Jump to content
Annons

Digidesign HD-system


ketri

Recommended Posts

Jag är nyfiken på vad som krävs för att köra ett HD-system från Digidesign.

-Vad behöver man mer än en kraftfull dator?

-Kan man köra PC utan problem?

-Hur ansluter man ett analogt bord?

-Kan man köra både ett analogt bord och även ha ngn "kontroller" ex. command 8 eller liknande?

Ni som har svar på detta får gärna dela med sig. Även annat man bör veta är av intresse.

(Jag har varit och läst på Digidesigns hemsida men det är lite för mycket teknikspråk för att jag ska hänga med...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver inte ha en så kraftfull dator då PTHD består av massa DSP prossecorer som gör allt jobb. Grunden i HD består av sk core kort. Korten finns i tre olika versioner det billigaste ligger runt 100.000. kr nytt. Vill du sedan ha massa inkanaler så får man köpa till interface med in och utgångar, det är i dessa men kopplar in mixerbordet. Vill man ha midi får man köpa ett till interface.

Det går att köra både analog mixer och kontrollyta. Det funkar med PC.

Koll in www.digidesign.com där man kan dreggla över saker man inte har råd till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns som sagt tre kortkonfigurationer (går att fylla på). Det som skiljer dom åt är mängden DSP samt och hur många pluggar som följer med (se URL nedan). En annan sak att tänka på är mängden in och utgångar i systemet. Man köper som sagt till ljudinterface efter behov, dessa ansluts till datorn via DSP korten. Ett DSP kort kan max hantera 32 in och ut (analogt som digitalt). Så behöver man ha tillgång till mer än 32 samtidiga in/ut gångar så måste man ytterligare ett kort.

HD1 som bygger på ett kort ligger på runt 60.000 sek ex moms.

HD3 som bygger på tre kort ligger strax över 100.000 sek ex moms.

HD pack som ingår beroende på val av kort: HD1, HD2 eller HD3.

Mer info om pluggarna som ingår..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du skall snegla på Pro Tools LE, som visserligen kräver datorkraft men är betydligt billigare, köper du en M-box hamnar du runt 5000:- köper du en DIGi 002 hamnar du runt 12 000:- för rackmodelen.

Nackdelen med M-boxen är att det bara är 2 kanaler men det är ett kompetent ljudkort med Line, instrument, insert och mick ingångar. Köper du 002 R så har du 8 ingångar samt 8 utgångar och köper du till ett A-dat kort så får du 16 ingångar och hamnar då runt 15- 16000:- beronde på vad för kort du väljer. Du kan koppla analoga saker så som compressor, reverb eller limiter och vi mjukvaran inserta dessa. 002 funkar med vilket mixerbord som helst och kan ersätta utan problem gamla bandare eller annat som gått ur tiden.

Funderar du på commander 8 eller Digi 002 med controler så är det säkert skitkul att se när reglarna åker upp och ner i datorn, och om du inte är van vid att jobba med dator kanske det underlättar. Men för det priset tycker jag att man kan vara utan. Köper du Pro Tools LE kan musikafärren hjälpa dig med minimum krav eller så kollar du på Digidesigns hemsida, själva har jag en PC med Windows XP, P4 3,0 mhz, 1024 Mb ram.

Jag har spelat in 16 kanaler utan att det släpar och med LEs kompetens så kan du göra grejer med ljudfilerna så att de inte kräver så mycket processorkraft och sedan ångra dig.

Hoppas du fick ett bra svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en detalj.

MBox går att köpa ny för 3.995:-. Inkluderar då PT LE. Såg det senast på Estrad Musik, men det borde gå att pruta även på andra butiker.

Begagnad MBox kan man hitta då o då på Vendolin för från 2.000 och uppåt. Då ingår PT LE och de vanligaste pluggarna. Man får dock inte ta över de där "extragodisarna" som Reason adapted, Live adapted, Sampletank LE, och säkert nåt mer. Kanske är det inte heller senaste versionen av program heller, men även äldre funkar utmärkt.

Om du köper en begagnad MBox (gäller 001 o 002 också), se till att säljaren skriver under den särskilda överlåtelsen av programvaran. Finns på Digidesigns hemsida.

Några tankar.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Bara en annan detalj så har du 18 I/O på 002, 002R och tom 001.

002R har 4 analoga line in, 4 mic in,8line out, 8 ADAT in/ut och 2 S/PDIF I/O.

Nej bara max 16 då spdif och adat inte akn köras samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaraldS (oregistrerad)
Bara en annan detalj så har du 18 I/O på 002, 002R och tom 001.

002R har 4 analoga line in, 4 mic in,8line out, 8 ADAT in/ut och 2 S/PDIF I/O.

Nej bara max 16 då spdif och adat inte akn köras samtidigt.

Jodå, det går alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...