base10 Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Hejsan, fick förra veckan ett erbjudande över Myspace att gĂ„ med i ett skivbolag. Digital Quest heter det och Ă€r ett litet hollĂ€ndskt bolag. De vill att jag ska gĂ„ med i ett sk. "Artist Agreement". NĂ€r jag frĂ„gade om mer information fick jag svaret att det bara Ă€r ett kontakt mellan artisten och bolaget, inget mer. Kanske ni har lust att hjĂ€lpa mig lite hĂ€r, kĂ€nner mig vilsen. Har planerat att frĂ„ga följande frĂ„gor: 1) Vad kommer jag att tjĂ€na pĂ„ att vara pĂ„ ert skivbolag? 2) Vad kommer ni att tjĂ€na att ha mig som artist pĂ„ ert skivbolag? NĂ„gon som vet nĂ„got mer som jag kan frĂ„ga om? Ăr inte sĂ„ erfaren i detta. đ http://www.digitalquestmusic.nl/
djstyler Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Du kan ju alltid frÄga vad du kommer fÄ och inte fÄ göra med dina lÄtar. Tex slÀppa hÀr efter kritik och sÄnt. Tittade deras sida och MySpace och tycker det ser seriöst ut.
Opus99 Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Jag fÄr lite dÄlig smak i munnen, Ätminstone som det framstÀlls. Jag skulle dra öronen Ät mig. Skivbolag Àr ju i princip distributörer, och frÄgan Àr vad de vill distribuera Ät dig? har du gjort en platta som de vill ge ut? i sÄ fall borde de erbjuda ett skivkontrakt. Men artist agreement brukar innebÀra att du förlovar dig med bolaget, att allt material som du vill ge ut offentligt inom tidsramen för kontraktet mÄste slÀppas genom deras distribution. Dom vill hugga tag i dig och hoppas att du ger ifrÄn dig nÄgot bra som de kan ge ut och tjÀna en hacka pÄ (för sig sjÀlv och dig). Sen skulle jag anlita en jurist att gÄ igenom kontraktet, alla villkor och inskrÀnkningar. Jag skulle gÄ igenom det juridiska in i minsta molekyl innan jag förlovade mig och min frihet till ett bolag i utlandet, vars anstÀllda jag aldrig lÀr trÀffa, och för att se till vilka lagar och inskrÀnkningar som gÀller angÄende avtalet i Holland.
JJRockford Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Ja, vad dom kan göra för dig Àr vÀl den absolut viktigaste frÄgan. TÀnker dom bekosta nÄgra inspelningar, tryck av skivor, avgifter till online-försÀljningssidor, promotion o s v. Ger dom förskott pÄ försÀljningen Àr det oerhört viktigt att kolla ifall du Àr Äterbetalningsskyldig eller inte (sÀg att du fÄr förskott pÄ 3000 sÄlda skivor, men skivan sÀljer bara 2000, en del vill dÄ att man ska betala tillbaka förskott pÄ 1000 skivor). Kan nog ocksÄ kÀnnas skönt att om det finns nÄgon form av tidsbegrÀnsning i hur lÀnge dom har rÀtten att slÀppa de inspelningar du gör. Judas Priest missade t ex detta pÄ sitt första skivkontrakt, med följden att de sen ganska mÄnga Är tillbaka inte fÄr ett öre nÀr nÄgon av deras första tvÄ skivor sÀljs.
