Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har fått nyss om en källarlokal som står för uthyrning, taket är 2.20 högt, hur mycket isolering behövs det för att ljuddmpa en källarlokal så att det inte hörs uppåt.

Min tanke var att man sätter upp 2 träväggar i ett hörn och gör ett litet trumbås, inte mer än 6-7 kvm2, och sen lägger minst 20 cm i taket, men räcker det eller behövs det mer ?

Redigerat av Desecrated
Annons
Postat
Jag har fått nyss om en källarlokal som står för uthyrning, taket är 2.20 högt, hur mycket isolering behövs det för att ljuddmpa en källarlokal så att det inte hörs uppåt.

Min tanke var att man sätter upp 2 träväggar i ett hörn och gör ett litet trumbås, inte mer än 6-7 kvm2, och sen lägger minst 20 cm i taket, men räcker det eller behövs det mer ?

Din tanke om ett litet rum är bra för isoleringssynpunkt men kass för ljudet.

Trummorna kommer låta instängt av naturliga skäl.

Tjockleken på isoleringen blir inte så viktig när det handlar om isolering. Mer att det är tungt i kombination med att det är tätt som en trycktank.

Den största vinsten får du genom ett flytande golv under trumsetet så att du eliminerar vibrationer som kan gå via golvet, upp genom reglar och stommar i huset.

Det finns en del DIY om dett på forumet från folk som byggt flytande golv.

Bygg ett tungt tak som är tätt.

Lämna en regeltjocklek med luftspalt, i med 70 mm isolering och sätt tre lager gips i taket som du tätar i alla skarvar.

Bygg ett fritt flytande golv.

Detta ger dig mest bang for the buck!

Peace!

/Cruncharn'

Ps.

Tyst mellan rum från ett akustiskt trumset......, det är skrönor!

Men det går att göra bästa möjliga!

Postat

Går det att isolera ett rum så att ett akustiskt trumset inte blir ett störningsmoment till grannar som bor direkt ovanpå eller är det en omöjlighet ?

Postat
Går det att isolera ett rum så att ett akustiskt trumset inte blir ett störningsmoment till grannar som bor direkt ovanpå eller är det en omöjlighet ?

Det går men i praktiken är det en omöjlighet , Tjocka Tjocka väggar/tak och golv är vad som krävs.

Postat
hur dyrt ?

Asså....

Det blir ju sluten betongbunker som gäller för att helt isolera...

Tror det är ganska dyrt även om man gör det själv?

Tag kontakt med en byggfirma och be dom räkna efter ett ISO-värde på väggar och tak där du förklarar hur många dB du vill ska dämpas.

Lycka till!

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.