya Röde NT2-A genom portan och hörlursuttaget verkar mycket lovande, varmt stort och brusfritt.

Klicka på länken nedanför kan ni höra några gamla inspelningar med mitt band Guitar 66

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar:

Fungerar Tascam 2488 MkII ihop med Windows Vista, eller bara med Windows XP?

Kanske är det så, och det är bl.a. därför de gjort Tascam 2488 neo nu också?! Den kostar bara 1500 kr mer. Det är egentligen samma maskin, största skillnaden är de annorlunda mastringseffekterna.

☺️

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar:

Fungerar Tascam 2488 MkII ihop med Windows Vista, eller bara med Windows XP?

Kanske är det så, och det är bl.a. därför de gjort Tascam 2488 neo nu också?! Den kostar bara 1500 kr mer. Det är egentligen samma maskin, största skillnaden är de annorlunda mastringseffekterna.

☺️

//:debatt

Det kan jag svara exakt på, så här står det i manualen:

Microsoft: Windows 2000, Windows XP

Apple: Mac OS 9.2, Mac OS X 10.2 or later.

Alltså funkar den ej med Vista. Jag har XP som tur är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Efterlyser än en gång en mailaddress till Analogfreak. Saknar den figuren här, vi skickade en hel del pm förut, men nu är han försvunnen, ev portad från forumet? Om inte annat så vill jag tacka för att han övertalade mig att kosta på Röde NT2-A i stället för de billigare NT!-A. Är redan stormförtjust i dem. Om någon känner honom kan ni väl förmedla min mail till honom;

gitarrnilsson@hotmail.com

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson sa:

Det kan jag svara exakt på, så här står det i manualen:

Microsoft: Windows 2000, Windows XP

Apple: Mac OS 9.2, Mac OS X 10.2 or later.

Alltså funkar den ej med Vista. Jag har XP som tur är...

När kom Tascam 2488 MkII ut på marknaden?

Vista har inte funnits så länge så det kanske kom ut efter att manualen till portan skrevs.

Det är vanligt att produkter är kompatibla, även fast manualen inte har uppdaterats.

Den kanske fungerar utmärkt med vista.

Har ni kollat info på Tascams forum? http://tascamforums.com/index.php?showforum=3

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta föranleder mig till att fråga en sak:

Om man skaffar en dator med Windows Vista - kan man då inte använda program skrivna för Windows XP??? Är inte Vista bakåtkompatibelt? Såsom för Excel, Word, Photoshop, Cubase etc etc etc.

🙂

Magpie sa:

När kom Tascam 2488 MkII ut på marknaden?

Vista har inte funnits så länge så det kanske kom ut efter att manualen till portan skrevs.

Det är vanligt att produkter är kompatibla, även fast manualen inte har uppdaterats.

Den kanske fungerar utmärkt med vista.

Har ni kollat info på Tascams forum? http://tascamforums.com/index.php?showforum=3

Link to comment
Dela på andra sajter

När kom Tascam 2488 MkII ut på marknaden?

Vista har inte funnits så länge så det kanske kom ut efter att manualen till portan skrevs.

Jag skulle tro att så är fallet. Jag vet inte hur man för över filer från den, men om den fungerar som en vanlig mass storage device (det vill säga den dyker upp som en hårddisk när man pluggar in den) så borde det iaf inte vara några problem med vista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magpie sa:

När kom Tascam 2488 MkII ut på marknaden?

Vista har inte funnits så länge så det kanske kom ut efter att manualen till portan skrevs.

Det är vanligt att produkter är kompatibla, även fast manualen inte har uppdaterats.

Den kanske fungerar utmärkt med vista.

Har ni kollat info på Tascams forum? http://tascamforums.com/index.php?showforum=3

Det är mystiskt att Windows har skapat ett såpass icke-kompatibelt operativ som Vista. Tycks gå åt fel håll, XP fungerar i stort sett felfritt men allra bäst skötte sej 98:an. Hade aldrig några problem med det, inte ens en virusvarning. Allt skit började när dom optimerade operativen för internet, fr o m Win 2000.