kvd669o Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Detta och mĂ„nga andra saker Ă€r varför detta forum Ă€r sĂ„ himla bra att vara en medlem i. MĂ€nniskor med kunskaper finns det en hel del av hĂ€r inne. Jag dĂ€remot kan inte allt för mycket. Jag skulle satsa pĂ„ att sĂ€lja min musik sjĂ€lv och fĂ„ betalt tex via paypal.com om jag var du och sen skaffa kontakter som kĂ€nner instanser eller ocksĂ„ lansera mig pĂ„ youtube och hoppas att det hĂ€nder ungefĂ€r som charice pempengco en filippinsk duktig sĂ„ngerska som inte hade rĂ„d ens med en pizza en gĂ„ng i tiden och nu sjunger hon med celine dion och har varit pĂ„ oprah winfrey och har david foster som ledsagare,sĂ„ allt Ă€r möjligt. Min kĂ€nsla Ă€r att sĂ„na dĂ€r bolag ser dig som duktig pĂ„ musik och vill fĂ„nga dig tidigt ungerfĂ€r som dom gör med unga fotbolls talanger som dom trĂ€nar utomlands i sitt hemland för att sedan fĂ„nga i kontrakt och tjĂ€na pengar pĂ„ för inte tror jag dom gör det för att du Ă€r deras polare no way. Trevlig helg pĂ„ dig och lycka till đ
Piccazzo Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Tittade deras sida och MySpace och tycker det ser seriöst ut. Tycke snarare tvĂ€rtom , NĂ€r man klickar pĂ„ SHop pĂ„ deras hemsida kommer inga butiker upp vart man kan köpa lĂ„tar. Har man inte ens budget eller kunskap att fixa en ordentlig hemsida tycker jag att nĂ„nting e lite fishy .... đ
base10 Postat 1 november 2008 TrÄdstartare Postat 1 november 2008 Tack för hjÀlpen allihopa! Har skickat in sÄ mÄnga frÄgor som jag kan komma pÄ och vÀntar pÄ svar, sÄ fÄr vi se om det verkligen Àr vÀrt att gÄ med dom. /Jesse
Demomannen Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Ja, vad dom kan göra för dig Àr vÀl den absolut viktigaste frÄgan. TÀnker dom bekosta nÄgra inspelningar, tryck av skivor, avgifter till online-försÀljningssidor, promotion o s v. Ger dom förskott pÄ försÀljningen Àr det oerhört viktigt att kolla ifall du Àr Äterbetalningsskyldig eller inte (sÀg att du fÄr förskott pÄ 3000 sÄlda skivor, men skivan sÀljer bara 2000, en del vill dÄ att man ska betala tillbaka förskott pÄ 1000 skivor). Kan nog ocksÄ kÀnnas skönt att om det finns nÄgon form av tidsbegrÀnsning i hur lÀnge dom har rÀtten att slÀppa de inspelningar du gör. Judas Priest missade t ex detta pÄ sitt första skivkontrakt, med följden att de sen ganska mÄnga Är tillbaka inte fÄr ett öre nÀr nÄgon av deras första tvÄ skivor sÀljs. Totalt vÀrdelösa rÄd, det handlar om trance, inte hÄrdrock. Det Àr inte tal om att trycka skivor eller bekosta inspelningar, Àn mindre nÄgra förskott. Ingen i dansmusikbranschen skriver artistkontrakt. Glöm det. Det du ska avtala om Àr lÄt för lÄt, option kanske om det Àr riktigt bra villkor. NÄgra tillÀgg: -Se till att du fÄr 50% av tredjepartslicensiering, inklusive ev förskott. -Max 50% av remix fee till andra som mixar din lÄt ska vara recoupable. -Om det Àr som jag misstÀnker, att det handlar om digitalförsÀljning endast pÄ ett okÀnt bolag utan kontakter och med minimal promotion ska du ha minst 50% royalty. -Se till att avtalet Àr tidsbestÀmt. Jag skulle ge dem max tvÄ lÄtar för att testa hur de sköter sig.
kvd669o Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Tack för hjĂ€lpen allihopa! Har skickat in sĂ„ mĂ„nga frĂ„gor som jag kan komma pĂ„ och vĂ€ntar pĂ„ svar, sĂ„ fĂ„r vi se om det verkligen Ă€r vĂ€rt att gĂ„ med dom./Jesse Imponerande produktioner som jag hörde av dig pĂ„ youtube. Verkligen talang har du sĂ„ jag Ă€r inte förvĂ„nad att mĂ€nniskor i musikbranchen blir intresserade đ
base10 Postat 1 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 1 november 2008 Tack för hjĂ€lpen allihopa! Har skickat in sĂ„ mĂ„nga frĂ„gor som jag kan komma pĂ„ och vĂ€ntar pĂ„ svar, sĂ„ fĂ„r vi se om det verkligen Ă€r vĂ€rt att gĂ„ med dom./Jesse Imponerande produktioner som jag hörde av dig pĂ„ youtube. Verkligen talang har du sĂ„ jag Ă€r inte förvĂ„nad att mĂ€nniskor i musikbranchen blir intresserade đ Tack ska du ha, det vĂ€rmer i november mörkret.
