Jump to content
Annons

ett schyst reverb


clabbe

Recommended Posts

Annons
Så vitt jag vet är dessa impulsreverb överlägset bäst just nu...

http://www.bestservice.de/detail.asp/en/ef...213p113p249p109

Du behöver dock ett convolution reverb för att köra dessa...t.e.x waves IR 1

jag har inte råd att köpa både convolution reverb och sedan det andra.. helst något direkt..

varför heter det convolution reverb förresten?

och hur lägger man inte det där impulsereverb i ett convolution reverb?

funkar izotope ozone? där finns det eq, compressor maximizer reverb osv.. men är det bara till mastring?

Link to comment
Dela på andra sajter

ett convolution reverb är ett reverb som kan läsa impuls reverb.

Finns ju som sagt billigare alterntiv, ändå Waves IR 1 är bäst....

• Voxengo Pristine Space

• Waves IR 1

• Audioease Altiverb 5

• Audioease Altiverb 6

• Emagic Spacedesigner

• Prosoniq Rayverb

• Christian Knufinke SIR

• Magix Samplitude

• NI Kontakt 2

• Wizoo W2

• GigaPulse

• TL Space

• and many more

Om du har Protools kanske du har Altiverb ?

Link to comment
Dela på andra sajter

ett convolution reverb är ett reverb som kan läsa impuls reverb.

Finns ju som sagt billigare alterntiv, ändå Waves IR 1 är bäst....

• Voxengo Pristine Space

• Waves IR 1

• Audioease Altiverb 5

• Audioease Altiverb 6

• Emagic Spacedesigner

• Prosoniq Rayverb

• Christian Knufinke SIR

• Magix Samplitude

• NI Kontakt 2

• Wizoo W2

• GigaPulse

• TL Space

• and many more

Om du har Protools kanske du har Altiverb ?

nej jag har endast d-verb.. ska altiverb ingå eller? hittar inget som heter så iaf..

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju som sagt billigare alterntiv, ändå Waves IR 1 är bäst....

Intressant. Jag har aldrig A/B-lyssnat några av dem och bara använt olika med månaders mellanrum. På vilket sätt tycker du att Waves IR 1 är bäst?

Jag förmodar att du inte har en VST->RTAS wrapper eftersom du frågar efter protools specifikt. Men annars finns ju SIR som är alldeles gratis. Finns dessutom massor med gratis impulsfiler att ladda ner på nätet. Kan ju vara en början iaf, för att se om det passar dig. En VST-wrapper kan ju vara en god investering i vilket fall som helst.

Om man ser till andra reverb så är jag förtjust i IK Multimedias Classik Studio Reverb. Det är inte helt gratis dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju som sagt billigare alterntiv, ändå Waves IR 1 är bäst....

Intressant. Jag har aldrig A/B-lyssnat några av dem och bara använt olika med månaders mellanrum. På vilket sätt tycker du att Waves IR 1 är bäst?

Jag förmodar att du inte har en VST->RTAS wrapper eftersom du frågar efter protools specifikt. Men annars finns ju SIR som är alldeles gratis. Finns dessutom massor med gratis impulsfiler att ladda ner på nätet. Kan ju vara en början iaf, för att se om det passar dig. En VST-wrapper kan ju vara en god investering i vilket fall som helst.

Om man ser till andra reverb så är jag förtjust i IK Multimedias Classik Studio Reverb. Det är inte helt gratis dock.

Om du läser på lite så märker man att IR 1 alltid är vinnaren...den färger ljudet minst..den låter bäst..samtidigt som man har väldigt bra möjligheter att forma reverbet...Så har man råd väljer man helt klart IR 1 om man vill ha det bästa...

Har provat SIR, men bara de medföljande impulserna..som inte lät speciellt bra om man jämför med med Halls of Fame.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju som sagt billigare alterntiv, ändå Waves IR 1 är bäst....

