Jump to content
Annons

Förvränga rösten?


vicjun

Recommended Posts

Förmodligen en nybörjarfråga, men jag har precis börjat med ljudredigering. Det är så att jag har ett ljudspår med en barnröst som sjunger. Finns det något sätt att omvandla den till en vuxen mans röst och få det att låta trovärdigt? Satt och skruvade lite med pitch men rösten lät ganska hes och torr. Vilka andra effekter måste jag ställa in? Det är en mp3-fil jag jobbar med så jag förväntar mig inte några mirakel, direkt. Sitter för övrigt i Adobe Premiere Pro CS3, vet inte om det räcker till riktigt för det jag vill göra, om detta ens är möjligt.

/Slog samman 2 trådar/Soundborn

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, det går inte.

Förutom pitch, så måste du ändra formanter och förmodligen också justera en del i språkmelodin - men trovärdigt kommer det aldrig att kunna bli, vad du än gör.

Det som fungerar bäst för att göra sådana förändringar, är Celemony Melodyne, men inte ens det kan utföra mirakel... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Celemony Melodyne, men inte ens det kan utföra mirakel... 🙂

Beror på vilket användningsområde man tittar i...DNA 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag är trött på att spela in min tråkiga röst i mikrofonen och ha det som det är. Nu vill jag ha ändring.

Då tänkte jag på att det borde gå att förvränga rösten.

Har bland annat hört rykten om Autotune, men är inte särskilt vass på vad det är.

Finns det något lättanvänt program där ute någonstans som man kan förvränga sin röst med? Antingen en plugin eller en inspelningsfunktion som man kan mixa och sedan exporta som ett wav ljud eller något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic har ju Pitch Correction och ProTools har Pitch n' Time som följer med programmet och gör allt som AutoTune gör, vilket är att tvinga rösten att bara ta de toner som finns i den tonart man valt. Man kan alltså aldrig sjunga "fel" ton. Däremot ändrar det inte till så stor del soundet på rösten. Om du vill göra det måste du leka med formanter och resonans. Jag gissar att du är ute efter något åt The knife-hållet. Ett bra program för just detta är Celemony Melodyne, men vill du bara testa duger Logics Vocal Transformer-plugg fint. I Reason använder du Scream för detta och till PC-användare rekommenderar jag AV Voice Changer.

Hjälpte det dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic har ju Pitch Correction och ProTools har Pitch n' Time som följer med programmet och gör allt som AutoTune gör, vilket är att tvinga rösten att bara ta de toner som finns i den tonart man valt. Man kan alltså aldrig sjunga "fel" ton. Däremot ändrar det inte till så stor del soundet på rösten. Om du vill göra det måste du leka med formanter och resonans. Jag gissar att du är ute efter något åt The knife-hållet. Ett bra program för just detta är Celemony Melodyne, men vill du bara testa duger Logics Vocal Transformer-plugg fint. I Reason använder du Scream för detta och till PC-användare rekommenderar jag AV Voice Changer.

Hjälpte det dig?

Jag fick en större inblick 😛 Kan vara värt att checka närmare på. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...