Jump to content
Annons

Posta skyddat material på myspace


Vallin

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har ett par låtar där jag i sann hip-hop anda samplat kommersiella och skyddade låtar för att skapa någonting nytt. Jag har av rädsla för polis och skivbolagsdirektörer med Rambo-drömmar låtit dem ligga kvar på hårddisken, men jag gillar dem ju, och vill att andra ska få höra och tänkte därför på myspace.

Nu undrar jag om jag kommer att få "hell" om jag placerar en sån låt på myspace eller liknande forum? Någon som testat och som vet? Jag kommer aldrig att tjäna pengar på min musik och därmed inte på dessa låtar (kom igen, en vit tvåbarnsfar i Örebro som gör Hip Hop som hobby...luktar kanonsucce...). Kan jag bli stämd i alla fall? Kanske man bara ska glömma alltihop...

Inser att risken är minimal eftersom låtarna har minimal exponering, men har man hört orginalen så hörs också direkt samplingarna i mina låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan,

Jag har ett par låtar där jag i sann hip-hop anda samplat kommersiella och skyddade låtar för att skapa någonting nytt. Jag har av rädsla för polis och skivbolagsdirektörer med Rambo-drömmar låtit dem ligga kvar på hårddisken, men jag gillar dem ju, och vill att andra ska få höra och tänkte därför på myspace.

Nu undrar jag om jag kommer att få "hell" om jag placerar en sån låt på myspace eller liknande forum? Någon som testat och som vet? Jag kommer aldrig att tjäna pengar på min musik och därmed inte på dessa låtar (kom igen, en vit tvåbarnsfar i Örebro som gör Hip Hop som hobby...luktar kanonsucce...). Kan jag bli stämd i alla fall? Kanske man bara ska glömma alltihop...

Inser att risken är minimal eftersom låtarna har minimal exponering, men har man hört orginalen så hörs också direkt samplingarna i mina låtar.

För eget bruk är det okej, dock inte om du sprider det. Samplar du mer än 1 sekund på någons låt måste det kallas en remix, rätta mig om jag har fel någon 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Olagligt är det visserligen och det ska man ju vara medveten om, men så länge du inte tjänar några pengar på det så kommer nog ingen vara intresserad av att lägga sin tid och energi på att bara förstöra för dej. Det enda jag kan tänka mej är om upphovsma/ännen i fråga skulle råka höra låtarna och känna att den ideella rätten har kränkts. Om du mot all rimlig förmodan skulle få påringningar om detta så är det ju bara att du snällt ber om ursäkt och snabbt plockar ner låtarna igen så lär det vara glömt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...