Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, fick förra veckan ett erbjudande över Myspace att gÄ med i ett skivbolag. Digital Quest heter det och Àr ett litet hollÀndskt bolag.

De vill att jag ska gÄ med i ett sk. "Artist Agreement".

NÀr jag frÄgade om mer information fick jag svaret att det bara Àr ett kontakt mellan artisten och bolaget, inget mer.

Kanske ni har lust att hjÀlpa mig lite hÀr, kÀnner mig vilsen.

Har planerat att frÄga följande frÄgor:

1) Vad kommer jag att tjÀna pÄ att vara pÄ ert skivbolag?

2) Vad kommer ni att tjÀna att ha mig som artist pÄ ert skivbolag?

NĂ„gon som vet nĂ„got mer som jag kan frĂ„ga om? Är inte sĂ„ erfaren i detta. 😛

http://www.digitalquestmusic.nl/

Annons
Postat

Du kan ju alltid frÄga vad du kommer fÄ och inte fÄ göra med dina lÄtar. Tex slÀppa hÀr efter kritik och sÄnt. Tittade deras sida och MySpace och tycker det ser seriöst ut.

Postat

Jag fÄr lite dÄlig smak i munnen, Ätminstone som det framstÀlls. Jag skulle dra öronen Ät mig.

Skivbolag Àr ju i princip distributörer, och frÄgan Àr vad de vill distribuera Ät dig? har du gjort en platta som de vill ge ut? i sÄ fall borde de erbjuda ett skivkontrakt. Men artist agreement brukar innebÀra att du förlovar dig med bolaget, att allt material som du vill ge ut offentligt inom tidsramen för kontraktet mÄste slÀppas genom deras distribution. Dom vill hugga tag i dig och hoppas att du ger ifrÄn dig nÄgot bra som de kan ge ut och tjÀna en hacka pÄ (för sig sjÀlv och dig).

Sen skulle jag anlita en jurist att gÄ igenom kontraktet, alla villkor och inskrÀnkningar. Jag skulle gÄ igenom det juridiska in i minsta molekyl innan jag förlovade mig och min frihet till ett bolag i utlandet, vars anstÀllda jag aldrig lÀr trÀffa, och för att se till vilka lagar och inskrÀnkningar som gÀller angÄende avtalet i Holland.

Postat

Ja, vad dom kan göra för dig Àr vÀl den absolut viktigaste frÄgan. TÀnker dom bekosta nÄgra inspelningar, tryck av skivor, avgifter till online-försÀljningssidor, promotion o s v.

Ger dom förskott pÄ försÀljningen Àr det oerhört viktigt att kolla ifall du Àr Äterbetalningsskyldig eller inte (sÀg att du fÄr förskott pÄ 3000 sÄlda skivor, men skivan sÀljer bara 2000, en del vill dÄ att man ska betala tillbaka förskott pÄ 1000 skivor).

Kan nog ocksÄ kÀnnas skönt att om det finns nÄgon form av tidsbegrÀnsning i hur lÀnge dom har rÀtten att slÀppa de inspelningar du gör. Judas Priest missade t ex detta pÄ sitt första skivkontrakt, med följden att de sen ganska mÄnga Är tillbaka inte fÄr ett öre nÀr nÄgon av deras första tvÄ skivor sÀljs.

Postat

Detta och mÄnga andra saker Àr varför detta forum Àr sÄ himla bra att vara en medlem i.

MÀnniskor med kunskaper finns det en hel del av hÀr inne.

Jag dÀremot kan inte allt för mycket. Jag skulle satsa pÄ att sÀlja min musik sjÀlv och fÄ betalt tex via paypal.com om jag var du och sen skaffa kontakter som kÀnner instanser eller ocksÄ lansera mig pÄ youtube och hoppas att det hÀnder ungefÀr som charice pempengco en filippinsk duktig sÄngerska som inte hade rÄd ens med en pizza en gÄng i tiden och nu sjunger hon med celine dion och har varit pÄ oprah winfrey och har david foster som ledsagare,sÄ allt Àr möjligt.

Min kĂ€nsla Ă€r att sĂ„na dĂ€r bolag ser dig som duktig pĂ„ musik och vill fĂ„nga dig tidigt ungerfĂ€r som dom gör med unga fotbolls talanger som dom trĂ€nar utomlands i sitt hemland för att sedan fĂ„nga i kontrakt och tjĂ€na pengar pĂ„ för inte tror jag dom gör det för att du Ă€r deras polare no way. Trevlig helg pĂ„ dig och lycka till 🙂

Postat
Tittade deras sida och MySpace och tycker det ser seriöst ut.

Tycke snarare tvÀrtom , NÀr man klickar pÄ SHop pÄ deras hemsida kommer inga butiker upp vart man kan köpa lÄtar.

Har man inte ens budget eller kunskap att fixa en ordentlig hemsida tycker jag att nĂ„nting e lite fishy .... 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Fishy fishy fishy!

