Jump to content
Annons

Minidisc, hur bra eller dåligt är det?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Håller ju på och rotar i hur dyrt det blir att börja spela in i laptopen. Nu verkar det ev som att pcn är för klen i de invändiga aggregaten. Ska jag byta till en musikdator och 8-kanals ljudkort + bra mickar så bär det iväg långt bortom min ekonomiska horisont. Från första början funderade jag på att skaffa en Revox tvåspårs rullbandare och spela in mitt blues-raggar-gäng rakt av utan att kunna ens mixa nivåer efteråt. Men de flesta gamla bandare är nog ganska slutkörda, och band är dyrt.

Min senaste lågbudgetidé är att spela in tvåkanals live på minidisc. Minidisc har jag använt att mixa ner på när jag gjort bakgrundsinspelningar på porta förut, har funkat bra tycker jag. Och spelar jag in nyare CD på den, och sen kör upp det i PA eller stereo kan inte jag höra nån skillnad mot för orginalet på CD.

Vad tror ni om det, förutom svårigheten att redan vid inspelningen ställa allt ljud rätt? Blir minidiscljudet sämre än MP3 av bästa kvaliteten?

Satsar jag på det här skulle jag kunna köpa ett par skitbra mickar i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Håller ju på och rotar i hur dyrt det blir att börja spela in i laptopen. Nu verkar det ev som att pcn är för klen i de invändiga aggregaten. Ska jag byta till en musikdator och 8-kanals ljudkort + bra mickar så bär det iväg långt bortom min ekonomiska horisont. Från första början funderade jag på att skaffa en Revox tvåspårs rullbandare och spela in mitt blues-raggar-gäng rakt av utan att kunna ens mixa nivåer efteråt. Men de flesta gamla bandare är nog ganska slutkörda, och band är dyrt.

Min senaste lågbudgetidé är att spela in tvåkanals live på minidisc. Minidisc har jag använt att mixa ner på när jag gjort bakgrundsinspelningar på porta förut, har funkat bra tycker jag. Och spelar jag in nyare CD på den, och sen kör upp det i PA eller stereo kan inte jag höra nån skillnad mot för orginalet på CD.

Vad tror ni om det, förutom svårigheten att redan vid inspelningen ställa allt ljud rätt? Blir minidiscljudet sämre än MP3 av bästa kvaliteten?

Satsar jag på det här skulle jag kunna köpa ett par skitbra mickar i stället.

Minidisc blir riktig "Kalla-Anka kvalitet".

Man får vad man betalar för och det går inte att komma undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är några år sen nu, men minidisc inspelningar är helt ok. Använd inte long play. Se till att hitta en minidisc som du kan ställa inspelningsvolymen på, inte en som bara har automatisk volym, inte alla har sånt. Discar kan vara svåra att hitta men spelarna får man väl nästan gratis numera.

Alternativt så borde du kunna hitta ett USB-ljudkort med två kanaler för under en tusenlapp och koppla till laptopen. Även en mycket gammal laptop fixar två kanaler. Leta lite begagnat på blocket och vendolin. Annars kan man väl fortfarande köpa M-Audio Transit för en sån summa. Koppla in mickarna i mixerbordet som du redan har och ordna en kabel emellan. Jag har tyvärr sålt mitt, annars kunde du provat.

http://www.thomann.de/se/maudio_transit_us...iointerface.htm

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har två minidiscspelare, använder dem typ hela tiden. Man kan ställa nivåerna väldigt exakt. Kan även köra över ljudet från portan eller annat medium via vanlig rca, digital eller optisk kabel. Att inte spela in mono eller på long play är åtminstone för mig självklart. Jag måste framstå som helt dum i huvudet. 🙂

Att på ett forum skriva att det låter Kalle Anka om minidisc verkar inte speciellt seriöst. Skulle tro att denna skribent inte kan avgöra om han lyssnar på en CD eller en minidisckopia.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag har två minidiscspelare, använder dem typ hela tiden. Man kan ställa nivåerna väldigt exakt. Kan även köra över ljudet från portan eller annat medium via vanlig rca, digital eller optisk kabel. Att inte spela in mono eller på long play är åtminstone för mig självklart. Jag måste framstå som helt dum i huvudet. :rolleyes:

Att på ett forum skriva att det låter Kalle Anka om minidisc verkar inte speciellt seriöst. Skulle tro att denna skribent inte kan avgöra om han lyssnar på en CD eller en minidisckopia.

