Jump to content
Annons

Vinterkängor


debatt

Recommended Posts

Jag var och provade ett par Ecco Expedition-skor (1400 kr) i mörkgrått Yak-skinn idag. De satt tämligen bra, men det var kängmodellen jag ville åt, så då provade jag den halvhöga variant de hade inne (1600 kr) (det finns nämligen en hög kängmodell (1800 kr) också, med päls, iaf i katalogen). Men märkligt nog så passade inte samma storlek av kängmodellen. Det enda som skiljer skon från halvhöga kängan är påbyggnaden. Men framme ovanför tårna, innan de börjar alltså, så tryckte skon. Kändes inte alls bra. Kvinnan i Ecco Shopen trodde det var ett tillverkningsfel. Men då gick jag till en helt annan butik. Men precis samma fenomen uppenbarade sig igen. Skorna satt bra, men kängan i samma storlek icke. Däremot så hade de inte inne, och behagade inte heller beställa in, den höga kängan med päls. Så det blev inget! Sedan gick jag till Johansson Skor och de blev förgrymmde över att Ecco Shopen inte ville beställa in de jag ville ha, för det är tydligen deras skyldighet att göra det för att få behålla statusen att vara en representativ Ecco Shop. Däremot får bara Johansson Skor köpa in vissa Ecco, eller om det styrdes av deras egen organisation?! Hursomhelst, Eccos Xpedition-modeller i Yak-skinn och GoreTex kan vara bra, för Yak-skinnet kommer ju från djur som lever i 30-40 grader minus.

shoe_thumbnail_medium_6807451052.jpg

Sedan var jag en sväng på Team Sportia här i stan och kollade in andra kängor, bl Salomon Toundra, som tål -40 grader. De var breda och rätt fula. Ser klumpiga ut men är bara halvklumpiga att gå med. Men de var Kinabyggda och klämde över hela foten, ända tills jag provade deras största storlek 43 1/3. Men då var de nästan 2 cm för långa i tån, även om de satt ok i övrigt. Pälsförsedd syntetkänga skulle jag vilja kalla modellen. Priset är (1600 kr) just där och då, annars (1800 kr).

L_SALOMONTOUNDRAMIDWP_F08.jpg

Sedan sket jag i det och tittade runt på Nätet istället. Då blir man lite gladare. Timberland har ett par fina bruna modeller med GoreTex resp waterproof-material. Men de är inte fodrade tyvärr, och är därför vår/sommarkängor. Beställer man från Nätet kostar de (550 kr), men här i stan tar de runt (1500 kr) om de skulle beställa in. Men det finns även Kodiak bruna för rimliga samma pengar. De är dessutom vintersäkrade.

Sedan hittade jag andra sidor och upptäckte klassiker som Sorel Caribou, de finns i beige, svart eller brunt, har en löstagbar ullstrumpa/-toffel och pallar minus 40 grader. Nätbeställning utomlands innebär cirka (650 kr), inom Sverige (1400 kr)-(1700 kr).

sorel_caribou.jpg

North Face, Columbia och en annan Sorel som hette Conquest upptäckte jag också. Samma prisklass, men bara genom Nätet... Härhemma 3 ggr så dyrt.

Rekommendationer? Erfarenheter?

//:debatt

p.s. Frakt och ev svensk moms tillkommer på de flesta av priserna ovan! d.s.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Just när det gäller skor och kängor så köper jag alltid där jag kan prova. Våra fötter är så individuellt olika så det är alldeles för stor risk att få fel om man beställer över nätet/postorder. Säga vad man vill om affärer, men både skoaffärer och de "vanliga" sportkedjorna upplever jag som kunniga och hjälpsamma när det gäller dojjor.

Så det kan få kosta extra att köpa över disk i vanlig butik.

Mina 2 cent som man säger.

Har du varit här på forumet under annat användarnamn tidigare, debatt?

tjing

Bengt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att gympaskor verkar säkrare att köpa på nätet eftersom stora vinterskor har en lite mer komplex passform som måste stämma. Men är det så pass mycket billigare på nätet så är det lockande. Jag skulle först prova modellen i butik och sedan beställa samma på nätet.

Det här är en skön tråd vars innehåll är i samma anda som trådar från den tidigare användaren "Musik" . ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Just när det gäller skor och kängor och gitarrer och basar och trummor och stärkare och pa-system så köper jag alltid där jag kan prova

🙂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att gympaskor verkar säkrare att köpa på nätet eftersom stora vinterskor har en lite mer komplex passform som måste stämma. Men är det så pass mycket billigare på nätet så är det lockande. Jag skulle först prova modellen i butik och sedan beställa samma på nätet.

Precis samma här, prova i affär och köpa via nätet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp Dr Martens om du är har någon gnutta värdighet i dig 😉

Japp, stålhättor är världsbäst att ha när det är minusgrader ute! 🙂

(Höll på att frysa fötterna av mig i mina Gettagrips när det var -15 och vi helt oförvarnat skulle ha utomhusaktiviteter på universitetet för några år sedan...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp Dr Martens om du är har någon gnutta värdighet i dig 🙁

Japp, stålhättor är världsbäst att ha när det är minusgrader ute! 😄

(Höll på att frysa fötterna av mig i mina Gettagrips när det var -15 och vi helt oförvarnat skulle ha utomhusaktiviteter på universitetet för några år sedan...)

Märk väl att en del tillverkare har ett brett sortiment, där en del av deras vinterboots har just stålhätta. Något jag aldrig kunnat förstå. Saluförs som "working boots during extremely hard winter weather". Har ofta tänkt att metallen måste vara kylande...

☺️

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...