Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag började producera musik med FL och nu har jag gÄtt över till Cubase.

Saken Àr att nÀr jag producerar sÄ anvÀnder jag ofta mycket smÄljud och sÄ.

Jag har massor med samples som var enkla att importera i FL dÄ man bara behövde anvÀnda Browsern och dra in den.

Finns det nÄgot program som gör sÄnt?

Jag har prövat Battery men det Àr lite jobbigt dÄ man mÄste ha drumkits och alla ljud man vill ha inte ligger i samma drumkit, alltsÄ mÄste man anvÀnda flera olika Tracks.

Det var nÄgon som nÀmnde DKS D-Hammer och sa att man kunde anvÀnda mappar. Finns det nÄ VSTi som anvÀnder sig av att man lÀgger in alla samples i en mapp och sedan anvÀnder dem utifrÄn det, och Àndrar direkt i programmet?

Peace,

Annons
Postat

Jag anvÀnder sjÀlv Battery ihop med Cubase, men struntade helt och hÄllet i de medföljande samplingarna. IstÀllet byggde (och bygger vÀl fortfarande) ett eget bibliotek med de samplingar som jag ofta anvÀnder. Det finns inget som sÀger att man mÄste anvÀnda hela kits. Jag kanske har missförstÄtt dig, men jag tycker att det Àr samma procedur som att importera till FL.

Postat

Det Àr bara att dra in dem direkt till det spÄr i sequenserfönstret i du vill ha dem pÄ.

Du mÄste inte gÄ via en samplespelare.

Postat

InstÀmmer med Assar. Dra in dom frÄn utsidan. Den funktion i cubase som hanterar ljudfiler samplingar m.m. kallas för Media Bay (eller audio pool om du Àr pÄ SX3). DÀr importerar man alla potantiella ljudfiler och drar dem frÄn poolen till ett spÄr.

Postat

Jag förstÄr vad ni menar och det Àr exakt det jag vill gör, men problemet Àr att ja inte vet hur alla mina olika kicks lÄter, dÄ mÄnga av dom ofta har samma namn osv.

Vanliga explorer förhandsvisar inte samplingarna, det Àr just det jag söker efter.

PÄ FL sÄ va det skitenkelt dÄ man bara behövde trycka pÄ browsern sÄ hörde man hur kicken lÀt, letar efter nÄgonting liknande i Cubase.

jag provade ocksÄ att Rewirea FL till Cubase men det blev bara jobbigt dÄ varje sample ville ha eget track.

Postat (redigerat)

Men .. i cubase finns ju autoplay. I mediabay spelas filen upp automatiskt om man markerar den (den instÀllningen finns). I SX3 finns ingen autoplayfunktion i audiopoolen, men dÀr finns en playknapp. Autoplay i SX3 finns dock i import dialogen. Det borde vÀl funka ganska bra?

Redigerat av Opus99
Postat

Markera spÄret som du vill importera samplingen till.

StÀll markören dÀr du vill ha den.

VÀlj importera (frÄn nÄn meny, minns inte vilken) sÄ fÄr du upp en dialogruta dÀr du kan vÀlja sampling och Àven lyssna pÄ dem.

Postat (redigerat)

Battery 3 har en Browser dÀr du kan provlyssna och importera direkt frÄn hÄrddisken ocksÄ.

Redigerat av MicMP
Postat

Du ska ha linplug RM IV! 🙂

Har anvÀnt det i mÄnga Är pÄ min PC med Cubase för just trumljud.

Kanske drar rÀtt mycket kraft, men det funkar bra.

Jag letar faktist efter en liknande plug till min nya iMac men har tyvÀrr inte hittat nÄt bra.

NÄn som har nÄt förslag?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.