Ur den här synvinkeln är det nog bäst att jobba integrerat i portan, trots usb-anslutning och allt. Portan är ju gjord för att man ska en allt-i-ett-station, från inspelning till mastering. Att dom har slängt på en usb-kontakt och anpassat menyn för datoranvändning också är ju egentligen bara nåt dom gjort för att ligga mera rätt i tiden.

MKII:an släpptes förra sommaren, 2007, så att den inte skulle ligga i fas med Vista är superskumt. Ligger säkert uppdaterade drivrutiner för nedladdning nånstans, kolla Tascams egen sida.

Tascam tycks gå hårt fram på portamarknaden fortfarande. Helt riktigt har dom just släppt den nya 24:an neo och man kan fråga sej varför. Förmodligen har Tascam nåt traditionellt att leva upp till såsom den förste portatillverkaren. Marknaden går ju neråt hela tiden - och på portafronten har t ex Jam skurit ner på dom stora maskinerna rejält. T ex har Korgs D3200 helt tagits bort från annonserna. Fokus ligger istället på ny mjukvara för PC/Mac och de portor som lyfts fram är de minsta, i fickformat.

Litet offsidespår igen kanske. Ett tips för den som vill slå till på en MKII och få bra pris: Den går just nu hos Thomann för 6600 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Litet offsidespår igen kanske. Ett tips för den som vill slå till på en MKII och få bra pris: Den går just nu hos Thomann för 6600 kr.

Schuu... men den finns ännu billigare på flera andra ställen. Och "just nu" stämmer nog, för den kommer inte att gå upp i pris iaf... Trots att Musikbörsen t.ex. vill ha 12450 kr och nyligen 16500 kr t.o.m.

😆

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tascamsupport. Den som vill kan ju prova att skicka frågor till supporten, jag har kopierat ett mailsvar därifrån här nedan, adressen är den inom parantes.

Det är lite spooky det här med att om man väljer 24-bitars inspelning bara skulle gå att spela in på 8 spår, det stämmer ju inte.

AW: Support Request‏

Från: Born, Dirk (born@teac.de)

Du vet kanske inte vem den här avsändaren är.Markera som säker|Markera som osäker

Skickat: den 11 november 2008 17:38:33

Till: 'gitarrnilsson@hotmail.com' (gitarrnilsson@hotmail.com)

Dear Mr. Nilsson, you can select per project if you like to record in 16 Bit or 24 Bit. This does not have any influence of the number of tracks. You can record 24 Tracks with 24 Bit. Mit freundlichen Grüßen/With best regardsDirk BornTechnical Marketing Manager *******************************TEAC Europe GmbHBahnstr. 1265205 WiesbadenTel.: +49 611 7158 740

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela in fattar jag hjälpligt hur man gör med Tascams-jäveln.

Sen är det då nedmixningen. Den brukar väl vara det svåraste i en inspelning., med kompressorer, reverb osv, osv, och i rätt ordning. I manualens kapitel om "Recording the Mastertrack", står det i princip bara att man ska trycka på både rec och play. Sen har de den stora godheten att berätta att man efter att ha gjort mastermixen även kan lyssna på den. De som gjort denna manual måste ha skallen fylld med varbölder och snor.

post-8284-1227578268_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela in fattar jag hjälpligt hur man gör med Tascams-jäveln.

Sen är det då nedmixningen. Den brukar väl vara det svåraste i en inspelning., med kompressorer, reverb osv, osv, och i rätt ordning. I manualens kapitel om "Recording the Mastertrack", står det i princip bara att man ska trycka på både rec och play. Sen har de den stora godheten att berätta att man efter att ha gjort mastermixen även kan lyssna på den. De som gjort denna manual måste ha skallen fylld med varbölder och snor.

Jag tycker manualen verkade ganska lättbegriplig när jag skummade igenom den. Men det är klart, är det mycket termer man inte förstår så blir det ju helt plötsligt mycket svårare.

Hur som helst kan du väl lämna själva mixningsdelen tillsvidare och köra igång med inspelning? Har du väl spelat in det så har du ju alltid möjligheten att exportera spåren och lämna över mixjobbet på någon annan i värsta fall.

