Jump to content
Annons

Köp sonar på webben


Vallhagen

Recommended Posts

Jag har hittat Sonar Studio 3 för 79 (engelska) pund, och Sonar 2 XL för 99 pund på något som ser ut som en seriös webplats; www.turnkey.co.uk , en butik mitt i London om jag fattat rätt.

Finns det någon som helst anledning att vara skeptisk innan man beställer därifrån? (Förutom att man bör vara säker på att man fått bra liv i sin DEMO-version förstås...) Har ingen egentlig erfarenhet av web-handel. Det är ju skitbilligt?!!

Följdfråga: Är det ett alternativ att köpa Sonar 2 XL ? Det är ju en äldre version (som jag aldrig provat), men man får ju lite smågodis med "XL"-paketet?

mvh

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör med Sonar 2 och det har allt jag behöver iallafall...om det nu kan va till nån hjälp... 🙁

Turnkey har jag hört talas om förut nånstans, jag tror att de brukar ha rätt maffiga annonser i de större utländska musiktidningarna, så jag skulle inte tro att det är nåt fuffens...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Sedärja. Så är man lycklig (?) registrerad ägare till ett Sonar3 Studio för 79 GBP. Gick alldeles utmärkt att shoppa från Turnkey. Möjligen dyr frakt, men inga konstigheter alls, leverans till dörrn efter 4 dar.

Tack för tipset android. Det kändes dock mer logiskt att beställa v. 3. Det är ju nyare och jag har kört den demoversionen.

Kan ju nämna att eftersom jag är paranoiker när det gäller att lämna ut kontokortnr på webben, så ringde jag Turnkey för att få ordern bekräftad, och har därefter haft en bra personlig mejlkontakt med en säljare där. Och som sagt, inga konstigheter alls:)

/Bengan

ohoj vilket drag det är här på sonardelen av forumet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara hoppa in och varna för att köpa "begagnade" Sonar licenser. Dessa får inte säljas enligt Sonars licensavtal vilket kan vara bra att veta som köpare. Alltså det är nytt från musikaffär som gäller annars är inte licensen giltig.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara hoppa in och varna för att köpa "begagnade" Sonar licenser. Dessa får inte säljas enligt Sonars licensavtal vilket kan vara bra att veta som köpare. Alltså det är nytt från musikaffär som gäller annars är inte licensen giltig.

/Majken

Hur är det med Cubase då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara hoppa in och varna för att köpa "begagnade" Sonar licenser. Dessa får inte säljas enligt Sonars licensavtal vilket kan vara bra att veta som köpare. Alltså det är nytt från musikaffär som gäller annars är inte licensen giltig.

/Majken

Kanske för att vara riktigt tydlig: Turnkey ÄR en musikaffär, nya prylar. Trots det låga priset alltså.

Edit: Har faktiskt inte sett nån så billig begagnat/privat-annons.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

😛 jorå jag hajjar att du hajjar Majken... här är det jag som är novis. Min tanke var att spinna vidare på det du sa; främst att det är vettigare att handla nytt billigt än begagnat billigt. Sist jag kollade på vendolin sålde någon en beg sonar 2xl för 1500sek. Den köper man alltså ny på Turnkey för ca 1400 pix+frakt.

Dessutom så skiljer Sonar - mig veterligt - på europeiska och USA-licenser. Om man lyckas beställa en USA-licens härifrån (det får man alltså inte enlig sonar), på t.ex. nån webshop, så är den icke uppgraderingsbar här i svedala, även om man alltså köpt den ny med licens å allt.

****

Själva installationen gick ju naturligtvis inte som smör utan frågetecken heller (kanske ett nytt subjekt men jag tar det här):

Jag började med att avinstallera Demoversionen. För att rensa riktigt rent deletade jag oxå alla kataloger under \\...\cakewalk, utom den där jag har mina vst-pluggar. Sen installerade jag i god ordning mitt nyköpta program. Efter installationen så laddar jag nånting gammalt, konfigurerar sonars audio/midi exakt så som jag fått det att funka i demoversionen. Sen: Inget händer... Knäpptyst. Naturligtviiiiiis tänker jag, och ominstallerar allt två gånger, testar WDM och ASIO om vartannat men det är fortfarande tyssssssssssssssssst. inte ett ljud.

Lösningen visar sig när jag på måfå skapade nytt projekt, laddade en synth och spelade in ett par takter. Då funkade det. I de gamla demo-projekten hade jag använt effekter som fanns med i demon (sonitus fx) men inte i Sonar Studio. En enda effekt på ett enda ljudspår tystade alltså hela projektet. Sedan jag tagit bort effekterna ide gamla projekten funkar det som smör! Kul, även om det tog en stund att hajja vad som var vajsing.

*******

En liiiiite irriterande detalj:

Demon - liksom även fullversionen visar det sig - innehåller bara en 30-dagars trialversion av MP3-encodern. Eftersom de 30 dagarna gått sedan jag installerade demo-sonar, så tycker även mitt nyinstallerade sonarstudio att "trial has expired".

*******

En sista tanke:

Jag tror att det är smart att inte köpa en stor uppgradering samma dag den releasas. Stora uppgraderingar har en benägenhet att dras med buggar, vilket fixas med patches efter ett tag. Nu finns både 3.1 och 3.1.1 att ladda hem från cakewalk, med ett par riktigt viktiga förbättringar, bl a när det gäller import av mp3 i sonar.

tjoflöjt. nu kör vi

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...