Intressant. Jag har aldrig A/B-lyssnat några av dem och bara använt olika med månaders mellanrum. På vilket sätt tycker du att Waves IR 1 är bäst?

Jag förmodar att du inte har en VST->RTAS wrapper eftersom du frågar efter protools specifikt. Men annars finns ju SIR som är alldeles gratis. Finns dessutom massor med gratis impulsfiler att ladda ner på nätet. Kan ju vara en början iaf, för att se om det passar dig. En VST-wrapper kan ju vara en god investering i vilket fall som helst.

Om man ser till andra reverb så är jag förtjust i IK Multimedias Classik Studio Reverb. Det är inte helt gratis dock.

Om du läser på lite så märker man att IR 1 alltid är vinnaren...den färger ljudet minst..den låter bäst..samtidigt som man har väldigt bra möjligheter att forma reverbet...Så har man råd väljer man helt klart IR 1 om man vill ha det bästa...

Har provat SIR, men bara de medföljande impulserna..som inte lät speciellt bra om man jämför med med Halls of Fame.

där ser man..det brukar alltid vara altiverb som rekomenderas varmast..men men

man kanske ska snegla lite IR-1 dårå..

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju som sagt billigare alterntiv, ändå Waves IR 1 är bäst....

Intressant. Jag har aldrig A/B-lyssnat några av dem och bara använt olika med månaders mellanrum. På vilket sätt tycker du att Waves IR 1 är bäst?

Jag förmodar att du inte har en VST->RTAS wrapper eftersom du frågar efter protools specifikt. Men annars finns ju SIR som är alldeles gratis. Finns dessutom massor med gratis impulsfiler att ladda ner på nätet. Kan ju vara en början iaf, för att se om det passar dig. En VST-wrapper kan ju vara en god investering i vilket fall som helst.

Om man ser till andra reverb så är jag förtjust i IK Multimedias Classik Studio Reverb. Det är inte helt gratis dock.

Om du läser på lite så märker man att IR 1 alltid är vinnaren...den färger ljudet minst..den låter bäst..samtidigt som man har väldigt bra möjligheter att forma reverbet...Så har man råd väljer man helt klart IR 1 om man vill ha det bästa...

Har provat SIR, men bara de medföljande impulserna..som inte lät speciellt bra om man jämför med med Halls of Fame.

där ser man..det brukar alltid vara altiverb som rekomenderas varmast..men men

man kanske ska snegla lite IR-1 dårå..

Altiverb låter nog bra helt klart, men den största fördelen med IR-1 är ju inställningsmöjligheterna för impulserna...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Kan du inte få D-verb att låta tjyst i mix kommer du inte heller att få andra reverb att låta bra, skulle jag vilja sticka ut hakan och säga. Börja med D-verb och lär dig handskas med det. Gå inte på lurendrejeriet att många pluggar ger bättre mixar, för så är det inte.

Håller med..

.. men om du nödvändigvis vill ha fler Reverb och välja mellan så skulle jag rekommendera dig att avvakta till 8'n släpps, AIR har släng ihop ett par Reverb som kommer att ingå i grundkittet. Ett annat tips är att du slänger ett öga på nya Music Production Toolkit II, där ingår även ett Conv.. Reverb plus en massa andra vettiga pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Waves IR-1 bäst? Det var väl att överdriva.

I en mix har jag lyckats bäst med SIR2 faktiskt, deras impulser är så välgjorda. Altiverb färgar mer, passar inte alltid lika bra i en mix.

Waves IR-1 tycker jag låter väldigt "sterila" på nåt sätt.

Skulle aldrig betala för nån av dessa, tycker ingen låter riktigt bra.

De där Halls Of Fame-impulserna som nån länkade till lät inte så bra. Skulle iallafall inte köra nåt sånt på trummor, blir för syntetiskt.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Kan du inte få D-verb att låta tjyst i mix kommer du inte heller att få andra reverb att låta bra, skulle jag vilja sticka ut hakan och säga. Börja med D-verb och lär dig handskas med det. Gå inte på lurendrejeriet att många pluggar ger bättre mixar, för så är det inte.

