A26 Postat 20 september 2008 Postat 20 september 2008 Jag använder en Yamaha S-80 som extern ljudkälla till Cubase 4. När jag har spelat in ett midi-spår med tex stråkljud från S-80:n och sedan ska ha ett annat ljud på midi-spår 2 så ändras ljudet även på midi-spår 1. Jag är noga med att inte ha spår 1 markerat men ljudet ändras i vilket fall. Tacksam för hjälp! Mvh /Andreas
Claes Holmerup Postat 20 september 2008 Postat 20 september 2008 Synten är multitimbral, så där är det inga problem - men du ska kanske kolla i midi-inställningarna i synten? Eventuellt kan den stå inställd på "omni", där allt som kommer in - oavsett kanal - kommer att spelas upp med samma ljud. Det borde finnas ett "multi"-läge i så fall, så att du kan få in alla 16 kanalerna och välja olika ljud på varje kanal. Jag vet inget om den synten, utan detta är generellt hur det brukar fungera...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 20 september 2008 Postat 20 september 2008 Det är precis så som Claes säger. Men kolla också att dina Midi-spår i Cubase inte sänder på samma Midi-Channel. Om de gör det så triggar ju båda spåren samma ljud i din S-80. Jag har själv haft en S-90 och Motif-ES8. 😆
A26 Postat 21 september 2008 Trådstartare Postat 21 september 2008 Synten är multitimbral, så där är det inga problem - men du ska kanske kolla i midi-inställningarna i synten? Eventuellt kan den stå inställd på "omni", där allt som kommer in - oavsett kanal - kommer att spelas upp med samma ljud. Det borde finnas ett "multi"-läge i så fall, så att du kan få in alla 16 kanalerna och välja olika ljud på varje kanal. Jag vet inget om den synten, utan detta är generellt hur det brukar fungera... Tack! Jag hoppas det ska funka. Jag är som ni förstår nybörjare och då glömmer man alltid att kolla upp detaljer. Mvh /Andreas
A26 Postat 21 september 2008 Trådstartare Postat 21 september 2008 Det är precis så som Claes säger. Men kolla också att dina Midi-spår i Cubase inte sänder på samma Midi-Channel. Om de gör det så triggar ju båda spåren samma ljud i din S-80. Jag har själv haft en S-90 och Motif-ES8. 🙂 Tack. Jag hoppas det är en sådan detalj jag har glömt att kolla upp. Mvh /Andreas
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.