Jump to content
Annons

ART Tube MP Studio Microphone Preamp


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Erfarenheter av dessa preampar? De finns ju med och utan limiter och VU.

Jag hann en gång prata lite kort med munspelaren i Nine below Zero som använde en sån här för att dista munspelssoundet. Han använde inte någon av de vanliga dynamiska munspelsmickarna utan nån kondensatorvariant och inte heller någon liten gitarrstärkare utan körde Art Tuben direkt i mixerbordet. Och den enorma äverstyrning han kunde köra med utan ful rundgång visar ju på att preampen är bra. Men är den lika bra i studiosammanhang? Jag får kanske två preampar på raken om jag använder den på Yamahaportan. Om det nu är så om man kopplar in sig via telejacket.

Kan en dylik vara bra om man kopplar en elbas direkt till mixern?

http://www.zzounds.com/item--ARTTMPSTU

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?x...amp;gk=&bn=

post-8284-1224051205.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känner inte till dom mer "avancerade" modellerna men den allra enklaste och billigaste (Art MP) är suverän att köra just bas igenom.

Just Art MP är förövrigt en oerhört bra och prisvärd historia. Dock kan det skillja en del mellan amparna så dom är inte exakt matchade om man köper två och vill köra stereo.

Hursomhelst Art MP den billigaste varianten är ett köp som jag inte ångrar använder den fortfarande ibland även om jag nu har fler preamps att välja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nyss i en annan preamptråd vad bra grejer kostar

https://www.studio.se/index.php?showtopic...rt=#entry777750

så då kan man fundera om en sån haär kan tillföra nåt?

Fast till bas kan det vara nåt. Baspolarn spelar i många olika gubbgäng oftast proppar han bara in i basen i teleingången (line) på en Behringer dyngmixer, det finns inte ens gainpot på de där powermixrarna. Och basljudet blir helt avskyvärt. Med en MP skulle alltså impedansen stämma bättre och ljudet få lite varmare karaktär?

En annan kille som spelat ak trubadur i 30 år pluggade in sin trubadurgura på samma sätt. Att inte telejacket var avsett för den klena signalen från gitarren hade han aldrig tänkt på. Borde även han skaffa en Art Tube?

Själv kör jag min Jumbo-Epiphone via XLR, både på gitarren och mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur det fungerar med en trubadurgura. Tyvärr.

Apropå det låga priset så är det ju definitivt ingen Avalon Vt sp737 men en fult duglig preamp. Tex använde Jose Gonzales Art MP till det mesta på sin första skiva, så jag har svårt att se någon bättre preamp till det priset. Om man jämför med tex preampsen i min M-audio Project mix för 12000 så är den betydligt bättre än dom. Jag använder iof sig dom preampsen sällan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur det fungerar med en trubadurgura. Tyvärr.

Apropå det låga priset så är det ju definitivt ingen Avalon Vt sp737 men en fult duglig preamp. Tex använde Jose Gonzales Art MP till det mesta på sin första skiva, så jag har svårt att se någon bättre preamp till det priset. Om man jämför med tex preampsen i min M-audio Project mix för 12000 så är den betydligt bättre än dom. Jag använder iof sig dom preampsen sällan.

Intressant. Jag spelar både munspel och bas förutom elgitarr så man kan nog få användning av en sån i flera olika situtioner. Det enkla kan ju ofta vara väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en av de enklare modellerna och jag har kört bas live, massor i den. Det kan både bli lite lätt komprimerat och lite lätt dist när man tar i, men det tillför verkligen värme till basljudet. Tyvärr så har jag fått lite glapp i den så jag vågar inte ha den live längre. har varit inne och bjudit på Tradera några gånger och dom verkar behålla sitt värde hyfsat, går sällan under 500 spänn och då kan man ju lika gärna köpa en ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gillar Art TubeMP skarpt. Den är riktigt grym för stålarna.

Jag kör stormembransmick och gura i den, funkar kalajs.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en av de enklare modellerna och jag har kört bas live, massor i den. Det kan både bli lite lätt komprimerat och lite lätt dist när man tar i, men det tillför verkligen värme till basljudet. Tyvärr så har jag fått lite glapp i den så jag vågar inte ha den live längre. har varit inne och bjudit på Tradera några gånger och dom verkar behålla sitt värde hyfsat, går sällan under 500 spänn och då kan man ju lika gärna köpa en ny.

Har du kört basen enbart genom preampen och sen direkt i mixern? När polarn spelar bas i andra smågäng brukar han bara proppa i telesladden rätt i tele-lineingången på Behringermixern som inte ens har nån gainratt. Och det låter ju inget vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Har en av de enklare modellerna och jag har kört bas live, massor i den. Det kan både bli lite lätt komprimerat och lite lätt dist när man tar i, men det tillför verkligen värme till basljudet. Tyvärr så har jag fått lite glapp i den så jag vågar inte ha den live längre. har varit inne och bjudit på Tradera några gånger och dom verkar behålla sitt värde hyfsat, går sällan under 500 spänn och då kan man ju lika gärna köpa en ny.

Har du kört basen enbart genom preampen och sen direkt i mixern? När polarn spelar bas i andra smågäng brukar han bara proppa i telesladden rätt i tele-lineingången på Behringermixern som inte ens har nån gainratt. Och det låter ju inget vidare.

