Jump to content
Annons

Vad krävs egentligen för ren inspelning?


yoshi122

Recommended Posts

Hej!

Jag kanske kan komma över en billig laptop men den är ju bara intressant ifall den går att använda för inspelning till replokalen osv.

Typ småprojekt när man är på språng. Jag har en dator här hemma som funkar bra att mixa på å så men vad krävs egentligen

för ren och skär inspelning på ett projekt?

Behövs det vrålsnabba processorer och en hiskelig massa ram eller räcker det bara med ett schysst externt ljudkort.

Man kanske får köpa till en snabbare hårddisk i sånna fall men allt sånt är ju överkomligt om man får en riktigt billig dator menar jag.

Den jag har kollat på är en Acer Travelmate 4150LMi - Pentium M 715 / 1.5 GHz - Centrino

- RAM 2Gb

- HDD 40 GB

- DVD±RW

Jag vet att den är gammal som gatan men tänkte att om det funkar så kan jag ändå ha stor användning för den.

Tacksam för svar.

MVH //Johan

Redigerat av yoshi122
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror ju lite på hur många spår du behöver spela in samtidigt.

HÄR finns en tabell över hur snabbt det måste gå. För ren audioinspelning så är det inga jättekrav på maskinen, utan det är främst hur snabbt den kan spara på disken som begränsar - och förstås hur många ingångar du har på ljudkortet... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så vad du säger är att det är själva hårddisken som behöver vara snabb och inte själva datorn.

Haha fattade nämligen nada av den där tabellen!

Om det nu är så borde det ju räcka med att köpa en snabb extern hårddisk och ett ljudkort med 8 ingångar. Det kommer nog inte bli mer än 8 in på samma gång nämligen. Men så måste ju datorn också kunna lagra snabbt till den då så USB2.0 är ju ett krav också då antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så vad du säger är att det är själva hårddisken som behöver vara snabb och inte själva datorn.

Haha fattade nämligen nada av den där tabellen!

För att kunna spela in ett monospår i 24-bit och 44.1kHz, så krävs det att hårddisken kan spara med strax över 1Mbit/s - så för 8 spår krävs det att du kan spara i ca 8.5mbit/s. Du kan kolla prestandan i diverse program, exempelvis SiSoft Sandra.

Om det nu är så borde det ju räcka med att köpa en snabb extern hårddisk och ett ljudkort med 8 ingångar. Det kommer nog inte bli mer än 8 in på samma gång nämligen. Men så måste ju datorn också kunna lagra snabbt till den då så USB2.0 är ju ett krav också då antar jag.

USB2 eller ännu hellre Firewire - men för 8 samtidiga kanaler, så funkar båda bra. En liten fundering där, bara; Om det är en gammal laptop, så är det inte säkert att den har USB2, utan det kan vara USB1, som är MYCKET långsammare och inte fungerar tillförlitligt med mer än 2 kanaler...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Herregud det måste jag kolla upp. Det var svårt att hitta information om den på nätet men jag pratar med den som har datorn istället så kan jag ta reda på det mesta om den.

Roligt däremot att man lärt sig detta idag i alla fall!

Tack för hjälpen Claes.

Din visdom är imponerande & outgrundlig!

Ha en bra dag!

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju lite på hur många spår du behöver spela in samtidigt.

HÄR finns en tabell över hur snabbt det måste gå. För ren audioinspelning så är det inga jättekrav på maskinen, utan det är främst hur snabbt den kan spara på disken som begränsar - och förstås hur många ingångar du har på ljudkortet... 🙂

Väldigt bra länk där, till något som tydligen hette Kontrollrummet. Tack!

Frågan är hur mycket det gör med ett integrerat grafikkort. Det finns ju ingen laptop utan integrerat grafikkort.

😄

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna spela in ett monospår i 24-bit och 44.1kHz, så krävs det att hårddisken kan spara med strax över 1Mbit/s - så för 8 spår krävs det att du kan spara i ca 8.5mbit/s. Du kan kolla prestandan i diverse program, exempelvis SiSoft Sandra.

Lånar tråden lite, fast det är ganska relevant så...

Behöver tjacka en ny HD, och har hittat en alldeles jättefin och skinande en på komplett.se.. Hittar dock ingen skrivhastighet på den(såvida jag inte missat nåt av det som står i infon där, som jag säkert har gjort precis som vanligt)? Googlade lite och hittade inte då heller, kanske sökte på fel termer.

Den borde väl klara av 8 monospår i 24-bit och 44.1kHz?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna spela in ett monospår i 24-bit och 44.1kHz, så krävs det att hårddisken kan spara med strax över 1Mbit/s - så för 8 spår krävs det att du kan spara i ca 8.5mbit/s. Du kan kolla prestandan i diverse program, exempelvis SiSoft Sandra.

Lånar tråden lite, fast det är ganska relevant så...

Behöver tjacka en ny HD, och har hittat en alldeles jättefin och skinande en på komplett.se.. Hittar dock ingen skrivhastighet på den(såvida jag inte missat nåt av det som står i infon där, som jag säkert har gjort precis som vanligt)? Googlade lite och hittade inte då heller, kanske sökte på fel termer.

