Jump to content
Annons

Trasiga rör / glapp i strömkällan?


mtornros

Recommended Posts

Hej,

För 2 år sen köpte jag en Sontronics Helios rörmikrofon på 4Sound, ett demoex. som hade vart runt och visats upp. Den sprakade tyvärr väldigt mycket så jag lämnade in den på reparation. Nyligen har den börjat spraka igen, och det verkar som att problemet inte sitter i själva mikrofonen utan i strömkällan/(rören?) eftersom det sprakar oerhört mycket då jag vrider på "pattern control"-ratten (som växlar gränslöst omni till 8).

Den varierar dessutom väldigt mycket i utsänd signalstyrka under längre perioder. Den kan t.ex. låta felfritt ena timmen, varav nästa timme skickar den ut en betydligt svagare brusig/sprakande signal.

Det var tyvärr över ett år sen jag hade den inne på reparation, så jag vet inte ifall garantin gäller. Någon tekniskt kunnig som har nåt tips på hur man kan göra, eller som kanske kan gissa sig till vart felet kan sitta?

MVH,

Martin

edit: Hade råkat skriva Orpheus överallt... Helios ska det vara såklart.

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Martin,

Det kan givetvis vara många orsaker till att en rör-mick sprakar, men enligt din beskrivning att det sprakar rejält när du vrider på karaktärstik-ratten, och då speciellt när det är konturnelig övergång från omni till figure eight, så skulle jag gissa på att det är saliv-avlagringar på kapseln.

Det märks när man "blöter upp" kabseln med ny utandnings-kondens från munnen, och det är lätt hänt om inte vindskydd används när sång/prat tas upp nära micken.

När "polariserings-spänningen" kortsluts mellan membran och kapselns hölje, så brukar detta fenomen uppstå.

När membranet blir blött så brukar ljudet dyka ner i nivå samtidigt som spraket börjar, och efter ett tag när det torkat, så brukar allt återgå till normalt igen.

I vissa fall så kan kapseln göras ren, och fungera ganska hyffsat efter detta, men detta måste göras av ett "proffs" som pysslat med konding-mickar tidigare.

Det är lätt hänt att kapseln blir "total-sabbad" om man inte vet vad man håller på med.

Men som jag sa, det kan bero på andra fel också.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...