Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag är inne på att köpa en ny förstärkare och när jag letade runt lite på nätet så hittade jag den här sidan och tänkte att jag kunde lägga upp några frågor.

Först och främst: Är det någon som vet var man kan beställa en Bad Cat Cub 2 inom europa? Har sökt ganska mycket själv och jag hittade en brittisk affär (mansons guitar shop) men dom har inte svarat på varken mail eller telefonsamtal så jag antar att dom har lagt ner eller något sånt.

Om det inte blir en BadCat så funderar jag på en Suhr Badger 18 topp. Om det blir den så kommer i stort sett alla mina pengar att gå åt så därför undrar jag: Hur viktigt är högtalarlådan? Jag vet ju att Badgertoppen låter galet bra men måste jag då också köpa en dyr och fin låda för att få ett bra sound?

Är tacksam för alla svar 😑

//Johan

Redigerat av Jonkey
Annons
Postat

Välkommen hit 😑

Vad är det för ljud du är ute efter och vad ska du först och främst använda den till? Hemma som övnings/inspelningsförstärkare eller som replokal/gig- förstärkare eller bägge delar?

Postat
Välkommen hit 😲

Vad är det för ljud du är ute efter och vad ska du först och främst använda den till? Hemma som övnings/inspelningsförstärkare eller som replokal/gig- förstärkare eller bägge delar?

Hej och tack! 🙂

Jag kommer i första hand att använda den till rep/gig. Jag spelar mest blues, country, soul & dyl. så jag är mest ute efter en stärkare som har ett bra rent ljud men den får gärna spricka lite när man pressar den =)

Spelar även en del covers så då händer det ju ibland att man behöver lite mer dist. Jag brukar köra på pedaler då men jag har inte hittat någon distpedal som kan mäta sig med en bra highgain förstärkare så därför blev jag lite sugen på en Suhr badger. Den har ju både ett rikigt bra rent ljud och låter även bra när man drar upp gainen. Men jag är lite osäker då jag bara ägt combos tidigare. Är det värt att köpa den när jag inte kommer ha råd att köpa en låda (som kostar över 3-4000) på ett bra tag?

Postat

Vad har du tänkt dig för högtalar-konfiguration? 1x12", 2x12", 4x12", eller kanske nåt annat? Du kan säkert få tag på en schysst låda för 3-4.000:- om du letar begagnat. Köp absolut INTE nån lågbudget-låda bara för att ha nån så länge, en såpass bra stärkare är värd ett bättre öde. Jag är ingen ljudsnobb men hävdar ändå med bestämdhet att högtalarna spelar större roll för ljudet än vad man kan tro 😲

Postat (redigerat)

Jag tror att 1x12 räcker för mig. Har du några förslag på vad jag ska leta efter? Har absolut ingen som helst koll på högtalare och sånt =)

Edit: Såg förresten att musikbörsen hade en suhr låda som matchade badgern. Kostar visserligen lite mer men är det någon som vet hur den låter?

Redigerat av Jonkey
Postat
Välkommen hit 🙂

Jo, man köper säkert en Bad cat eller suhr badger top för att sitta hemma och öva!!?? 😲🙂

Coolt att det finns gitarrister med smak här på forumet inte för att jag har spelat på nån av dem (eftersom de inte finns på musikaffärer) .

Ring Sebastian på These go to 11 han tar in suhr gitarrer och kan säkert ta in stärkaren och han har grym koll på top notch gitarr prylar. Han är super trevlig + rockstar och tycker det är kul att prata gear. Han är säkert på mässan och ställer ut på¨fryshuset (gitarrmässan) i morgon och söndag som varje år.

Postat
Jag tror att 1x12 räcker för mig. Har du några förslag på vad jag ska leta efter? Har absolut ingen som helst koll på högtalare och sånt =)

Nja, kan inte komma på några konkreta förslag på högtalarlådor just nu men i ditt fall hade det nog suttit fint med en låda innehållandes ett Celestion Greenback-element.

