Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

TĂ€nkte investera i ett par TapcoS5 monitorer, och koppla dem till mitt gamla sony slutsteg.

Min frÄga, pÄverkar valet av slutsteg sÄ pass att det "fÀrgar" ljudbilden, eller Àr det mindre viktigt?

Annons
Postat

Hmmm...Àr inte dom monitorerna aktiva? AlltsÄ inbyggt steg. Om sÄ Àr fallet sÄ behöver du ju ingen annan förstÀrkning.

Men om dom Àr passiva sÄ gÄr det nog bra med de flesta hyffsade förstÀrkare.

Jag kan ha fel, men jag tror högtalare Àr mycket mer kritiskt Àn sjÀlva slutsteget.

Postat

Ja, dem borde vara aktiva, sÄ du behöver nog inget slutsteg alls.

Om dem nu skulle vara passiva i alla fall sÄ har jag ingen aning...

Postat
🙁 Sen mĂ„ste du tĂ€nka pĂ„ att ha rĂ€tt Ohm-tal pĂ„ slutsteget som passar monitorerna (om du nu inte Ă€r aktiva redan) annars sĂ„ finns risken att du brĂ€nner slusteget ... inge roligt mao
Postat

Klart att förstÀrkaren Àven fÀrgar ljudet sÄ valet av förstÀrkare Àr minst lika viktigt som valet av högtalare. (tycker jag i alla fall).

Om högtalarna tÄl 100 w vid 8 ohm sÄ mÄste förstÀrkare vara avstÀmd för 100 w 8 ohm ocksÄ.

Det hÀr kan lÄta lite konstigt men en förstÀrkare som Àr för "klen" kan faktiskt fÄ talspolen i diskanhornet att gÄ sönder. Detta beror pÄ att förstÀrkaren fÄr "jobba" för hÄrt och till slut klipper......som gör att diskanten i högtalaren kan sticka.

Men som sagt.....dina monitorer Ă€r aktiva sĂ„ det spelar ingen roll i det hĂ€r fallet 🙁

janne c (oregistrerad)
Postat

Hej pÄ nÀtet...

Valet av förstÀrkare Àr nÀstan lika viktigt som högtalarna. NÀr det gÀller mÀrkningen pÄ en förstÀrkare sÄ skall man nog tÀnka i termen ström spÀnning över en last. Detta resulterar i en mÀngd Watt. Om en förstÀrkare Àr mÀrkt med 100W i 4 ohm betyder det att den klara av att leverera 100 över 4 ohm. har jag 8 ohm blir det ca:50 W. Vad som Àr viktigt med en förstÀrkare som skall anvÀndas för denna typ av högtalare Àr att den kan leverera nog mycket ström vi snabba atacker i ljudet. DÀrför bör man vÀlja en förstÀrkare med stor och stabil nÀttrafo. Vidare kan den vara pÄ 30 eller 300 W. Kan man sedan fÄ tag pÄ en klas A sÄ Àr det bÀttre. vad som var vanligt förr var ett QUAD 303 som man bryggkopplade för att fÄ ut ca:100W. I en studio sÄ lysnar man oftast pÄ mycket dynamikrik musik detta betyder att man mÄste ha en förstÀrkare som inte bottnar och blir en dÄlig limeter. vad jag rekomenderar att inte köpa till en studio Àr PA-steg. Men innan du bestÀmmer dig, lysna pÄ ett antal olika förstÀrkare och gÀrna musik med mycke dynamik. Skulle tro att din gamla SONY kan duga men...men...

Janne C

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.