Jump to content
Annons

Micken hänger inte med. Hjälp ?


Danielbylund

Recommended Posts

Rösten kommer antingen före eller efter i inspelningen. Riktigt irriterande. Går bra de 2 första raderna men sen skenar det iväg och blir katastroffffffffffffff.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Kan säga såhär: Spelar jag in med musiken i bakrunden av min röst (spelar in musiken i micken) så funkar det utmärkt.

Spelar in i Cool Edit och problemet har aldrig uppståt tidigare. Har kommit på senare dar.

Tacksam för alla tips jag kan få. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Rösten kommer antingen före eller efter i inspelningen. Riktigt irriterande. Går bra de 2 första raderna men sen skenar det iväg och blir katastroffffffffffffff.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Kan säga såhär: Spelar jag in med musiken i bakrunden av min röst (spelar in musiken i micken) så funkar det utmärkt.

Spelar in i Cool Edit och problemet har aldrig uppståt tidigare. Har kommit på senare dar.

Tacksam för alla tips jag kan få. 🙂

Kolla så du har samma samplerate på både sången och musikbakgrunden. Det är enkelt att justera i Cool Edit annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga såhär: Spelar jag in med musiken i bakrunden av min röst (spelar in musiken i micken) så funkar det utmärkt.

det låter inte som att det är fördröjning eftersom att du säger att ibland kommer rösten förtidigt & ibland försent

problemet kanske ligger hos dig, blir det samma typ av osynk när du spelar in både röst & musik i samma tagning?

gör en test inspelning & kolla, är jag ute & cyklar ber jag om ursäkt!

lycka till!

/Larsson

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Rösten kommer antingen före eller efter i inspelningen. Riktigt irriterande. Går bra de 2 första raderna men sen skenar det iväg och blir katastroffffffffffffff.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Kan säga såhär: Spelar jag in med musiken i bakrunden av min röst (spelar in musiken i micken) så funkar det utmärkt.

Spelar in i Cool Edit och problemet har aldrig uppståt tidigare. Har kommit på senare dar.

Tacksam för alla tips jag kan få. 😄

Kolla så du har samma samplerate på både sången och musikbakgrunden. Det är enkelt att justera i Cool Edit annars.

och hur gör man det ? jag har aldrig behövt röra sådanna saker förr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga såhär: Spelar jag in med musiken i bakrunden av min röst (spelar in musiken i micken) så funkar det utmärkt.

det låter inte som att det är fördröjning eftersom att du säger att ibland kommer rösten förtidigt & ibland försent

problemet kanske ligger hos dig, blir det samma typ av osynk när du spelar in både röst & musik i samma tagning?

gör en test inspelning & kolla, är jag ute & cyklar ber jag om ursäkt!

lycka till!

/Larsson

🙂

du är ute och cyklar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Rösten kommer antingen före eller efter i inspelningen. Riktigt irriterande. Går bra de 2 första raderna men sen skenar det iväg och blir katastroffffffffffffff.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Kan säga såhär: Spelar jag in med musiken i bakrunden av min röst (spelar in musiken i micken) så funkar det utmärkt.

Spelar in i Cool Edit och problemet har aldrig uppståt tidigare. Har kommit på senare dar.

Tacksam för alla tips jag kan få. 😄

Kolla så du har samma samplerate på både sången och musikbakgrunden. Det är enkelt att justera i Cool Edit annars.

och hur gör man det ? jag har aldrig behövt röra sådanna saker förr...

Det är lite olika i olika versioner... vilken kör du?

jag kör Adobe Audition 3, det är ungefär samma program. Om du öppnar audiofilerna i Edit view så står det i raden allra längst ner, alldeles ovanför Windows aktivitetsfält (för mig iaf). Det kan stå t.ex: 44100 32-bit Stereo. Om det står samma på båda filerna är det något annat problem, annars är det bara att sampla om den ena filen genom Edit->Convert Sample type (snabbknapp F11). Se till att båda filerna hat samma samplerate och bitdjup.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Asiodrivrutiner är nog ingen dum idé att prova.

Asio4all om du har ett inbyggt ljudkort.

EDIT: Såg mitt lite tokroliga svar angående Larsson, jag menade att Fertan inte var fel ute, asiodrivrutiner.

Ber om ursäkt för min totala förvirring.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Håller med drloop om att du borde kolla Asio-drivrutinen. Cool Edit har ju en egen variant av Asio4all men ibland funkar det ändå bättre med Asio4all.

Testa annars att göra sånginspelningen i Multitrack view med bakgrunden på ett separat spår. Alltså så att du både spelar upp och spelar in samtidigt med Cool edit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det handlat om Cubase, så hade jag gissat på att du behövde aktivera "system timestamp" (om det inte hjälper att byta ASIO-driver), men det kanske finns något liknande i ditt program också...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...