Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Nu ska jag frÄga om en otroligt trÄkig sak... nÀmligen grenuttag.

Jag köpte en nyligen frÄn Claes Ohlson som var jordat med strömbrytare. Sen nÀr allt var upp and running sÄ upptÀckte under inspelningen att micken tar upp ett brum-ljud nÀr uttaget Àr pÄslaget. Jag trodde att "jordningen" skulle förhindra detta.

Vad har ni för nÄgra obrummiga grenuttag?

/John

Annons
Postat

SÄ om man inte har jordat eluttag sÄ brummar det?

Jag har nÀmligen ett annat grenuttag som skapar brum.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Helst ska du ha all audioutrustning kopplad till samma fas för att slippa jordslinga förutsatt att du har jordade uttag.

Postat
SÄ om man inte har jordat eluttag sÄ brummar det?

Det Àr inte kontakten i sig som hjÀlper till, utan det Àr om skyddsjorden Àr framdragen till urtaget i vÀggen.

Titta gĂ€rna lite pĂ„ artikeln om störningar i Kontrollrummets Wiki. 😆

Postat

Jag har nÀmligen ett annat grenuttag som INTE skapar brum ska det stÄ.

Konstigt inlÀgg det blev. Jag ska lÀsa pÄ och exprimentera lite.

"Om man kör ojordat och upplever att man har brumproblem, sÄ kan man testa genom att koppla en förlÀngningskabel frÄn köket (dÀr det alltid Àr jordade urtag) och koppla allt i studion dit i stÀllet - och se om det hjÀlper. OBS! inte godtagbart som permanent lösning pÄ grund av brandskyddsbestÀmmelser, utan enbart som en tillfÀllig test! Om det blir bÀttre, sÄ Àr det bara att bestÀmma tid med en elektriker som fÄr dra in jord till studion. "

Det blir med sladdarna in i pentryt dÄ.

Tackar

Postat

Jag ringde en elekriker och frÄgade vad det skulle kosta att dra in 3-fas 16A till sovrummet och fÄ ett uttag med europahandske.

Han var trevlig och berÀttade vad det skulle gÄ pÄ ungefÀr. Jag berÀttade ju inte att jag hade en studio dÀr (det var i gamla lÀgenheten).

NÀr vi höll pÄ att avsluta samtalet sÄ sa han:

- Inte för att jag har med det att göra.. Men vad fan ska du med 3-fas 16A till i sovrummet? Jag bara undrar! 😐

DĂ„ förklarade jag för honom och dĂ„ var det inga konstigheter. 😛

Postat

LĂ€gger till lite info...

Analogfreak skrev att all audioutrustning ska vara kopplad till samma fas.

Det Àr inte riktigt sant.

Det man söker och vad jag tror att Analogfreak menade var....

All audioutrustning ska vara kopplad till samma "jordningspunkt"!

I ett trefas-system till exempel sÄ har man ju tre faser, en nollpunkt och gemensam jordpunkt.

I en vanlig bostad sÄ gör man lÀttast att dra all teknik frÄn samma uttag som mÄste vara jordat.

TÀnk dig att utrustningen ska vara kopplat som ett spindelnÀt.

Ett tips pÄ vÀgen.

Om det uppstÄr brum sÄ kan du prova med att vÀnda kontakten i vÀggutaget eller grendosan.

DÄ skiftar du plats pÄ vilken kabel som gÄr till fasen och till nollpunkten i uttaget.

Brukar hjÀlpa.

Det mest vanliga stÀllet dÀr det uppstÄr brum Àr nÀr du anvÀnder en linebox pÄ bas som sedan kopplas vidare till en förstÀrkare för medhörning.

Lycka till!

/Cruncharn'

Postat

VÄra enfasuttag borde göras om till en ny standard sÄ att det bara gÄr att sÀtta i kontakten pÄ ett sÀtt sÄ att nollan hamnar rÀtt.

Jo jag menade samma jordpunkt. Som kuriosa kan nÀmnas att nollan och jorden sitter pÄ samma skena som i yttre Ànde Àr anluten till den sk penledaren.

Matningen utifrĂ„n bestĂ„r av 3 faser ( L1, L2 och L3) och penledaren. SĂ„ nollan och jorden kommer frĂ„n samma punkt. 😛

Postat
3-fas 16A? â˜ș

Hur djĂ€--a mycket prylar har du dĂ€r egentligen...? 😛

Nu har jag inte sÄ mycket prylar lÀngre som förut dÄ jag bara körde hÄrdvara.

Men det gick ju sÀkringar ibland... Man fÄr ju bara ut 2300 VA pÄ ett 10A uttag.

Postat
VÄra enfasuttag borde göras om till en ny standard sÄ att det bara gÄr att sÀtta i kontakten pÄ ett sÀtt sÄ att nollan hamnar rÀtt.

Jo jag menade samma jordpunkt. Som kuriosa kan nÀmnas att nollan och jorden sitter pÄ samma skena som i yttre Ànde Àr anluten till den sk penledaren.

Matningen utifrĂ„n bestĂ„r av 3 faser ( L1, L2 och L3) och penledaren. SĂ„ nollan och jorden kommer frĂ„n samma punkt. 😛

InstÀmmer till fullo!!!!

Ren förbannad gammal skitstandard det dÀr med svenska vÀgguttag!

TÀnkte mest det dÀr med "stjÀrnsystem" pÄ jordningspunkten.

Det blir alltid knas nÀr man tar ström frÄn olika uttag.

Var bara det jag ville fÄ fram!

Take care!

/Crunch'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.