Pesek Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 SÄ lÀnge du inte mister dina rÀttigheter Àr det safe. TÀnk igenom hur mycket du tjÀnat pÄ din musik idag och hur mycket reklam du gjort för dig sjÀlv(vilket jag gissar pÄ inte Àr massvis). Om bolaget tror pÄ dig och kommer att Àgna sin tid Ät att fÄ ut ditt namn Àr det en kanondeal Àven om det inte genererar nÄgra pengar just nu. TÀnk framÄt. Viktigast av allt Àr att du inte förlorar DINA rÀttigheter till DIN musik nÀr ni skriver kontrakt.
Opus99 Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 (redigerat) "One of the biggest differences with the new digital stuff, is that people get to do music and records that really shouldn't." - Bob Clearmountain, suverÀn mixare frÄn 80-talet JÀkligt elitistiskt sagt, tycker sÀkert en del, men samtidigt finns dÀr en relevant poÀng med. Jag tycker det Àr viktigt att tÀnka pÄ att det hÀr gÀller Àven skivbolagen numera. Men en sÄn explosion av mÀnniskor som alla (nÀstan) vill nÄ ut med sin musik sÄ blir skivbolagen lika vanliga som korvstÄnd. De vÀxer upp som svampar ur jorden, fÄ av dom Àr över 25 Är gamla, fÄ av dom har mÄnga kontakter i branschen eller sakkunskap om ekonomi, juridik, avtal och kreativ distribution. Att starta ett professionellt skivbolag i Sverige, det behöver man bara en F-skattsedel till - inget annat. Behövs iofs inte ens skattsedel, allt som krÀvs Àr att man gör en logo, en hemsida och kallar sig skivbolag. En del startar s.k. fickbolag (har bokföringen i bakfickan) för att det Àr ballt, och "varför ska inte vi fÄ göra det om vi kÀnner för det?"-ideologin. Andra startar upp bolag för att rent ut sagt blÄsa intet ont anande stjÀrnhungrande musikanter, och Àr man bra sÄ kan man skinna musiker fett utan att musikerna mÀrker det alls. SÄ se till att inte fastna i juridisk kvicksand, som dödar sÄvÀl rykte, namn som ambition och lust. "One of the biggest differences with the new digital stuff, is that people get to run record companies that really shouldn't." Redigerat 1 november 2008 av Opus99
JJRockford Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Ja, vad dom kan göra för dig Ă€r vĂ€l den absolut viktigaste frĂ„gan. TĂ€nker dom bekosta nĂ„gra inspelningar, tryck av skivor, avgifter till online-försĂ€ljningssidor, promotion o s v. Ger dom förskott pĂ„ försĂ€ljningen Ă€r det oerhört viktigt att kolla ifall du Ă€r Ă„terbetalningsskyldig eller inte (sĂ€g att du fĂ„r förskott pĂ„ 3000 sĂ„lda skivor, men skivan sĂ€ljer bara 2000, en del vill dĂ„ att man ska betala tillbaka förskott pĂ„ 1000 skivor). Kan nog ocksĂ„ kĂ€nnas skönt att om det finns nĂ„gon form av tidsbegrĂ€nsning i hur lĂ€nge dom har rĂ€tten att slĂ€ppa de inspelningar du gör. Judas Priest missade t ex detta pĂ„ sitt första skivkontrakt, med följden att de sen ganska mĂ„nga Ă„r tillbaka inte fĂ„r ett öre nĂ€r nĂ„gon av deras första tvĂ„ skivor sĂ€ljs. Totalt vĂ€rdelösa rĂ„d, det handlar om trance, inte hĂ„rdrock. Det Ă€r inte tal om att trycka skivor eller bekosta inspelningar, Ă€n mindre nĂ„gra förskott. Ingen i dansmusikbranschen skriver artistkontrakt. Glöm det. Det du ska avtala om Ă€r lĂ„t för lĂ„t, option kanske om det Ă€r riktigt bra villkor. NĂ„gra tillĂ€gg: -Se till att du fĂ„r 50% av tredjepartslicensiering, inklusive ev förskott. -Max 50% av remix fee till andra som mixar din lĂ„t ska vara recoupable. -Om det Ă€r som jag misstĂ€nker, att det handlar