Postat (redigerat)
Välkommen hit 🙂

Jo, man köper säkert en Bad cat eller suhr badger top för att sitta hemma och öva!!?? 😲🙂

Coolt att det finns gitarrister med smak här på forumet inte för att jag har spelat på nån av dem (eftersom de inte finns på musikaffärer) .

Ring Sebastian på These go to 11 han tar in suhr gitarrer och kan säkert ta in stärkaren och han har grym koll på top notch gitarr prylar. Han är super trevlig + rockstar och tycker det är kul att prata gear. Han är säkert på mässan och ställer ut på¨fryshuset (gitarrmässan) i morgon och söndag som varje år.

Tack för tipset! Jag kollade upp "These go to 11" på google och jag ska nog höra av mig dit. Hittade däremot inga telefonnummer men det kanske går lika bra att maila. Jag kan ju fråga efter Sebastian 🙂

Hade gärna gått på mässan men det blir nog lite för långt att åka.

Redigerat av Jonkey
Postat

Nja, kan inte komma på några konkreta förslag på högtalarlådor just nu men i ditt fall hade det nog suttit fint med en låda innehållandes ett Celestion Greenback-element.

Okej

Ska kolla upp det då. Tack!

Postat
Jo, man köper säkert en Bad cat eller suhr badger top för att sitta hemma och öva!!??

Varför skulle man inte kunna göra det? Kan man inte ha en bra/dyr förstärkare att öva/spela in på hemma? Något jag missat? Jodå, rör kan låta bra även på låg volym 😲

Har du kollat begagnatmarknaden? Om du kan tänka dig att köpa begagnat så har du ju större chans att köpa de grejjerna du vill ha till en billigare pris och då kanske du kan få topp plus precis rätt låda för samma pris som för bara toppen ny. Jag bor i Norge och har väldigt lite koll på begagnatmarknaden i Sverige, men nog har jag sett både BCC 2 och SB 18 till salu här. Vilken låda testade du Badger-toppen med när den lät galet bra? Kanske du borde satsa på den. Det är ju ett säkert kort i alla fall 🙂

Postat (redigerat)
Jo, man köper säkert en Bad cat eller suhr badger top för att sitta hemma och öva!!??

Varför skulle man inte kunna göra det? Kan man inte ha en bra/dyr förstärkare att öva/spela in på hemma? Något jag missat? Jodå, rör kan låta bra även på låg volym 😲

Har du kollat begagnatmarknaden? Om du kan tänka dig att köpa begagnat så har du ju större chans att köpa de grejjerna du vill ha till en billigare pris och då kanske du kan få topp plus precis rätt låda för samma pris som för bara toppen ny. Jag bor i Norge och har väldigt lite koll på begagnatmarknaden i Sverige, men nog har jag sett både BCC 2 och SB 18 till salu här. Vilken låda testade du Badger-toppen med när den lät galet bra? Kanske du borde satsa på den. Det är ju ett säkert kort i alla fall 🙂

Jo jag har kollat begagnatmarknaden. Har kollat vendolin, blocket och lite andra sidor men varken Suhr eller BadCat finns att få tag på. Har även kollat en del på Matchless men det finns inte heller.

Angående suhren så är ju grejen det att jag aldrig har spelat på den. Jag har däremot hört den live och jag har även kollat en hel del ljudklipp och recenssioner på nätet men jag har ju ingen låda att jämföra med.

Vet du någon norrman som har något att sälja så dela gärna med dig! 🙂

Redigerat av Jonkey
Postat

Jeg skickar några länkar på PM och hoppas på att du får napp 😲 Annars har jag en Marshall JCM 2000 (DSL 401) som jag tycker låter kanonbra både rent och med dist, men det kanske inte är det ljudet du är ute efter, eller? Jag spelar inte country och soul så hur den passar till det har jag svårt att uttala mig om. Alltså jag ska inte sälja den om det nu verkade så, men jag tänkte det som ett litet tips 🙂

