Jump to content
Annons

Mixningen i TV4 Idol


JouniL

Recommended Posts

Hej!

Igår (måndagen den 29/9) såg jag första utslagsomgången för de åtta kvarvarande tjejerna i Idol 2008.

En sak som slog mig var att jag inte gillade hur det lät. Det lät som om tjejerna satt längs bort i en korridor på Huddinge sjukhus och sjöng medan orkestern satt rätt upp i knät på en. Vet inte om det var sångreverbet som gjorde att det saknades tonvis med värme i sången: det lät riktigt riktigt kallt, sterilt och frånvarande.

Någon som håller med mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tänkte inte så mkt på mixen, däremot störde jag mig på att det bara var piano, bas och trummor - lite stråkar hade inte skadat, inte riktiga då men synthstråkar iaf. Licence to kill lät ju hemsk utan stråkar - inget flyt.

Men fyfan vilken duktig trummis som lirar där. han svänger på riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

nu satt jag visserligen i ett annat rum och glodde hockey större delen men det jag hörde från Idol var skum mixning...kändes som om de mixat för mer saker i ljudbilden och sen mutat dem utan att ändra mixen för anpassa för mindre sättning..eller nåt, skumt lät det iaf tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte inte så mkt på mixen, däremot störde jag mig på att det bara var piano, bas och trummor - lite stråkar hade inte skadat, inte riktiga då men synthstråkar iaf. Licence to kill lät ju hemsk utan stråkar - inget flyt.

Men fyfan vilken duktig trummis som lirar där. han svänger på riktigt bra!

Jag störde mig på pianisten som tydligen hade nåt sorts jazz-komplex.

När det är idol ska det vara POP. Inga maj9-ackord plz 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att jag håller med barkley. Jag tittade som hastigast och trodde att jag kommit in på någon förlegad 90-tals alt 80-talstalangjakt. Det var någon kvinnlig artist som sjöng lite "rockigt", jag hade godkänt (eller i alla fall tolererat) det av en avdankad 80-tals artist som tycker att the comitments är en bra film innehållandes bra musik, inte av en ung idolkandidat. Bakom denna uppvisning i dålig smak låg en matta av ost som kanske (bara kanske) skulle passat in som bakgrund till Cafe norrköping.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Igår (måndagen den 29/9) såg jag första utslagsomgången för de åtta kvarvarande tjejerna i Idol 2008.

En sak som slog mig var att jag inte gillade hur det lät. Det lät som om tjejerna satt längs bort i en korridor på Huddinge sjukhus och sjöng medan orkestern satt rätt upp i knät på en. Vet inte om det var sångreverbet som gjorde att det saknades tonvis med värme i sången: det lät riktigt riktigt kallt, sterilt och frånvarande.

Någon som håller med mig?

Yupp, Detta störde mig också. Hade nästan svårt att bedöma sången... Lät som om man hade en vaxpropp i örat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en tjej som de klagade på att hon sjöng låten för långsamt tempo. En annan stackare fick höra att hon såg helt fel ut. Och i samma program fick man se att de har både stylist, sångcoach och en tredje expert. Borde inte sångcoachen ha föreslagit ett snabbare tempo? För inte f-n är de här unga tjejerna så självsäkra att de stupsäkert håller fast vid att köra låten alldeles för sakta? Och att som sextonårig helnervös tjej inför kameror och direktsändning få höra mer eller mindre att man ser ut som en tant. det måste ha känts förjävligt. Vad gjorde stylisten som till oss tittare sa hur viktigt det var att se bra och rätt ut? De måste ju ha lurat den stackars tjejen.

Jag som brukar såga allting, tycker annars att hela Idol-programmet är bättre i år än vad det varit förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte inte så mkt på mixen, däremot störde jag mig på att det bara var piano, bas och trummor - lite stråkar hade inte skadat, inte riktiga då men synthstråkar iaf. Licence to kill lät ju hemsk utan stråkar - inget flyt.

Men fyfan vilken duktig trummis som lirar där. han svänger på riktigt bra!

Jag störde mig på pianisten som tydligen hade nåt sorts jazz-komplex.

När det är idol ska det vara POP. Inga maj9-ackord plz 🙂

Hehe 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det låter varmt & mysigt jag!

http://www.youtube.com/watch?v=1kwEwLdgYnk

OK, idag kopplade jag in stereon via SPDIF från min Boxer och nu var det en hel annan femma, lät riktigt bra. Får väl skylla på min TV, kan ha varit så att jag hade ngn form av fejk surround inställning på den som fick mitten ljudet (sången) att balla ur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...