Den borde väl klara av 8 monospår i 24-bit och 44.1kHz?

Interfacet klarar 100MB/s teoretiskt - men fullt så snabbt går det inte i verkligheten... 😉 Du däremot lugnt räkna med att 8 samtidiga spårs inspelning definitivt inte är något problem för någon modern disk. 🙂

Tänk på att det är en ATA-disk i länken. S-ATA är nyare och snabbare - och har annat interface+kablar. Du kanske behöver en ATA-disk till din dator, men jag nämner det eftersom det är lätt att missa detaljer när man letar efter saker... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna spela in ett monospår i 24-bit och 44.1kHz, så krävs det att hårddisken kan spara med strax över 1Mbit/s - så för 8 spår krävs det att du kan spara i ca 8.5mbit/s. Du kan kolla prestandan i diverse program, exempelvis SiSoft Sandra.

Lånar tråden lite, fast det är ganska relevant så...

Behöver tjacka en ny HD, och har hittat en alldeles jättefin och skinande en på komplett.se.. Hittar dock ingen skrivhastighet på den(såvida jag inte missat nåt av det som står i infon där, som jag säkert har gjort precis som vanligt)? Googlade lite och hittade inte då heller, kanske sökte på fel termer.

Den borde väl klara av 8 monospår i 24-bit och 44.1kHz?

Interfacet klarar 100MB/s teoretiskt - men fullt så snabbt går det inte i verkligheten... 😉 Du däremot lugnt räkna med att 8 samtidiga spårs inspelning definitivt inte är något problem för någon modern disk. 🙂

Tänk på att det är en ATA-disk i länken. S-ATA är nyare och snabbare - och har annat interface+kablar. Du kanske behöver en ATA-disk till din dator, men jag nämner det eftersom det är lätt att missa detaljer när man letar efter saker... 🙂

Yes, tack så mycket! 🙂

Den har ett par år på nacken den här datorn(2002 tror jag), så, vad jag har sett så har den bara ATA! Ska dock kolla igenom moderlappen en gång till innan det beställs.

Link to comment
Dela på andra sajter

7200 rpm (rounds per minute)

Revolutions per minute, om man ska vara petig.

Tänk bara på Blitz klassiker "45 revolutions" som handlar om 45-varvare.

blitz.jpg

45 revolutions, playing on your stereo

Not one revolution on the street

Final solutions, as many as you want

Not one solution on the street

(Ursäkta trådnappningen!)

Link to comment
Dela på andra sajter

7200 rpm (rounds per minute)

Revolutions per minute, om man ska vara petig.

Tänk bara på Blitz klassiker "45 revolutions" som handlar om 45-varvare.

Aha! Så innebär det att man kan spela 160 vinylsinglar simultant på en hårddisk med 7200rpm? Eller att de spelas 160 gånger så snabbt?

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

De nya digitalportorna har USB-portar så man kan pyttsa över allt oredigerat till datorn hemma sen man spelat in i replokalen.

En sån här har jag beställt, kostar ca 5500 kr. En dator plus ett 8-kanals ljudkort kanske kostar lika?

Här på forumet är väl alla hemma med Cubase osv, men när jag googlat har jag hittat en hel del folk som skaffar digitalportor trots att de redan har datorer och Cubase som förstår sig på, eftersom portorna blivit så pass billiga (i england) och bra. Vitsen är att det går så enkelt att spela in och mindre risk att det hänger sig och blir osynkat. Fast det kan säkert bli jävelskap även med digitalportor.

Den spelar in 44,1 kHz 24-bitar om man klarar sig med 8 spår, eller 24 spår om man kör på 44,1 kHz 16-bitars. 8 spår samtidig inspelning. 80 GB hårddisk tyckte jag var mycket.

http://www.soundslive.co.uk/product~name~T...KII~ID~5742.asp

Bara jag får den jäveln nån gång!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem med datorn du hittat. Men (se nedan).

Själv kör jag sedan många år bärbar och spelar in direkt på den inbyggda hårddisken. 5400rpm klarar utan problem 16 kanaler vid 24bit 44.1 kHz.

Det finns några punkter att jobba igenom dock:

1 - ljudkortet. Jag har använt Fireface 800 och en del andra RME-kort länge. De krånglar inte. En del andra kort jag provat krånglar då och då. En del ljudkort drar massa extra processorkraft.

2 - programmet. Jag har använt Samplitude länge. Det programmet drar inte någon extra kraft när man bara spelar in och fungerar mycket bra för det ändamålet. Jag har också provat Reaper med gott resultat. En del andra program har jag hört kan dra kraftigt med CPU alldeles i onödan.

3 - håll datorn trimmad. En egen partition på hårddisken för inspelning är en bra ide. Töm den och formatera inför varje viktigare inspelning. Stäng av indexering och antivirus. Se till att trådlöst nätverk är avstängt. Kör inte en massa andra program samtidigt.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...