Jump to content
Annons

Akustiska tryckequalizers för DPA 4003 och 4006


Basso

Recommended Posts

Hejsan.

Tänkte bara ge ett tips om hur billigt man kan tillverka akustiska tryckequalizers för standardmikrofonerna 4003 och 4006.

Ska man köpa orginal, så får man punga ut med ca: 4000:- för 6st 50,40,30mm. Jag har gjort 40 och 30 mm varianterna.

Det kostade mig ca: 150 kr ink o-ringar.

EDIT: Glömde säga vars jag köpte kulorna, JÄRNIA har dom. Det är helt enkelt vanliga maskinkulknoppar i bakelit

som är förborrade i ena änden och färdig gängad. 8kr st kostade dom 😉

Jag hade en bekant som svarvade åt mig, priset kom vi överens om att han får låna en mick av mig vid tillfälle = bra deal!

Vi svarvade helt enkelt ett hål på 16mm (DPA mickens mått) sen tog vi en 20mm borr och svarvade in 2mm i ena änden så

att en o-ring hålls på plats ordentligt. O-ringen är där för att man skall kunna justera hur långt in man trycker kulan och att

allt sitter tajt.

Länkar till en bild hur det ser ut på mikrofonen.

BILD PÅ HUR DET BLEV

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Inte i en fräs då? 😉

Nää!

Men det går säkert lika bra det med, funkar i en pelarborr också om man har en sån.

Men det funkar inte att göra med vad tror att man kan göra det med, utan man måste

göra dom oxå.

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte i en fräs då? 😉

Nää!

Men det går säkert lika bra det med, funkar i en pelarborr också om man har en sån.

Men det funkar inte att göra med vad tror att man kan görs det med, utan man måste

göra dom oxå.

Haha jag var inte medveten om att man över huvud taget kan borra med en svarv 🙂

You live and you learn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte i en fräs då? 🙂

Nää!

Men det går säkert lika bra det med, funkar i en pelarborr också om man har en sån.

Men det funkar inte att göra med vad tror att man kan görs det med, utan man måste

göra dom oxå.

Haha jag var inte medveten om att man över huvud taget kan borra med en svarv 🙂

You live and you learn!

Nu skojar du ?

Nå då blev det två flugor i en smäll för dej då, hur man gör ett par akustiska tryckequalizers o att man kan borra i en svarv. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte i en fräs då? 🙂

Nää!

Men det går säkert lika bra det med, funkar i en pelarborr också om man har en sån.

Men det funkar inte att göra med vad tror att man kan görs det med, utan man måste

göra dom oxå.

Haha jag var inte medveten om att man över huvud taget kan borra med en svarv 🙂

You live and you learn!

Nu skojar du ?

Nå då blev det två flugor i en smäll för dej då, hur man gör ett par akustiska tryckequalizers o att man kan borra i en svarv. 😉

Det enda jag gjort i svarv är läckra ljusstakar i trä nån gång på mellanstadiet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det svarvat i en metallsvarv med metallborr, går inte så bra att borra i bakelit med träborr.

Det blir otroligt hett när man borrar i bakelit och bästa kylningen vi hittade var vanlig tryckluft.

Har man ingen kylning så spricker bakeliten av hettan. Sen så ska man ha en vass borr och

ta det väldigt piano när man är på väg genom kulan, bakeliten är så otroligt skör så matar

man på för hårt så spricker det o blir fula kanter när borren går igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag tänker efter så kanske ett plant fräs stål kanske skulle vara snällare åt den sköra bakeliten, när man skall

till och gå igenom (Penetrera kulan) 🙂 , Nå det blir att testa sig fram vad som funkar bäst.

Kom på att jag nog inte har tid att pyssla med sånt här igentligen, ni vet ju nu hur man enkelt svarvar (borrar) såna.

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Undrar bara en sak, hur svarvar man ett hål? 🙂

Det går bra att svarva ett hål om man först borrat ett. Det är bara att använda en lång vertygshållare för invändig svarvning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...