Jump to content
Annons

Midori/Twilight Zound Colab


För mycket eller  

24 röster

  1. 1. För mycket eller

    • 1: Stora motorsågen fram
      6
    • 2: Tiiiiiiiimmmmmmbeeeeeeerrr
      4
    • 3: Njaaaa
      3
    • 4: Moooore
      2
    • 5: Outstanding
      2


Recommended Posts

Har spelat upp den i studiomonitorer med.

spelat upp den för erfarna studioteknikers

och det enda de hade att säga var för låg

utvolym. Kas nivåmastring. Men eftersom

man/jag inte har tillgång till ett bra mastrings

verktyg får det bli så här.

EDIT: Tar bort spåret tillsvidare

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har spelat upp den i studiomonitorer med.

spelat upp den för erfarna studioteknikers

Du gör som du vill. Men för att kunna få upp utvolymen tillräckligt vid limitering så måste du plocka bort bas från den innan. Den tar för stor plats. Hade volymen varit högre på resten av frekvenserna hade basen varit lagom (doh) 😆

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det var charmigt. Jag är svag för sådär lite mörka kvinnliga nästan altröster. Det skulle vara kul att höra när du krämar på riktigt ordentligt. Hur långt upp i register kommer du? kan du sjunga en oktav över? Det skulle vara fräckt med en stämma där någonstans.

Jag gillar arrangemanget och låten också. Sedan finns det alltid lite pill att göra, med mixen, men det har väl andra redan kommenterat. Jag gillar ubåtsljudet.

Man får lite retrovibbar sådär.

Vad gäller medhörning så är väl ett av trixen att få det att låta bra var man än lyssnar så att säga. Det är ju inte lätt ibland, men man får tänka på att P3 skall köra ens låtar och att det kommer att sitta en kille i Hurva med en transistorradio och drägla över er senaste hit. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det var charmigt. Jag är svag för sådär lite mörka kvinnliga nästan altröster. Det skulle vara kul att höra när du krämar på riktigt ordentligt. Hur långt upp i register kommer du? kan du sjunga en oktav över? Det skulle vara fräckt med en stämma där någonstans.

Jag gillar arrangemanget och låten också. Sedan finns det alltid lite pill att göra, med mixen, men det har väl andra redan kommenterat. Jag gillar ubåtsljudet.

Man får lite retrovibbar sådär.

Vad gäller medhörning så är väl ett av trixen att få det att låta bra var man än lyssnar så att säga. Det är ju inte lätt ibland, men man får tänka på att P3 skall köra ens låtar och att det kommer att sitta en kille i Hurva med en transistorradio och drägla över er senaste hit. 😲

jag har ett väldigt stort register kan man säga...jag kan gå ner och sjunga lika mörkt som cher, och lika högt upp som tarja i Nightwish typ...jag jobbar på sången, och gör mitt bästa...sen får vi se hur det blir... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
jag har ett väldigt stort register kan man säga...

Grattis.

Självkritik verkar det inte vara riktigt lika väl ställt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Måste vara svårt att lägga vocals till den bakgrunden

?menar du?

! att det inte är en given ton att förhålla sig till hela tiden som man sjunger

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det är reverbet främst. (Hade nästan gissat på att ni använt chorus också.) Det känns som att det är ett moln runt sången...

Men jag kan ju tillägga att jag kanske har lite speciella preferenser när det gäller sångeffekter. Inom synthmusiken är det väldigt vanligt att man dränker sången i effekter (ofta för att dölja att man egentligen inte kan sjunga), och jag har blivit lite allergisk mot det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Sången är mer upfront och effekterna är tuffare. MEN! Mixen låter fortfarande riktigt dåligt. Alldeles för lite mellanregister fortfarande. För att du inte ska tro att jag gör detta bara för att jävlas med dig, så har jag tagit med min vän spektrumanalysatorn.

Kolla här:

problem.jpg

Den röda kurvan motsvarar en bra mixad elektronisk låt. En någorlunda rak nedåtgående kurva utan för mycket toppar och dalar på vägen. Det betyder jämn balans mellan de olika frekvenserna. Denna låten kommer låta bra på de flesta system.

Som du ser har din och Midoris låt (rosa kurva)...

1. en väldigt hög sub-bas i förhållande till de andra frekvenserna. 65hz är låga frekvenser, här snackar vi mycket energi. Sänker du detta kommer du få en del headroom för att limitera låten mer i slutändan.

2. Efter kicken och basgången är det ett stort hål i frekvensspektrumet (efter 110 hz). Om du jämför med andra låtar så kommer du höra att låten låter som om den spelas genom en vägg. Vid 600 hz och upp till 3000 hz är hålet gigantiskt, här skulle du behöva trycka in mer av sången. Eftersom många billiga hifi-anläggningar och klubbanläggningar automatiskt lägger in en sänkning av frekvenserna här (för att få bas-loudness-soundet, detta kallas för den berömda smileinställningen på EQn) kommer låten att låta ännu tommare än vad den gör nu.

3. 4 khz. Här är inte bra att lägga in en ökning. Det kommer skära i öronen vid högre volymer. Kolla hihatsen...

4. Var försiktig runt 8 khz, detta är också en frekvens som skär i öronen. men var inte rädd för att höja upp hela diskanten, så länge som mellanregistret hänger med. Mellanregistret tillsammans med diskanten kommer ge en förhöjd närvaro till hela låten.

Jag hoppas jag varit till lite hjälp nu i alla fall.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ovanligt hjälpsamt! Kanske kan kasta ett öga på mina låtar med? :rolleyes:  😉

Så här mycket analyserar jag knappt ens mina egna låtar 🙂

EDIT: Om någon tycker att jag är helt ute och cyklar med min analys av låten så kom gärna med kommentarer.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel förklaring till min MIX:

Testa LYSSNA på låtens individuella ljud.

1: Basarna låter "kuddigt" mjuka.

2: Syntharna/Arpegio har mjukt contra hårt filter.

3: Sången är distinkt diskant.

4: Trummorna är likaså.

JAG personligen SÖKTE efter det alternativa ljudet till dagens

CLUB ljud. Istället för att köra som alla andra, 0dB tävling,

ville jag ha en mjuk mix.

Nu mixar jag med lurar( BehringerHPM1000) direkt

från ljudkortet, inga rundturer via Mixerbord eller

liknande. När jag lyssnar i mitt eget system gör jag

det via Wind Mediaplayer 10 med en Neutral EQ.

Och här låter det mycket bra....

Jag kör med:

Creative SoundBlaster Live 5.1 Platinum, kX Drivrutiner.

Anledningen till att jag inte mixar via mixers, HW prylar är för att ALLA

kör inte samma uppsättning. Resultatet blir att det låter anorlunda hos

alla.

Som jag sa innan har jag testat den i Studio med "Mixers och andra HW prylar"

, spelat upp den i bilen, på en polares stereo och resultatet är att det låter

som sagt anorlunda hos alla.

Om jag pillar till mixen som din frekvenskurva visar

då låter det SKRÄP här. Går knappt att lyssna på det.

Men men 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Jag lyssnat på den nya (och gamla) mixen, följt tråden.

Twilight: Vill du ha feedback? Varför tjafsar du med alla som har åsikter?

Jag håller med om att det finns ett stort mid-hål i din ljudbild som gör att det låter hemmamix.

Om det beror på att du medvetet valt bort ljudkällor i 200-2000 -området eller om du kompenserar en puckel i din lyssning (Behringer + Live är en giftig blandning) låter jag vara osagt - MEN:

Titta i en analysator då och då. Den lyssning du sitter med är inte bra, tro mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...