Okunskapen om minidisc är fortfarande stor. Kanske beror det på att formatet aldrig fick/fått det där riktiga genombrottet bland musikskapare och studiotekniker. Ungefär som när bilindustrin körde ikapp tåget...

Därför några fler ord om just md, tycker jag. I alla testpaneler, svenska och internationella, jag tagit del av segrar md över mp3, och redan tidigt gjordes seriösa liknelser med både DAT och CD. Men debatten om md-formatet fortsätter...

En liten lustighet är att vi idag ska spela in med både 24 bitar och 192 khz fast slutresultaten som folk konsumerar ändå inskränker sej till hårt komprimerade musikfiler för den bärbara spelaren.

För egen del har jag använt en 8-spårs minidiscporta (10 år gammal nu) till många större inspelningsprojekt som t o m mynnat ut i färdiga skivproduktioner. Som exempel kan nämnas en folkmusikplatta jag spelade in på detta sätt - en skiva som fick lysande recensioner, inte minst för själva ljudet.

Jag har också spelat in egna grejer på minidisc som ett par skivbolag varit beredda att ge ut som de var.

Jag säger detta för att jag vill försvara formatet och önskade att det hade kommit fler till glädje, och jag försäkrar att Kalle Anka har jag aldrig sett o hört förutom på julafton...

Här bjuds förresten på en bild av min gamla trotjänare...

post-12241-1227311814_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två minidiscspelare, använder dem typ hela tiden. Man kan ställa nivåerna väldigt exakt. Kan även köra över ljudet från portan eller annat medium via vanlig rca, digital eller optisk kabel. Att inte spela in mono eller på long play är åtminstone för mig självklart. Jag måste framstå som helt dum i huvudet. 😆

Att på ett forum skriva att det låter Kalle Anka om minidisc verkar inte speciellt seriöst. Skulle tro att denna skribent inte kan avgöra om han lyssnar på en CD eller en minidisckopia.

Okunskapen om minidisc är fortfarande stor. Kanske beror det på att formatet aldrig fick/fått det där riktiga genombrottet bland musikskapare och studiotekniker. Ungefär som när bilindustrin körde ikapp tåget...

Därför några fler ord om just md, tycker jag. I alla testpaneler, svenska och internationella, jag tagit del av segrar md över mp3, och redan tidigt gjordes seriösa liknelser med både DAT och CD. Men debatten om md-formatet fortsätter...

En liten lustighet är att vi idag ska spela in med både 24 bitar och 192 khz fast slutresultaten som folk konsumerar ändå inskränker sej till hårt komprimerade musikfiler för den bärbara spelaren.

För egen del har jag använt en 8-spårs minidiscporta (10 år gammal nu) till många större inspelningsprojekt som t o m mynnat ut i färdiga skivproduktioner. Som exempel kan nämnas en folkmusikplatta jag spelade in på detta sätt - en skiva som fick lysande recensioner, inte minst för själva ljudet.

Jag har också spelat in egna grejer på minidisc som ett par skivbolag varit beredda att ge ut som de var.

Jag säger detta för att jag vill försvara formatet och önskade att det hade kommit fler till glädje, och jag försäkrar att Kalle Anka har jag aldrig sett o hört förutom på julafton...

Här bjuds förresten på en bild av min gamla trotjänare...

Coolt. Formatet i sig är väl nära det helt okomprimerade som tas in i datorerna, man kan väl inte höra skillnaden med örat?

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla testpaneler, svenska och internationella, jag tagit del av segrar md över mp3

Du menar att ATRAC segrat över MP3 då gissar jag? För det känns lite lönlöst att jämföra ett lagringsmedia med ett filformat 😆

MD var ju ett ganska dödfött media. Lite som APS-filmen var för kamerorna (om nån minns).

Men visst går det att göra inspelningar med bra kvalité på MD, det är det ingen tvekan om.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...