Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Sitter med en mix som peakar på -1 db på masterbussen, skulle vilja få ner den nivån ett par db till. Jag vill dock kunna ha masterbussen stående på 0db då jag har gruppkanaler som står på 0db och jag vill ha min gainstaging i ordning. Balansen på mixen sitter bra i övrigt så vad jag vill är att bara kunna sänka alla faders med ett givet värde, typ -2db.

Kan man göra detta? eller har ni något annat tips? tråkigt att göra det kanal för kanal 😄

Jobbar i Cubase 4

Mvh Johan

Annons
Postat (redigerat)

Finns två alternativ

Den första brukar jag använda (Och kommer dessutom funka skitbra i Cubase 4,

eftersom du kan skicka ut fram och tillbaka till gruppkanaler oberoende av vilken ordning de skapades)

Att du skickar allt till en grupp som agerar master helt enkelt.

Eller så markerar du alla spår och kör CTRL+G (I mixern)

Redigerat av mietek
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag förstår inte vitsen med att inte röra reglarna på subgrupperna eller mastern?

Om man nu skall ha dom på 0 varför finns det reglar då?

Nej rör på reglarna, det är därför dom finns!

Postat
Finns två alternativ

Den första brukar jag använda (Och kommer dessutom funka skitbra i Cubase 4,

eftersom du kan skicka ut fram och tillbaka till gruppkanaler oberoende av vilken ordning de skapades)

Att du skickar allt till en grupp som agerar master helt enkelt.

Eller så markerar du alla spår och kör CTRL+G (I mixern)

Okej tack!

Men det händer inget när jag trycker ctrl+g i mixern med samtliga audiospår markerade?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Förstår inte heller varför du inte använder reglarna på gruppkanalen. 😄 De finns där av en anledning. De är inte där för prydnads skull eller för att de ska se bra ut. Använd de.

Postat

Som sagt första tipset är ju bättre, men det andra funkar i 3an iaf.

Markera alla, högerklicka nere vid namnet på ett av spåren, eller var det kan vara

och leta efter nåt istil med link channels

Postat
Jag förstår inte vitsen med att inte röra reglarna på subgrupperna eller mastern?

Enskilda kanaler kan man ju förstå, och sen finns det väl nån audiofilanledning

till att inte röra masterregeln?

pme (oregistrerad)
Postat

Det blir ingen skillnad på att sänka alla kanaler med x dB eller minska i mastern. Cubase 4 jobbar internt med flyttal.

Lägg in en http://www.sonalksis.com/index.php?section_id=99 som första insert på mastern. För styrkan påverkar naturligvis

dynamic processorer i master kedjan, så det är inte identiskt med att dra ner master regeln om det inte är insert 7 eller 8.

Postat

Att skapa en grupp som du kopplar alla kaneler till och sen sänker, som någon föreslog, är EXAKT samma sak som att höja eller sänka på mastern. Varför? Onödigt arbete och möjligtvis större cpubelastning(teoretsikt). Sänk mastern istället.

Postat (redigerat)

Enskilda kanaler kan man ju förstå, och sen finns det väl nån audiofilanledning

till att inte röra masterregeln?

Njäe, den uppfattningen kommer nog från tiden då man jobbade i lägre upplösning eller analogt(brus kontra signal ratio).

Redigerat av BozoB

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.