Jump to content
Annons

Köpa Gitarrstärkare!


Carle

Recommended Posts

Hej

Jag rycker nästa vecka in i lumpen, fråga mig inte varför. Utöver resor, mat och boende får vi cirka 72 kr per dag i rena fickpengar. Pengar som egentligen är menat till snus och porrtidningar.

Jag snusar inte och röker inte och hör till den generation som, tack vare internet, aldrig behövt öppna en porrtidning. Därför ser jag detta som ett givet tillfälle att investera i inspelningsprylar och först på tur står elgitarr och stärkare. Jag är ingen gitarrist och har, förutom närvaro när gitarristerna i bandet skruvat i studion, ingen erfarenhet av stärkare. Därför får jag använda mina idelaproducenter som riklinjer.

Efter noga snokande i olika "gear-lists" kunde jag fastslå att den gemensamma nämnaren hette Vox-Ac 30 samt Rolan Jazz Chorus.

Jag måste säga att rent ytligt går jag igång mer på Voxen, men det är ganska dyr. Kan man få samma kvalitet ur en Vox-Ac15 till exempel!?

De stärkare jag tittat på är Fender Twin Reverb, Vox Ac30 och Roland Jazz Chorus. Till detta skaffar jag nog mig en Telecaster också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad spelar du för musik? Dom stärkarna du nämner har ju båda en ganska egen karaktär och dessutom har dom ganska olika karaktär. Ska du ha den för inspelningar i hemmet skulle jag definitivt INTE välja Twin Reverb då den är oerhört högljudd och behöver en ganska rejäl knuff i volym för att komma till sin rätt. Jag kör själv på VOX AC30 och är ju lite jävig så att säga men den funkar faktiskt hyfsat bra även på lite lägre volym (den nya kinesiska modellen). AC15 låter också riktigt bra men är lite mer begränsad ljudmässigt då den "bara" har Top Boost-kanalen, AC30 har en Normal-kanal också som man dessutom kan blanda med Top Boost-kanalen.. Jazz Chorus kan jag inte uttala mig om, har nästan aldrig spelat i nån.

Tänk bara på att du kollar efter en stärkare som motsvarar dina behov.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar Indiepop (se Håkan Hellström, Hästpojken, Broder Daniel, Bad Cash Quartet). Stärkaren skall has till hemmainspelning samt ta med till studions och i nödfall använda som backline när vi lirar med bandet.

Kan det då vara värt att lägga till det man betalar mer för en Ac-30?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Valvetronix är värda att titta på också. Det är ju visserligen digital modellering, men valve reactor gör mycket för "äktheten" i ljudet. De är ju dessutom betydligt mer flexibla ljudmässigt.

Personligen tycker jag iofs att Tonelab + Atomic Amp låter snäppet bättre. Men det är kanske ännu längre ifrån det du letar efter.

Angående AC15 vs AC30 tycker jag det är en smaksak. Jag föredrar AC30.

En AC30-klon som fått mycket beröm är ValveTech Hayseed. Många som bytt ut sina Vox mot dem och aldrig tittat tillbaka. Så de kan ju också vara värt att fundera på.

Har tyvärr inte haft möjligheten att testa en själv, men ska jag investera i en förstärkare i framtiden så lutar det nog åt en sådan.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tre riktigt bra stärkare det där. Så småningom vill du nog ha alla tre! 😛 Har haft AC-30 och Fender fast en Deluxe som inte heller var så dum. En bandpolare hade en Twin och om det är det ljudet du gillar men vill lira lite lägre kan du ju hänga på en powersoaker. JazzChorus blev det aldrig någon men en snarlik Carlsboro Stingray Combo.

Egentligen gillar jag inte det där med inbyggda effekter. Vi vet ju alla hur gitarrister är med grejer! 🙂 Sen kan ju tänka lite självständigt och kolla fabrikat som inte är så kända här. Jag har numera en Crate Vintage Combo. De som vet vad det är kan komma över sådana billigt emellanåt och ...tja kan det duga åt Mark Knopfler så...

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland Jazz Chorus har, vad jag förstått på de jag läst, nästan bara använts i seriekoppling. Dvs dragit en Vox Ac30 igenom en Jazz Chrous.

Några börjar kanske ana att jag bland annat spanat en del i Björn Olssonintervjun som nyligen var med i Studio. Mina andra indikationer om stärkare kommer från en artikel om Hästpojken i studion och sen såg jag vid en livespelning att Håkan Hellström hade en Ac30 på scen.

Förmodligen skaffar jag en Vox Ac30 eller Ac15. Men om det blir 30 så blir det nog en ny och inte 60-talaren. Dom nya rör sig mer i min prisklass.

Redigerat av Carle
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du i huvudsak använda stärkaren för (hemma)inspelningar skulle jag nog valt AC-15. Eftersom den "bara" är på 15 watt kan du dra på den högt nog för att den ska kunna flåsa lite utan att grannarna tar till kniv.

15 rörwatt räcker också till för klubbspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du i huvudsak använda stärkaren för (hemma)inspelningar skulle jag nog valt AC-15. Eftersom den "bara" är på 15 watt kan du dra på den högt nog för att den ska kunna flåsa lite utan att grannarna tar till kniv.

15 rörwatt räcker också till för klubbspelningar.

Det stod ju även i ett senare inlägg att han även ska den i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har numera en Crate Vintage Combo. De som vet vad det är kan komma över sådana billigt emellanåt och ...tja kan det duga åt Mark Knopfler så...

Såg när Henrik Jansson gästade Michael Ruff sista set:et på Fasching för ett par år sedan. Han hade en Tele och grymt ljud med mycket spräck och dynamik. Jag stod i en vinkel där jag inte kunde se stärkaren. Efteråt gick jag fram och kollade och blev ganska paff: en pytteliten Crate-combo. Kanske inte så indie, men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...