Postat

Varför skulle man inte kunna göra det? Kan man inte ha en bra/dyr förstärkare att öva/spela in på hemma? Något jag missat? Jodå, rör kan låta bra även på låg volym 🙂

Jo, det kan man göra om man har mycket pengar och inte kan spela. Så brukar det vara. Tragiskt för prylarna tycker jag. 😲

Postat

Tragiskt för prylarna? He, he, ska man liksom ta hänsyn till att förstärkaren kunde ha haft ett mycket bättre liv om den bodde i en stor och fin replokal tillsammans med andra musikinstrument? Finns det ett samband mellan att ha mycket pengar och att inte kunna spela? Nejdå 😲 .. men herr Trådskapare, har du fått mina länkar? Säg gärna till hur det går 🙂 .

Postat

Varför skulle man inte kunna göra det? Kan man inte ha en bra/dyr förstärkare att öva/spela in på hemma? Något jag missat? Jodå, rör kan låta bra även på låg volym 😛

Jo, det kan man göra om man har mycket pengar och inte kan spela. Så brukar det vara. Tragiskt för prylarna tycker jag. 🙂

Det var nog bland det dummaste jag har hört, tror jag. Varför ska man inte skaffa bra grejor om man har möjlighet? Har själv sneglat på på Suhr Badger men har investerat mina stålars på annat håll för tillfället så min AC30 får vara herre på täppan ett tag till.. Hur bra gitarrist måste man vara för att få köpa en Suhr, 4Trax..? Och vem avgör det? 😛

Postat
Tragiskt för prylarna? He, he, ska man liksom ta hänsyn till att förstärkaren kunde ha haft ett mycket bättre liv om den bodde i en stor och fin replokal tillsammans med andra musikinstrument? Finns det ett samband mellan att ha mycket pengar och att inte kunna spela? Nejdå 😄 .. men herr Trådskapare, har du fått mina länkar? Säg gärna till hur det går 😆 .

Yes nu jag har fått länkarna. Jag skickade iväg ett mail till han med badgern. Ska nog maila han med BadCaten också men priset på badgern såg ju väldigt överkomligt ut 😆 Tack för två bra länkar!

Postat (redigerat)

Blir det förresten någon tull eller sånt om man beställer från Norge? Antar att det inte blir det men tänkte att det är lika bra att höra mig för ändå.

Redigerat av Jonkey
Postat

Varför skulle man inte kunna göra det? Kan man inte ha en bra/dyr förstärkare att öva/spela in på hemma? Något jag missat? Jodå, rör kan låta bra även på låg volym 🙂

Jo, det kan man göra om man har mycket pengar och inte kan spela. Så brukar det vara. Tragiskt för prylarna tycker jag. 😑

Det var nog bland det dummaste jag har hört, tror jag. Varför ska man inte skaffa bra grejor om man har möjlighet? Har själv sneglat på på Suhr Badger men har investerat mina stålars på annat håll för tillfället så min AC30 får vara herre på täppan ett tag till.. Hur bra gitarrist måste man vara för att få köpa en Suhr, 4Trax..? Och vem avgör det? 😉

Tragiskt för prylarna? He, he, ska man liksom ta hänsyn till att förstärkaren kunde ha haft ett mycket bättre liv om den bodde i en stor och fin replokal tillsammans med andra musikinstrument? Finns det ett samband mellan att ha mycket pengar och att inte kunna spela? Nejdå 🙂 .. men herr Trådskapare, har du fått mina länkar? Säg gärna till hur det går 🙂 .

Ta det inte så hårt grabbar!

Inget fel på materialspelare men kul om grejorna kommer till sin rätta användning. Live menar jag då, man får spela som en kratta om man vill!

Jag glömmer dessa förbannade smilies hela tiden! 😛☺️😄🙂

Postat

Edit: Såg förresten att musikbörsen hade en suhr låda som matchade badgern. Kostar visserligen lite mer men är det någon som vet hur den låter?

Låda är svårt till förstärkare. Där måste man nog testa en del för alla låter olika beroende vilken förstärkare man har.

