Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! 😛 Är ny här på detta forum, och jag har en liten fråga som jag grubblat på ett tag nu och det är att jag har en massa rullband som jag vill föra över i digitalt format men vet inte riktigt vilket format jag ska välja.

Men så som det ser ut nu så är väl Wave det bästa alternativet, men frågan är ju då vilken sample rate man ska köra på och sen då om det lönar sig att spela in i 24 bitar eller om 16 räcker.

När det kommer till resultatet så är jag väldigt mån om att få bästa möjliga resultat i ljudkvalite från första början innan redigering.

Så jag skulle vara väldigt tacksam för lite svar, synpunkter och sådär...

Mvh Findlarn

Annons
Postat

Högre än 44.1kHz är nog meningslöst - för banden har troligen inte så stort frekvensomfång. När det gäller bitdjupet, så skulle jag välja 24-bit, eftersom du inte behöver slicka 0dB och riskera att för börja om för att det distar, utan du kan lägga dig på en lägre nivå (sikta på typ -10 dB eller något) och sedan normalisera utan att riskera något hörbart extra brus.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.