om digitalförsĂ€ljning endast pĂ„ ett okĂ€nt bolag utan kontakter och med minimal promotion ska du ha minst 50% royalty. -Se till att avtalet Ă€r tidsbestĂ€mt. Jag skulle ge dem max tvĂ„ lĂ„tar för att testa hur de sköter sig. Det ska erkĂ€nnas att jag inte kollade vad det gĂ€llde för musikstil. Men om du lĂ€ser utan att utgĂ„ frĂ„n att allt jag skriver Ă€r helt uppĂ„t vĂ€ggarna sĂ„ hade du t ex kunnat stryka "Se till att avtalet Ă€r tidsbestĂ€mt", eftersom jag redan tipsat om det đ Annars kan jag ju personligen tycka att dina sĂ€kert mycket bra tips kunnat vara nĂ„got mer detaljerade. Att slĂ€nga sig med uttryck som "Max 50% av remix fee till andra som mixar din lĂ„t ska vara recoupable." för nĂ„gon som inte har nĂ„gon tidigare erfarenhet av kontraktsskrivning Ă€r nog inte till sĂ„ mycket hjĂ€lp. Ăven om det sĂ€kert Ă€r vĂ€lment. Det kanske ocksĂ„ Ă€r bristen pĂ„ detaljer som gör att jag inte riktigt fĂ„r ihop meningarna "Det Ă€r inte tal om att trycka skivor eller bekosta inspelningar, Ă€n mindre nĂ„gra FĂRSKOTT." med "Se till att du fĂ„r 50% av tredjepartslicensiering, inklusive ev FĂRSKOTT.".
Pesek Postat 2 november 2008 Postat 2 november 2008 Tittade deras sida och MySpace och tycker det ser seriöst ut. Tycke snarare tvĂ€rtom , NĂ€r man klickar pĂ„ SHop pĂ„ deras hemsida kommer inga butiker upp vart man kan köpa lĂ„tar. Har man inte ens budget eller kunskap att fixa en ordentlig hemsida tycker jag att nĂ„nting e lite fishy .... đ HĂ„ller med, men det gĂ„r att se vilka stĂ€llen deras musik finns pĂ„. Om du scrollar ner startsidan ser du alla sidor de finns pĂ„. RĂ€tt mĂ„nga.
slejnard Postat 2 november 2008 Postat 2 november 2008 LĂ„ter vĂ€ldigt lörigt...ungefĂ€r som att nĂ„n försöker lura dig pĂ„ detta vis... đhttp://www.youtube.com/watch?v=Ct43JskT2Uw
Demomannen Postat 2 november 2008 Postat 2 november 2008 Annars kan jag ju personligen tycka att dina sĂ€kert mycket bra tips kunnat vara nĂ„got mer detaljerade. Att slĂ€nga sig med uttryck som "Max 50% av remix fee till andra som mixar din lĂ„t ska vara recoupable." för nĂ„gon som inte har nĂ„gon tidigare erfarenhet av kontraktsskrivning Ă€r nog inte till sĂ„ mycket hjĂ€lp. Ăven om det sĂ€kert Ă€r vĂ€lment. Det kanske ocksĂ„ Ă€r bristen pĂ„ detaljer som gör att jag inte riktigt fĂ„r ihop meningarna "Det Ă€r inte tal om att trycka skivor eller bekosta inspelningar, Ă€n mindre nĂ„gra FĂRSKOTT." med "Se till att du fĂ„r 50% av tredjepartslicensiering, inklusive ev FĂRSKOTT.". Point taken. Remix fee = den ersĂ€ttning som utbetalas till remixartisten. Ibland försöker skivbolagen köpa remixar pĂ„ originalartistens bekostnad och skriver in att man har rĂ€tt att ta igen (recoup) hela ersĂ€ttningen till remixartisten frĂ„n originalartistens royalties. Originalartisten kan gĂ„ med pĂ„ att finansiera hĂ€lften av remixartistens ersĂ€ttning, men dĂ„ ska det helst avtalas skriftligen och remixen ska godkĂ€nnas av originalartisten - skriftligen. Förskott för att signa en lĂ„t till ett digitalbolag av det hĂ€r slaget existerar nĂ€stan inte. DĂ€remot Ă€r förskott vanliga nĂ€r en lĂ„t licensieras till en CD-samling av ett större bolag. Artisten bör dĂ„ försĂ€kra sig om att fĂ„ detta förskott (50% av det) utbetalt direkt och inte som vanligare Ă€r vid halvĂ„rsredovisningarna, dĂ„ pengarna lĂ€tt kan Ă€tas upp av mer eller mindre motiverade recoupables.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.