Postat

Tack för hjÀlpen allihopa! Har skickat in sÄ mÄnga frÄgor som jag kan komma pÄ och vÀntar pÄ svar, sÄ fÄr vi se om det verkligen Àr vÀrt att gÄ med dom.

/Jesse

Postat
Ja, vad dom kan göra för dig Àr vÀl den absolut viktigaste frÄgan. TÀnker dom bekosta nÄgra inspelningar, tryck av skivor, avgifter till online-försÀljningssidor, promotion o s v.

Ger dom förskott pÄ försÀljningen Àr det oerhört viktigt att kolla ifall du Àr Äterbetalningsskyldig eller inte (sÀg att du fÄr förskott pÄ 3000 sÄlda skivor, men skivan sÀljer bara 2000, en del vill dÄ att man ska betala tillbaka förskott pÄ 1000 skivor).

Kan nog ocksÄ kÀnnas skönt att om det finns nÄgon form av tidsbegrÀnsning i hur lÀnge dom har rÀtten att slÀppa de inspelningar du gör. Judas Priest missade t ex detta pÄ sitt första skivkontrakt, med följden att de sen ganska mÄnga Är tillbaka inte fÄr ett öre nÀr nÄgon av deras första tvÄ skivor sÀljs.

Totalt vÀrdelösa rÄd, det handlar om trance, inte hÄrdrock. Det Àr inte tal om att trycka skivor eller bekosta inspelningar, Àn mindre nÄgra förskott.

Ingen i dansmusikbranschen skriver artistkontrakt. Glöm det.

Det du ska avtala om Àr lÄt för lÄt, option kanske om det Àr riktigt bra villkor.

NÄgra tillÀgg:

-Se till att du fÄr 50% av tredjepartslicensiering, inklusive ev förskott.

-Max 50% av remix fee till andra som mixar din lÄt ska vara recoupable.

-Om det Àr som jag misstÀnker, att det handlar om digitalförsÀljning endast pÄ ett okÀnt bolag utan kontakter och med minimal promotion ska du ha minst 50% royalty.

-Se till att avtalet Àr tidsbestÀmt.

Jag skulle ge dem max tvÄ lÄtar för att testa hur de sköter sig.

Postat
Tack för hjÀlpen allihopa! Har skickat in sÄ mÄnga frÄgor som jag kan komma pÄ och vÀntar pÄ svar, sÄ fÄr vi se om det verkligen Àr vÀrt att gÄ med dom.

/Jesse

Imponerande produktioner som jag hörde av dig pĂ„ youtube. Verkligen talang har du sĂ„ jag Ă€r inte förvĂ„nad att mĂ€nniskor i musikbranchen blir intresserade 😄

Postat

/Jesse

Imponerande produktioner som jag hörde av dig pĂ„ youtube. Verkligen talang har du sĂ„ jag Ă€r inte förvĂ„nad att mĂ€nniskor i musikbranchen blir intresserade 😉

Tack ska du ha, det vÀrmer i november mörkret.

Postat

SÄ lÀnge du inte mister dina rÀttigheter Àr det safe. TÀnk igenom hur mycket du tjÀnat pÄ din musik idag och hur mycket reklam du gjort för dig sjÀlv(vilket jag gissar pÄ inte Àr massvis).

Om bolaget tror pÄ dig och kommer att Àgna sin tid Ät att fÄ ut ditt namn Àr det en kanondeal Àven om det inte genererar nÄgra pengar just nu. TÀnk framÄt.

Viktigast av allt Àr att du inte förlorar DINA rÀttigheter till DIN musik nÀr ni skriver kontrakt.

Postat (redigerat)

"One of the biggest differences with the new digital stuff, is that people get to do music and records that really shouldn't." - Bob Clearmountain, suverÀn mixare frÄn 80-talet

JÀkligt elitistiskt sagt, tycker sÀkert en del, men samtidigt finns dÀr en relevant poÀng med.

Jag tycker det Àr viktigt att tÀnka pÄ att det hÀr gÀller Àven skivbolagen numera. Men en sÄn explosion av mÀnniskor som alla (nÀstan) vill nÄ ut med sin musik sÄ blir skivbolagen lika vanliga som korvstÄnd. De vÀxer upp som svampar ur jorden, fÄ av dom Àr över 25 Är gamla, fÄ av dom har mÄnga kontakter i branschen eller sakkunskap om ekonomi, juridik, avtal och kreativ distribution. Att starta ett professionellt skivbolag i Sverige, det behöver man bara en F-skattsedel till - inget annat. Behövs iofs inte ens skattsedel, allt som krÀvs Àr att man gör en logo, en hemsida och kallar sig skivbolag. En del startar s.k. fickbolag (har bokföringen i bakfickan) för att det Àr ballt, och "varför ska inte vi fÄ göra det om vi kÀnner för det?"-ideologin. Andra startar upp bolag för att rent ut sagt blÄsa intet ont anande stjÀrnhungrande musikanter, och Àr man bra sÄ kan man skinna musiker fett utan att musikerna mÀrker det alls.

