m95larek Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 Jag har en ny dator med tre diskar, tÀnkt att anvÀndas till musikinspelning och videoredigering. Jag har blivit rekommenderad följande: HÄrddisk 1: Systemdisk med Windows XP och alla program (inkl. musikprogram och Pinnacle Studio/Adobe Premiere) HÄrddisk 2: Audiodisk. HÀr lÀgger du enbart projektfiler frÄn ditt musikprogram, inspelningar och ljudbibliotek/pluggar. HÄrddisk 3: Videodisk. HÀr lÀgger du enbart projektfiler frÄn ditt videoredigeringsprogram, oredigerat rÄmaterial och redigerade filer samt ev. pluggar. Projektfiler (och medhörande inspelningar) kan jag ju sjÀlva vÀlja sökvÀg till nÀr jag startar Cubase, men hur Àr det egentligen med ljudbibliotek/pluggar? Kan jag i Cubase specificera en annan sökvÀg Àn den "vanliga" (C:\Program\Steinberg\Cubase SE 3\Vstplugins)? Eller installerar jag helt enkelt pluggen pÄ min audiodisk för att sedan manuellt flytta .dll-filen till C:\...\Cubase SE 3\Vstplugins? Exempel: Jag vill installera den omÄttligt populÀra gratispluggen Luftgitarr v 2.1. Först blir jag promptad om var Luftgitarr v 2.1 ska installeras - vad vÀljer jag? HÄrddisk 1 eller hÄrddisk 2? Sedan fÄr jag frÄgan om destinationsmapp för pluginet - vÀljer jag den "vanliga" vst-mappen pÄ systemdisken eller skapar jag en vst-mapp pÄ hÄrddisk 2? I sÄ fall, hur fÄr jag Cubase att hitta dit? Tack pÄ förhand! /Lars
DrHans Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 Jag har lagt det sÄ hÀr Disk1: partion1/ XP och alla program ink pluggar. Partionn2/ Blandade bra att ha filer som jag vill spara tex presets, manualer, keymaps mm Disk2: Alla projectfiler Disk3: Ljudbibliotek
GÀst Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 Jag tycker det ser bra ut, jag har ocksÄ en extra extern hdd dÀr jag har allt, ifall nÄgot skulle hÀnda, ett tips!!
joachime Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 Om video- och ljufiler fÄr plats pÄ samma disk skulle jag köra dem pÄ en disk och anvÀnda den tredje till samplingsbibliotek alternativt backup (spegling, backupprogram eller manuellt lÀgga över kÀnsliga filer).
m95larek Postat 1 november 2008 TrÄdstartare Postat 1 november 2008 Tack alla för era svar! DÄ tror jag det blir sÄhÀr: Disk 1: Systemdisk, alla program (inkl Cubase), alla pluggar exkl ljudbibliotek Disk 2: Projectfiler, inspelningar, ljudbibliotek Disk 3: Video Vidare sÄ har jag en extern disk som jag anvÀnder för backup.
joachime Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Nackdelen med att köra ljudfiler och bibliotek pÄ samma disk Àr att den Äker pÄ all belastning nÀr du jobbar med musik.
GÀst Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Nackdelen med att köra ljudfiler och bibliotek pÄ samma disk Àr att den Äker pÄ all belastning nÀr du jobbar med musik. Sant.
m95larek Postat 2 november 2008 TrÄdstartare Postat 2 november 2008 Nackdelen med att köra ljudfiler och bibliotek pÄ samma disk Àr att den Äker pÄ all belastning nÀr du jobbar med musik. DÄ kanske det Àr bÀttre att köra bibliotek pÄ disk 3 (videodisken)?
GÀst Postat 2 november 2008 Postat 2 november 2008 Det kan du ju testa dig fram, jag vet inte hur stora produktioner du hÄller pÄ med, men börja med sÄ som du har tÀnkt, testa sedan att bytta och se fall det Àr nÄgon skillnad för dig. GOod Luck.
kuriyakin Postat 2 november 2008 Postat 2 november 2008 Jag har en ny dator med tre diskar, tÀnkt att anvÀndas till musikinspelning och videoredigering. Jag har blivit rekommenderad följande: HÄrddisk 1: Systemdisk med Windows XP och alla program (inkl. musikprogram och Pinnacle Studio/Adobe Premiere) HÄrddisk 2: Audiodisk. HÀr lÀgger du enbart projektfiler frÄn ditt musikprogram, inspelningar och ljudbibliotek/pluggar. HÄrddisk 3: Videodisk. HÀr lÀgger du enbart projektfiler frÄn ditt videoredigeringsprogram, oredigerat rÄmaterial och redigerade filer samt ev. pluggar. Projektfiler (och medhörande inspelningar) kan jag ju sjÀlva vÀlja sökvÀg till nÀr jag startar Cubase, men hur Àr det egentligen med ljudbibliotek/pluggar? Kan jag i Cubase specificera en annan sökvÀg Àn den "vanliga" (C:\Program\Steinberg\Cubase SE 3\Vstplugins)? Eller installerar jag helt enkelt pluggen pÄ min audiodisk för att sedan manuellt flytta .dll-filen till C:\...\Cubase SE 3\Vstplugins? Exempel: Jag vill installera den omÄttligt populÀra gratispluggen Luftgitarr v 2.1. Först blir jag promptad om var Luftgitarr v 2.1 ska installeras - vad vÀljer jag? HÄrddisk 1 eller hÄrddisk 2? Sedan fÄr jag frÄgan om destinationsmapp för pluginet - vÀljer jag den "vanliga" vst-mappen pÄ systemdisken eller skapar jag en vst-mapp pÄ hÄrddisk 2? I sÄ fall, hur fÄr jag Cubase att hitta dit? Tack pÄ förhand! /Lars Luftgitarr? Finns den? Försökte leta efter pluggen pÄ nÀtet men hittade inte. Var fÄr man tag pÄ den?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.