Jag gjorde misstaget att välja en porta när jag skulle skaffa inspelningsutrustning till min far. Den är verkligen inte särskilt intuitiv (en mindre Tascam-modell) så han hinner glömma bort hur den funkar mellan varje gång han sitter med den. Och sen envisas han ju med att han måste lära sig allt innan han kan sätta igång ordentligt. Hrmm.. 🙁

Jag borde skaffat ett ljudkort och Tracktion till honom istället. Tror han skulle kunna jobba betydligt smidigare med det.

Synd att jag har så taskigt med pengar nu, annars hade det varit en bra julklapp till honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

rainydays sa:

Jag tycker manualen verkade ganska lättbegriplig när jag skummade igenom den. Men det är klart, är det mycket termer man inte förstår så blir det ju helt plötsligt mycket svårare.

Hur som helst kan du väl lämna själva mixningsdelen tillsvidare och köra igång med inspelning? Har du väl spelat in det så har du ju alltid möjligheten att exportera spåren och lämna över mixjobbet på någon annan i värsta fall.

Jag gjorde misstaget att välja en porta när jag skulle skaffa inspelningsutrustning till min far. Den är verkligen inte särskilt intuitiv (en mindre Tascam-modell) så han hinner glömma bort hur den funkar mellan varje gång han sitter med den. Och sen envisas han ju med att han måste lära sig allt innan han kan sätta igång ordentligt. Hrmm.. 🙂

Jag borde skaffat ett ljudkort och Tracktion till honom istället. Tror han skulle kunna jobba betydligt smidigare med det.

Synd att jag har så taskigt med pengar nu, annars hade det varit en bra julklapp till honom.

Det finns ett Tascamforum i USA, man ska betala 4 dollar för att få vara med där, så det är uteslutet för mig, hur det går till är sånt som överstiger vad jag klarar av. Läsa inlägg går bra, en tråd tar upp hur "Life with Tascam has been". Många svarar ungf att portan var superenkel, sen de packat upp kartongen tog det en timme, sen kunde de det mesta av funktionerna. Kul att läsa, jag inser att det är nåt fel i skallen på mig, jag begriper inte nånting nästan.

När jag gjorde ett nedmixningsförsök upptäckte jag att första regeln, där jag spelat in en gitarr, även drog med sig ljudet av sången som jag spelat in på andra kanalen. Gitarren helt panorerad till v, sången till höger. Att hitta in i panoreringen gick bra, sången vill man ju ha i mitten. Men då låg ju bägge kanalerna på första regeln, höjde jag gitarren följde sången med. Lyckades läsa nåt om det i manualen, det var en väldigt bra finess stod det. Jag känner bara vanmakt, hur i h-e kan man bygga in nåt så jävla idiotiskt?

Kan du flytta farsans filer från hans porta till din dator? Jag vill ju kunna göra allt själv, har inte råd att leja bort mix, det finns ingen som har tid eller lust med det jag håller på med. I bokjävelen står det nåt om några jävla reglar som man bara kan se i fönstret. Ävan de ska ställas in på nåt förbannat helvetes vis. Jag min dumma stora jävla idiot trodde att man använder reglarna som sitter på utsidan både när man spelar in och mixar, så var min gamla porta. Men jag hade inte räknat med Tascams ondskefulla konstruktörer som byggt in tusen idiotfinesser jag inte vill ha, och inte kan koppla ur. Kunde konstruktörerna se mig i hysteri trycka på ingångsknapparna skulle de känna sig stolta; vi har lyckats lura en till looser att köpa nåt han aldrig kommer att ha användning för.

Min senaste teknik att komma nånstans går ut på att förolämpa mig själv och berätta för mig själv 1000 gr om dan att jag är idiot och utvecklingsstörd och av detta bli så arg så att jag förstår portan helt plötsligt. Denna metod verkar inte fungerar heller.

Master Rec:

1. Tryck på Rec och Play samtidigt.

2. När Master Recordingen är klar kan du lyssna på den genom att trycka på Play.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...