SÄ se till att inte fastna i juridisk kvicksand, som dödar sÄvÀl rykte, namn som ambition och lust.

"One of the biggest differences with the new digital stuff, is that people get to run record companies that really shouldn't."

Redigerat av Opus99
Postat

Totalt vÀrdelösa rÄd, det handlar om trance, inte hÄrdrock. Det Àr inte tal om att trycka skivor eller bekosta inspelningar, Àn mindre nÄgra förskott.

Ingen i dansmusikbranschen skriver artistkontrakt. Glöm det.

Det du ska avtala om Àr lÄt för lÄt, option kanske om det Àr riktigt bra villkor.

NÄgra tillÀgg:

-Se till att du fÄr 50% av tredjepartslicensiering, inklusive ev förskott.

-Max 50% av remix fee till andra som mixar din lÄt ska vara recoupable.

-Om det Àr som jag misstÀnker, att det handlar om digitalförsÀljning endast pÄ ett okÀnt bolag utan kontakter och med minimal promotion ska du ha minst 50% royalty.

-Se till att avtalet Àr tidsbestÀmt.

Jag skulle ge dem max tvÄ lÄtar för att testa hur de sköter sig.

Det ska erkĂ€nnas att jag inte kollade vad det gĂ€llde för musikstil. Men om du lĂ€ser utan att utgĂ„ frĂ„n att allt jag skriver Ă€r helt uppĂ„t vĂ€ggarna sĂ„ hade du t ex kunnat stryka "Se till att avtalet Ă€r tidsbestĂ€mt", eftersom jag redan tipsat om det 😉

Annars kan jag ju personligen tycka att dina sĂ€kert mycket bra tips kunnat vara nĂ„got mer detaljerade. Att slĂ€nga sig med uttryck som "Max 50% av remix fee till andra som mixar din lĂ„t ska vara recoupable." för nĂ„gon som inte har nĂ„gon tidigare erfarenhet av kontraktsskrivning Ă€r nog inte till sĂ„ mycket hjĂ€lp. Även om det sĂ€kert Ă€r vĂ€lment.

Det kanske ocksĂ„ Ă€r bristen pĂ„ detaljer som gör att jag inte riktigt fĂ„r ihop meningarna "Det Ă€r inte tal om att trycka skivor eller bekosta inspelningar, Ă€n mindre nĂ„gra FÖRSKOTT." med "Se till att du fĂ„r 50% av tredjepartslicensiering, inklusive ev FÖRSKOTT.".

Postat
Tittade deras sida och MySpace och tycker det ser seriöst ut.

Tycke snarare tvÀrtom , NÀr man klickar pÄ SHop pÄ deras hemsida kommer inga butiker upp vart man kan köpa lÄtar.

Har man inte ens budget eller kunskap att fixa en ordentlig hemsida tycker jag att nĂ„nting e lite fishy .... 😉

HÄller med, men det gÄr att se vilka stÀllen deras musik finns pÄ. Om du scrollar ner startsidan ser du alla sidor de finns pÄ. RÀtt mÄnga.

Postat
Annars kan jag ju personligen tycka att dina sĂ€kert mycket bra tips kunnat vara nĂ„got mer detaljerade. Att slĂ€nga sig med uttryck som "Max 50% av remix fee till andra som mixar din lĂ„t ska vara recoupable." för nĂ„gon som inte har nĂ„gon tidigare erfarenhet av kontraktsskrivning Ă€r nog inte till sĂ„ mycket hjĂ€lp. Även om det sĂ€kert Ă€r vĂ€lment.

Det kanske ocksĂ„ Ă€r bristen pĂ„ detaljer som gör att jag inte riktigt fĂ„r ihop meningarna "Det Ă€r inte tal om att trycka skivor eller bekosta inspelningar, Ă€n mindre nĂ„gra FÖRSKOTT." med "Se till att du fĂ„r 50% av tredjepartslicensiering, inklusive ev FÖRSKOTT.".

Point taken.

Remix fee = den ersÀttning som utbetalas till remixartisten. Ibland försöker skivbolagen köpa remixar pÄ originalartistens bekostnad och skriver in att man har rÀtt att ta igen (recoup) hela ersÀttningen till remixartisten frÄn originalartistens royalties. Originalartisten kan gÄ med pÄ att finansiera hÀlften av remixartistens ersÀttning, men dÄ ska det helst avtalas skriftligen och remixen ska godkÀnnas av originalartisten - skriftligen.

Förskott för att signa en lÄt till ett digitalbolag av det hÀr slaget existerar nÀstan inte. DÀremot Àr förskott vanliga nÀr en lÄt licensieras till en CD-samling av ett större bolag. Artisten bör dÄ försÀkra sig om att fÄ detta förskott (50% av det) utbetalt direkt och inte som vanligare Àr vid halvÄrsredovisningarna, dÄ pengarna lÀtt kan Àtas upp av mer eller mindre motiverade recoupables.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.