1. Mixern har inte instrument ingång så du tappar oftast diskant på det viset. Impedansen matchar inte.

2. Lajnat låter inte så ball jämfört med mickad stärkare live, kräver lite mer av ljudteknikern.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en av de enklare modellerna och jag har kört bas live, massor i den. Det kan både bli lite lätt komprimerat och lite lätt dist när man tar i, men det tillför verkligen värme till basljudet. Tyvärr så har jag fått lite glapp i den så jag vågar inte ha den live längre. har varit inne och bjudit på Tradera några gånger och dom verkar behålla sitt värde hyfsat, går sällan under 500 spänn och då kan man ju lika gärna köpa en ny.

Har du kört basen enbart genom preampen och sen direkt i mixern? När polarn spelar bas i andra smågäng brukar han bara proppa i telesladden rätt i tele-lineingången på Behringermixern som inte ens har nån gainratt. Och det låter ju inget vidare.

1. Mixern har inte instrument ingång så du tappar oftast diskant på det viset. Impedansen matchar inte.

2. Lajnat låter inte så ball jämfört med mickad stärkare live, kräver lite mer av ljudteknikern.

Jag försökte säga åt en trubadur som tyckte det var konstigt att han måste vrida på nästan full volym på mixern för att det skulle låta nåt, att han måste skaffa en kabel med tele i ena änden och XLR-hane i den andra. Han tittade lite misstänksamt bara på mig. Han tänkte nog att det är klart att man ska plugga in sladden i telejacket, det har jag ju alltid gjort.

Lajnat låter inte ball i studio heller om ni frågar mig. Nödlösning både live och i studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sådan fast utan limiter och vu mätare. Jag tycker att den gör ett riktigt bra jobb med tanke på priset.

Inte har jag märkt av något brus, kanske kan variera från exemplar till exemplar när det handlar om billiga grunkor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag köpte en ART Tube MP Project Series för ett tag sen och den funkar grymt till inspelningar, både för stormembranmick och länk mellan bas och dator. Kommer även testa att köra den live med min akustiska. Har ingen erfarenhet av andra pre-amps men det är stor skillnad när jag spelar in nu och innan med min lilla tapco-mixer. Kan uppleva brus ibland men då är det jag som skruvat fel. 🙂

Vi spelade in ett fylleblues-jam förra helgen här i sovrummet. En mick Vt-B1 mitt i rummet och pre-amp + dator. Vi la på fyllesång o välfyllt fyllemunspel efteråt. Kan lägga upp ett klipp så småningom. Kan tänka mig att det är liknande sound du vill ha GuitarNilsson.

Keep rockin´!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag köpte en ART Tube MP Project Series för ett tag sen och den funkar grymt till inspelningar, både för stormembranmick och länk mellan bas och dator. Kommer även testa att köra den live med min akustiska. Har ingen erfarenhet av andra pre-amps men det är stor skillnad när jag spelar in nu och innan med min lilla tapco-mixer. Kan uppleva brus ibland men då är det jag som skruvat fel. 😄

Vi spelade in ett fylleblues-jam förra helgen här i sovrummet. En mick Vt-B1 mitt i rummet och pre-amp + dator. Vi la på fyllesång o välfyllt fyllemunspel efteråt. Kan lägga upp ett klipp så småningom. Kan tänka mig att det är liknande sound du vill ha GuitarNilsson.

Keep rockin´!

Det vore fantastiskt att höra det jammaet! Trodde nästan vi var de sista och enda som spelar blues ibland! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Har en av de enklare modellerna och jag har kört bas live, massor i den. Det kan både bli lite lätt komprimerat och lite lätt dist när man tar i, men det tillför verkligen värme till basljudet. Tyvärr så har jag fått lite glapp i den så jag vågar inte ha den live längre. har varit inne och bjudit på Tradera några gånger och dom verkar behålla sitt värde hyfsat, går sällan under 500 spänn och då kan man ju lika gärna köpa en ny.

Har du kört basen enbart genom preampen och sen direkt i mixern? När polarn spelar bas i andra smågäng brukar han bara proppa i telesladden rätt i tele-lineingången på Behringermixern som inte ens har nån gainratt. Och det låter ju inget vidare.

Naj, jag har haft den innan basförstärkaren, som en "pedal". använder oxå EBS Octaver live och med min gamla Fender så triggar den inte alla toner och då är det Canon att ha ART-manicken före så att det blir lite högre nivå på signalen. Numera kör jag mest med Thunderbirdbasen och den har signal så att det räcker och blir över. Jag har lineat in i ljudkortet och då låter det som linead bas, varken mer eller mindre. Kopplar jag in en Strata på samma sätt låter det väldigt "funky" , spretigt och distinkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej

Jag köpte en ART Tube MP Project Series för ett tag sen och den funkar grymt till inspelningar, både för stormembranmick och länk mellan bas och dator. Kommer även testa att köra den live med min akustiska. Har ingen erfarenhet av andra pre-amps men det är stor skillnad när jag spelar in nu och innan med min lilla tapco-mixer. Kan uppleva brus ibland men då är det jag som skruvat fel. 😛

Vi spelade in ett fylleblues-jam förra helgen här i sovrummet. En mick Vt-B1 mitt i rummet och pre-amp + dator. Vi la på fyllesång o välfyllt fyllemunspel efteråt. Kan lägga upp ett klipp så småningom. Kan tänka mig att det är liknande sound du vill ha GuitarNilsson.

Keep rockin´!

Har du lagt ut nåt av den ljuva musiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...