Jump to content
Annons

Problem -> Processorbelastning Core 2 Duo Laptop växlar enormt i Cubase!


strumpan_metal

Recommended Posts

Hej!

Jag införskaffade mig en HP Compaq 6710b med följande spec:

- Intel Core 2 Duo T8300 / 2.4 GHz, 3MB Cache

- 3GB DDR2 SDRAM, SO DIMM 200-pin - 667 MHz

- 160 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm, 8MB Cache

- Windows XP Service Pack III

Precis när jag fått den så tog jag bort Vista och installerade Cubase SX2 + samtliga pluggar och instrument, vilket fungerade utmärkt. Processormätaren stod inte ens på hälften av vad den tidigare gjorde på min gamla stationära dator. Jag använder ett litet USB-kort (M-audio Fast Track USB) endast för att få en vettig latency att mixa med. Inspelning gör jag fortfarande på min stationära dator.

Problemet är nu efter ett antal mjukvaruuppdateringar (drivrutiner, bios med mera), att Cubase vägrar utnyttja de båda processorerna när jag öppnar ett projekt. Processormätaren (F12) växlar som en berg och dalbana mellan 35-40% - 80-90% (väldigt snabbt), ett problem som inte uppstod tidigare. 🙂 Ibland så lyckas jag få bort detta genom att köra Task Manager och därmed tilldela vissa bakomliggande processer endast en processor. Då jobbar datorn stadigt igen och jag kan fortsätta med Cubase. Ibland så går det däremot inte alls, och jag sitter med ett sprakande och knastrande som gör det omöjligt att mixa ordentligt. 😉

Jag tankade ner THG Task Assignment manager och hoppades att det programmet skulle hjälpa men det verkar inte fungera. Jag står riktigt handlös över hur jag ska få båda mina processorer att jobba i Cubase. Det fungerade ju nämligen förut. Tilläggas skall att jag installerat om hela XP och varit mycket restriktiv med att uppdatera vissa drivrutiner efter detta, och att jag defragmenterat åtskilliga gånger. Datorn i sin helhet är mycket snabb annars och fungerar bra. Jag undrar vad problemet beror på. Jag har dubbelkollat inställningarna i Cubase att Multiprocessing är ibockat osv.

Jag skulle vara grymt tacksam för din hjälp!

H/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag tycker det borde vara det, men jag kanske har fel? Det som gör mig förvirrad är ju att det fungerar ibland, eller rättare sagt att Cubase hela tiden försöker dra nytta av båda processorerna, men att processormätarn inte riktigt får grepp om dem, och därmed växlar fram och tillbaka. Jag har sökt fram och tillbaka på google för att försöka hitta ett svar men utan resultat. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog bort Vista skrev du men vilket OS kör du med nu då? Är det WinXP? Jag läste häromdagen att XP Home bara har stöd för en CPU och att det krävs XP Pro för att utnyttja en Duo. Det är ngt som jag bara har sett på ett ställe så jag vet inte till 100 % att det stämmer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog bort Vista skrev du men vilket OS kör du med nu då? Är det WinXP? Jag läste häromdagen att XP Home bara har stöd för en CPU och att det krävs XP Pro för att utnyttja en Duo. Det är ngt som jag bara har sett på ett ställe så jag vet inte till 100 % att det stämmer...

Det är fel. XP Home har stöd för en CPU - men även för CPU med flera kärnor, så det är inget problem. Om man däremot har två separata CPU, så måste man ha XP Pro.

Eftersom det är en gammal version av Cubase, så är jag lite misstänksam mot att det kanske är där skon klämmer, att det inte har tillräckligt bra support för flerkärne-CPU.

Det skulle också kunna vara strul med drivrutiner för chipsetet. HP har ingen support för XP längre, så det finns inga drivrutiner för XP till deras bärabara som de levererar med Vista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så är det först fr.o.m version 4 som Cubase har stöd för dubbla processorer..? Verkar ju iofs konstigt om det fungerade från början då..

Det är som sagt skillnad på dubbla processorer och processorer med dubbla kärnor... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jag använder Windows XP Pro, Service pack III. En bundlad XP-skiva följde med min laptop när jag köpte den (det var därför jag köpte datorn från första början, för att kunna använda samma program). 😠 Uppdaterade drivrutiner finns på HPs hemsida och jag försökte vid en tidigare installation att installera allihopa, utan vidare resultat i Cubase. Det hela verkar mycekt skumt, för jag märkte vid min första installation av hela systemet (då Cubase fungerade bra), att datorn generellt sett var slöare då än nu. Det verkar alltså som att XP på något sett har omprioriterat mina processorer, så att Cubase inte tilldelas så mycket kräm som jag skulle önska, men att internet explorer och andra program går smidigt och snabbt. Därav tror jag inte heller att felet beror på ett för gammalt Cubase. 🙂

Jag gick in på M-audios hemsida, och rotade mig fram till detta. Kanske kan det vara problemet?

http://www.m-audio.com/index.php?do=suppor...7cdbe0e270fa298

Några fler förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Det verkar som att problemet löst sig nu. Jag laddade ner ett program som heter SpeedswitchXP, och ändrade mitt batterialternativ till detta. Programmet ändrar energialternativet i XP till fullt ös och utnyttjar därmed båda kärnorna fullt ut. 😆

Se skärmdump: SpeedSwitchXP.jpg

Rekommenderar detta till er med musiklaptops.

Hälsningar/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det är klart. Någon hastighetsändring vill man ju inte ha. Alla sorters sparlägen är bannlysta när det gäller musikburkar (det är med miljövänlighet och sådant trams får andra användare stå för :rolleyes: ) - men gick det inte att ställa in mycket av det i BIOS eller i Windows' kontrollpanel? Det verkar märkligt om det skulle behövas ett tredjepartsprogram för att fixa det...

Nåja - skönt att det löste sig i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Ja - det är klart. Någon hastighetsändring vill man ju inte ha. Alla sorters sparlägen är bannlysta när det gäller musikburkar (det är med miljövänlighet och sådant trams får andra användare stå för :rolleyes: ) - men gick det inte att ställa in mycket av det i BIOS eller i Windows' kontrollpanel? Det verkar märkligt om det skulle behövas ett tredjepartsprogram för att fixa det...

Nåja - skönt att det löste sig i alla fall. 🙂

Man skulle vilja ha lite bättre operativsystem där man från applikationen kan signalera att den ska av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...