Nu vet jag inte alls nånting om D-Verb, hur pass bra det låter osv. Men om man inte är nybörjare så finns det ingen anledning till att inte skaffa sig ett ordentligt reverb.

Ett bra reverb verkar vara så himla underskattat på detta forum.

Om han ska sitta med ett skitreverb så kommer han sitta hundratals timmar i onödan (och aldrig få till det), det går inte att polera en bajskorv liksom.

Fast det beror också på vad man ska ha reverbet till... är det något instrument med lite attack (sång t.ex.) så avslöjas ett dåligt reverb inte lika bra. Då kan man ratta en del. Men på trummor med enormt mycket attack, typ trummor - virvel t.ex - då kommer det aldrig att låta bra hur mycket du än rattar med ditt skräpreverb.

Visa mig en bra produktion med ett dåligt reverb där det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves IR-1 bäst? Det var väl att överdriva.

I en mix har jag lyckats bäst med SIR2 faktiskt, deras impulser är så välgjorda. Altiverb färgar mer, passar inte alltid lika bra i en mix.

Waves IR-1 tycker jag låter väldigt "sterila" på nåt sätt.

Skulle aldrig betala för nån av dessa, tycker ingen låter riktigt bra.

De där Halls Of Fame-impulserna som nån länkade till lät inte så bra. Skulle iallafall inte köra nåt sånt på trummor, blir för syntetiskt.

Well, det är ju givetvis din åsikt, faktum är dom flesta "proffs" föredrar IR 1, och enligt mig och många andra låter den väldigt bra... så ditt påstånde ska man nog ta med en nypa salt...

Nu vet jag ju inte hurvida du har provat Halls of fame eller bara lyssnat på mp3 samples, men att det skulle låta syntetiskt gör dom verkligen inte...finns hur många reverb med olika karraktär som helst att använda sig av...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

De flesta reverb som jobbar med Impulser låter bra.

Det beror mest på impulserna hur det låter.

Oavsett vad man väljer Waves, SIR2 eller Altiverb så är det bra reverb. Det är en fråga om tycke och smak anser jag.

Men jag tycker att man är ute i djupt vatten om man generaliserar åt ena eller andra hållet.

Det går att få till helt ok ljud med d-verb, ett lättrattat reverb som funkar som bröd och smör reverb i studion.

Sedan vad proffsen använder är väl högst personligt det också. Att Waves skulle vara något som proffs föredrar kan jag inte hålla med om. Waves är ett reverb i den stora mängden av bra reverb som finns helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta reverb som jobbar med Impulser låter bra.

Det beror mest på impulserna hur det låter.

Oavsett vad man väljer Waves, SIR2 eller Altiverb så är det bra reverb. Det är en fråga om tycke och smak anser jag.

Men jag tycker att man är ute i djupt vatten om man generaliserar åt ena eller andra hållet.

Det går att få till helt ok ljud med d-verb, ett lättrattat reverb som funkar som bröd och smör reverb i studion.

Sedan vad proffsen använder är väl högst personligt det också. Att Waves skulle vara något som proffs föredrar kan jag inte hålla med om. Waves är ett reverb i den stora mängden av bra reverb som finns helt enkelt.

Jag har laggt ner mycket tid och energi för undersöka det bästa reverbet till impulser, såvida man inte är redo att kompromissa, och är redo att betala det dyra priset, är waves IR1 helt klart bäst. Sedan att någon tycker det är "sterilt" är väl för helvete ett positivt attribut, om man nu vill att reverbet ska färga ljudet extremt mycekt kan man ju också göra det i IR1 genom att ändra EQ, reverb time etc...

SIR är säkert helt ok dock..har iofs bara hört dom medföljande reverben...har aldrig provat Halls of fame t.e.x

Jag tror nog att man kan få det att låta bra med båda pluggarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...