Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Gick över till Logic frĂ„n Cubase SX3 i vĂ„ras. Är supernöjd!

Dock Àr det nÄgra funktioner som jag fortfarande saknar eller inte har hittat kanske man ska sÀga. Det Àr klart att mycket fortfarande handlar om lite ovana och vissa uppgifter krÀver lite andra arbetssÀtt mellan de olika programmen. NÄgra mÄnader med Logic Àr inte riktigt samma som 3-4 Är med Cubase helt enkelt...

Nog om det. En funktion som jag anvÀnde enormt mycket i Cubase var att man kunde flytta ljudfilen i en region genom att hÄlla ner typ alt+ctrl samtidigt som man drog. AlltsÄ lÄg regionen kvar pÄ precis samma stÀlle men ljudet spelades frÄn ett annat stÀlle. En sjukt skön funktion nÀr man sitter och klipper och klistrar och ska fÄ saker att passa ihop ordentligt.

Jag vet att det gÄr att gÄ in i Audio Bin-fönstret och dÀr redigera varje region men det kÀnns lite som en omvÀg. Det borde verkligen finnas nÄgot smidigt sÀtt att göra detta pÄ. NÄgon som vet? NÄgon som förstÄr vad jag menar? hehe

Annons
Postat

Alt-Ctrl var det!! 😉 Tack!

Kan tyvÀrr inte hjÀlpa dig med logic frÄgan men jag undrade över precis samma sak i Cubase.. hade glömt vad det var för kommando..

HjĂ€lpte till att bumpa trĂ„den lite iaf 🙂

Postat
Alt-Ctrl var det!! đŸ˜Č Tack!

Kan tyvÀrr inte hjÀlpa dig med logic frÄgan men jag undrade över precis samma sak i Cubase.. hade glömt vad det var för kommando..

HjĂ€lpte till att bumpa trĂ„den lite iaf 😼

Ähh. jag som blev sÄ glad nÀr jag sÄg att jag hade fÄtt svar pÄ min frÄga...

kul att man kunde hjĂ€lpa till ialalfall och tack för bumpen 😆

Postat

Jag brukar köra med Audio Bin, men det funkar vÀl att dubbelklicka och flytta anchor point i sample editor ocksÄ?

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Men dÄ Àndrar man vÀl bara startpunkten men det kanske Àr det han frÄgar om. Annars kan man ju bara dra regionen i arrange, det gÄr ju att finlira det riktigt mycket Àven om man bara förstorar men det ska Àven gÄ att hÄlla nÄn tangentkombination ungefÀr som i cubase och flytta pyttelite Ät gÄngen.

Postat (redigerat)

förstÄr jag dig rÀtt? du vill alltsÄ flytta sjÀlva "audiokurvan/audiotussarna", fast inte behöva flytta sjÀlva klossen/regionen?? nu vet jag hur det Àr med vanesaker, eftersom jag sjÀlv gick frÄn nuendo till logic för typ 6 Är sedan eller nÄt sÄnt, men....varför?

redigerar extremt mkt i audiofiler, men klipper bara isÀr klossarna dÀr det behövs, och flyttar höger/vÀnster......hÄll in ctrl sÄ flyttar man lite(fast man mÄste klicka pÄ klossen först, och sen trycka in ctrl.....gör man tvÀrtom fÄr man bara upp en meny)....eller sÄ Àndrar man "snap" instÀllningen, sÄ att den aldrig snappar till nÄgot vÀrde....! med automagisk crossfade sÄ slipper man tÀnka pÄ sÄnt ocksÄ....

det du frĂ„gar efter har jag ingen aning om hur man gör faktiskt....tyvĂ€rr....! jag menar inte att ifrĂ„gasĂ€tta dig, men varför vill man det? har jag missat nĂ„t? 🙂

Redigerat av Mr Keys
Postat

Alla jobbar olika, vill man sĂ„ vill man 🙂 Men jag hĂ„ller med, smidigare att lösa pĂ„ andra sĂ€tt.

För att gÄ lite off topic, finns det nÄt snabbkommando för att sÀtta pÄ och stÀnga av snap?

Postat
förstÄr jag dig rÀtt? du vill alltsÄ flytta sjÀlva "audiokurvan/audiotussarna", fast inte behöva flytta sjÀlva klossen/regionen?? nu vet jag hur det Àr med vanesaker, eftersom jag sjÀlv gick frÄn nuendo till logic för typ 6 Är sedan eller nÄt sÄnt, men....varför?

redigerar extremt mkt i audiofiler, men klipper bara isÀr klossarna dÀr det behövs, och flyttar höger/vÀnster......hÄll in ctrl sÄ flyttar man lite(fast man mÄste klicka pÄ klossen först, och sen trycka in ctrl.....gör man tvÀrtom fÄr man bara upp en meny)....eller sÄ Àndrar man "snap" instÀllningen, sÄ att den aldrig snappar till nÄgot vÀrde....! med automagisk crossfade sÄ slipper man tÀnka pÄ sÄnt ocksÄ....

det du frĂ„gar efter har jag ingen aning om hur man gör faktiskt....tyvĂ€rr....! jag menar inte att ifrĂ„gasĂ€tta dig, men varför vill man det? har jag missat nĂ„t? 🙂

Du har fattat helt rĂ€tt. Och Nja, jag vet faktiskt inte riktigt varför man vill det 😐 Det va bara att nĂ€r jag körde cubase förut och eftersom funktionen fanns dĂ€r blev det att man anvĂ€nde den nĂ€r anledning dök upp. Hade jag aldrig kört cubase hade jag antagligen inte saknat funktionen och gjort precis som du beskriver (vilket ocksĂ„ Ă€r precis det sĂ€ttet jag kör nu). Precis som du sĂ€ger sĂ„ handlar det ju mycket om vanesaker. En annan vanesak som jag saknar frĂ„n cubase Ă€r möjligheten att kunna Ă€ndra gainen individuellt pĂ„ olika regioner...

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Det kan du ju göra ute i arrange det Àr ju bara att rita volymen i varje region eller köra i mixern om du hÄller pÄ off sÄ fÄr du ju upp en meny med write och read och allt vad det heter.

Postat

Fast dÄ förlorar du kontrollen med volymregeln och Àndrar förutsÀttningar för pluggar etc., vill man bara göra en volymjustering pÄ en region utan att pÄverka nÄgot annat sÄ fÄr man antingen lÀgga en gainplugg som man automatiserar eller köra gain change via sample editor.

Postat

Du har fattat helt rĂ€tt. Och Nja, jag vet faktiskt inte riktigt varför man vill det 😛 Det va bara att nĂ€r jag körde cubase förut och eftersom funktionen fanns dĂ€r blev det att man anvĂ€nde den nĂ€r anledning dök upp. Hade jag aldrig kört cubase hade jag antagligen inte saknat funktionen och gjort precis som du beskriver (vilket ocksĂ„ Ă€r precis det sĂ€ttet jag kör nu). Precis som du sĂ€ger sĂ„ handlar det ju mycket om vanesaker. En annan vanesak som jag saknar frĂ„n cubase Ă€r möjligheten att kunna Ă€ndra gainen individuellt pĂ„ olika regioner...

Varje program har sina fördelas och nackdelar. Jag saknar ocksÄ de tvÄ saker du tar upp hÀr. Plus att jag tycker fade in/out Àr enklare i Cubase.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.