Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har en peavey classic 30 watt en har nu blivit sugen på en 50 wattare, och då undrar jag ju vilken som e bäst om det är den med fyra 10 or eller den med två 12 er? nån som vet skilnaden?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Ja du... du får nog testa själv vad du gillar.

Personligen är jag svag för 2x12 jämfört med 4x10.

Anledningen är att jag tycker 2x12 ger mer thud när man spelar rock... thud du vet. ...

Allt är smak, inget är rätt eller fel.

Postat (redigerat)
har en peavey classic 30 watt en har nu blivit sugen på en 50 wattare, och då undrar jag ju vilken som e bäst om det är den med fyra 10 or eller den med två 12 er? nån som vet skilnaden?

4*10 utan minsta tvekan!

hade Classic 2*12:an innan jag gick över till Marshall-top med 4*12 för att jag aldrig riktigt kom överrens med Classicen.

Det vart liksom för mycket "mullig" botten istället för den där tajta och "attackiga" botten som iaf jag gillar. Där är 4*10 mycket bättre i mina öron.

Dock så måste jag säga att inget slår topp och låda med 4*12 om man spelar på scener som tillåter det 🙂

Redigerat av lavrell
drloop (oregistrerad)
Postat

Där ser du! Smak och inget annat avgör.

Uppmickat i studio tycker jag 2x12 var klart enklare att få bra ljud i än 410... smaken är som baken.

Postat

Uppmickat i studio tycker jag 2x12 var klart enklare att få bra ljud i än 410... smaken är som baken.

Jo det är ju en sak att tänka på, jag utgår ju från att giga live och det är ju inte alls samma sak som studiojobb.

Så frågan är ju vad trådskaparen ska använda stärkaren till? För studio tycker jag Classic 30 är ett bättre val än båda 50Wattarna faktiskt.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jo det är ju en sak att tänka på, jag utgår ju från att giga live och det är ju inte alls samma sak som studiojobb.

Så frågan är ju vad trådskaparen ska använda stärkaren till? För studio tycker jag Classic 30 är ett bättre val än båda 50Wattarna faktiskt.

Kör inte alla inearlyssning nu för tiden? 🙂

Jag gillar 212 just för det lite mer mulliga ljudet och att man får den där sköna återkopplingen med thudet, men allt beror på musikstilen man lirar.

Körde en gång ackgura med inbyggd mick och en classic 410 och det blev hysteriskt fräckt.

Båda har olika ton och berättigande, därför finns de båda...

Postat

(OT)

Är ljudet lika i 30:an som i 50:an?

Om inte vad är största skillnaden?

Postat

Skaffa en extra högtalar-låda? Redan en extra 1*12" kommer nog göra stor skillnad, framför allt för botten på ljudet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.