Jump to content
Annons

Stående vågor - vilken skulle ni välja att tämja?


cborg

Recommended Posts

I min hemstudio har jag problem med C i lägre oktaver (dvs ungefär 33 resp 66Hz) som enligt öronmetoden är lite för störig. Stämmer också överens med den stående vågen mellan kortsidorna.

Jag har några feta bredbandsabsorbenter uppsatta på utvalda ytor och det har hjälp lite med tydligheten även en bit ner i basen men det är forfarande lite kvar att göra.

Så jag hade tänkt att sätta upp en stämd perforerad panel (helmholtz) för att tämja dessa frekvenser och lite till men jag har bara plats för en. Så jag måste alltså välja vilken frekvens.

Vilken hade ni valt och framför allt, varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I min hemstudio har jag problem med C i lägre oktaver (dvs ungefär 33 resp 66Hz) som enligt öronmetoden är lite för störig. Stämmer också överens med den stående vågen mellan kortsidorna.

Jag har några feta bredbandsabsorbenter uppsatta på utvalda ytor och det har hjälp lite med tydligheten även en bit ner i basen men det är forfarande lite kvar att göra.

Så jag hade tänkt att sätta upp en stämd perforerad panel (helmholtz) för att tämja dessa frekvenser och lite till men jag har bara plats för en. Så jag måste alltså välja vilken frekvens.

Vilken hade ni valt och framför allt, varför?

jag skulle fokuserat på 66hz problemet pga att det är är mycket större sannolikhet att du får problem med den frekvensen i musikmaterial, 33 hz är ju väldigt långt ner i registret och kommer inte ställa till det alltför mycket, en elbas har ju som lägst energi ner till ca 40 hz...

men det optimala vore väl om du kunde ge dig på 33 hz också, speciellt om du håller på mycket med ljuddesign, t.e.x ljudläggning till film där sub-basen är väldigt viktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer! 66Hz ligger ju i låga musikfrekvenser, medan 33Hz är så lågt att du egentligen kan filtrera bort det med ett HP-filter utan att bli olycklig... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...