Jump to content
Annons

Dj mixer


nadom

Recommended Posts

Annons
"ju fler, desto bättre"

😄

Kan man tycka.

För mig är det dock viktigare med rattar på golvet än på mixern.

😳

edit: Räcker med två gott och väl, eller ingen eq alls för den delen.

Fast om man får välja så vill jag helst ha tre band med ordentlig cut/boost.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Ja ok om jag ska bruka allvar;

3-band EQ med killswitchar.

Oftast räcker det med att skära mid'en om man spelar äldre låtar med "vasst" ljud. Men som har påpekats i andra trådar så har en bar eller nattklubb i 9,5 fall av 10 en monorigg. Så om jag spelar blandad musik så krävs en del kompensering av både bas & mid i mixen. EQ'n kan förstås även ha en effekt i mixningen genom att jag kan döda ett helt band (oftast bas) i takt med musiken.

Varning för krögare som har en "egen" EQ som är inställd som han/hon tror att det ska låta. Jag har flera gånger varit med om att krögare har en EQ kopplad direkt innan slutstegen för att kompensera lokalen. Börjar man skruva sin mixer så slutar det ofta med akustisk pannkaka.

Men, för att återgå till den rena frågan - tre band räcker utmärkt & är standard. Men för beatmixning har EQ'n som sagt ingen funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för beatmixning har EQ'n som sagt ingen funktion.

Nja, själv använder jag jätteofta kills/eq för att släcka basen i den låt jag mixar in (B ) för att sedan gradvis öka, samtidigt som jag sänker basen i A med motsvarande styrka. Vanligt 4/4-mixknep. 😄

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Men som har påpekats i andra trådar så har en bar eller nattklubb i 9,5 fall av 10 en monorigg.

Vilket årtionde då?

Jag tror aldrig jag sett en enda krog med monorigg sedan 80talet.

-Sedan kan man ju iofs fråga sig varför man skall ha stereo på krogen när mono egentligen är lämpligare.

Varning för krögare som har en "egen" EQ som är inställd som han/hon tror att det ska låta. Jag har flera gånger varit med om att krögare har en EQ kopplad direkt innan slutstegen för att kompensera lokalen. Börjar man skruva sin mixer så slutar det ofta med akustisk pannkaka.

Den Eqn skall göra det lättare att skruva discoeqn i efterhand.Annars så är den felinställd. (Vilket iofs dom brukar vara då det tyvärr inte är ovanligt med klåfingriga djs...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...