Säkra kort är väl Greenback som nån nämnde eller Alnico högtalare är också grymma t.ex Celestion Blue. Dyr som attan men ack så vacker ljud ur en AC30 men det behöver ju inte funka ihop med en suhr top?

Håller med om att val av högtalaren är bland det viktigaste de skiljer sig riält i ljudet. Har själv mixtrat men min förra Twin rev och kombinerade en jensen och greenback i den för det lät bäst!

Lådan påverkar ju också. A/B testa helst olika är det enda rådet.

Postat
Blir det förresten någon tull eller sånt om man beställer från Norge? Antar att det inte blir det men tänkte att det är lika bra att höra mig för ändå.

Så bra att länkarna kom till nytta. Vad kostar de nya i Sverige? Såg att han med Badgern även säljer en 2x12-låda, jag vet inte om den passar till Badgern, men hör med honom och köper du bägge så får du säkert en bra pris, right 🙂

Jag kan ha fel, men ja, det blir nog tull, ja. Men när det är snack om så stora summor pengar så skulle jag överväga att åka och hämta förstärkaren själv. Det beror ju såklart på vad du bor, men han Badger-killen bor i Buskerud som inte ligger många mil från Oslo.

Ta det inte så hårt grabbar!

Inget fel på materialspelare men kul om grejorna kommer till sin rätta användning. Live menar jag då, man får spela som en kratta om man vill!

Jag glömmer dessa förbannade smilies hela tiden!

He, he, det är lugnt, jag var bara intresserad av att veta vad du menade och jag är fortfarande lite intresserad av att veta vad en materialspelare är. Är det när man spelar hemma och har valt att spela på en förstärkare man tycker om / är dyr? Sorry, men.. 😄 (jag kom ihåg Smileyn)

Postat
Där måste man nog testa en del för alla låter olika beroende vilken förstärkare man har.

Helt enig, så det är bara att testa själv eller höra sig för/läsa recensioner (om man inte har möjlighet att testa).. men det hade ju varit enklast för alla gitarrister om det hade varit så att den dyraste lådan lät bäst till allt och den billigast lådan lät sämst till allt 🙂

Postat
He, he, det är lugnt, jag var bara intresserad av att veta vad du menade och jag är fortfarande lite intresserad av att veta vad en materialspelare är. Är det när man spelar hemma och har valt att spela på en förstärkare man tycker om / är dyr? Sorry, men.. 😮 (jag kom ihåg Smileyn)

Ja, så menar jag. Materialspelare tillämps iof mest i sport sammanhang. Att t.ex äga de fetaste golfklubborna men slår enbart myrknullare (ursäkta språket).och helst kunna prata om prylarna som en pro 🙂

Som jag! 😮

Postat
He, he, det är lugnt, jag var bara intresserad av att veta vad du menade och jag är fortfarande lite intresserad av att veta vad en materialspelare är. Är det när man spelar hemma och har valt att spela på en förstärkare man tycker om / är dyr? Sorry, men.. 😮 (jag kom ihåg Smileyn)

Ja, så menar jag. Materialspelare tillämps iof mest i sport sammanhang. Att t.ex äga de fetaste golfklubborna men slår enbart myrknullare (ursäkta språket).och helst kunna prata om prylarna som en pro 😮

Som jag! 😮

Som du! 🙂

Postat
He, he, det är lugnt, jag var bara intresserad av att veta vad du menade och jag är fortfarande lite intresserad av att veta vad en materialspelare är. Är det när man spelar hemma och har valt att spela på en förstärkare man tycker om / är dyr? Sorry, men.. 🙂 (jag kom ihåg Smileyn)

Ja, så menar jag. Materialspelare tillämps iof mest i sport sammanhang. Att t.ex äga de fetaste golfklubborna men slår enbart myrknullare (ursäkta språket).och helst kunna prata om prylarna som en pro 😛

Som jag! 😄

Som du! 🙂

skämtet försvann liksom när jag skrev "Som jag" i inlägget. haha 😆😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.