Jump to content
Annons

Brus, brumm och sprak från gitarren

Recommended Posts

TheKnut (oregistrerad)
Postat

Är lite osäker på vart denna tråd egentligen hör hemma men uteslutningsmetoden förde mig till slut hit.

Det som anges i titeln uppstår när jag pluggar min gura rakt in i ljudkortet för att öva på egen hand hemma i lägenheten. Jag upplevde dock en liten förbättring med min nya gitarr som är utrustad med humbuckers istället för single coils (men det är nog mestadels placeboeffekt 🤪 ).

Jag funderar på om en DI-box (som väl skiljer gitarren galvaniskt från ljudkortet ?) skulle reducera detta. Men jag vill inte bara kasta bort pengarna om det inte skulle hjälpa.

Mitt enda krav på boxen i så fall är att missljudet försvinner, åtminstone delvis!

Har ni några tips på en lämplig, gärna billig, DI-box för ändamålet? Eller eventuellt andra lösningar som skulle förbättra min situation?

Tack för din tid!

Peter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Är lite osäker på vart denna tråd egentligen hör hemma men uteslutningsmetoden förde mig till slut hit.

Det som anges i titeln uppstår när jag pluggar min gura rakt in i ljudkortet för att öva på egen hand hemma i lägenheten. Jag upplevde dock en liten förbättring med min nya gitarr som är utrustad med humbuckers istället för single coils (men det är nog mestadels placeboeffekt 🤪 ).

Jag funderar på om en DI-box (som väl skiljer gitarren galvaniskt från ljudkortet ?) skulle reducera detta. Men jag vill inte bara kasta bort pengarna om det inte skulle hjälpa.

Mitt enda krav på boxen i så fall är att missljudet försvinner, åtminstone delvis!

Har ni några tips på en lämplig, gärna billig, DI-box för ändamålet? Eller eventuellt andra lösningar som skulle förbättra min situation?

Tack för din tid!

Peter

Nej det är igen placeboeffekt. Single coils brummar mer än humbuckers. Och passiva mickar brummar lite. En fördel med aktiva mickar är att de inte gör det. Vad är det för kort du pluggar rakt in i?

Redigerat av DieHard
TheKnut (oregistrerad)
Postat
Nej det är igen placeboeffekt. Single coils brummar mer än humbuckers. Och passiva mickar brummar lite. En fördel med aktiva mickar är att de inte gör det. Vad är det för kort du pluggar rakt in i?

Edirol UA-25 är det, en extern USB-burk, så att säga 'ljudkort' var väl lögn egentligen. Aktiva mickar har jag med, EMG 81 och 85 närmare bestämmt.

Min gamla bildskärm håller jag mig borta ifrån så gott det går, men även när den är avstängd är oljudet störande. Min lägenhet är ju i första hand utformad för att man ska bo i den, inte för att spela in instrument med störningskänslig elektronik. Det kan ju vara så att det sitter en olyckligt placerad elcentral eller dyl som stör. Ska kanske inte vänta sig några underverk när man försöker spela in i vardagsrummet 🙂.

Postat

Om du kör ojordat - eller har lysrör, lågenergilampor, dimmer, gammal trådlös telefon eller CRT-skärm i närheten, så kan brummet komma därifrån. Om du inte har jordade urtag, så gör en test genom att dra en förlängningskabel från köket (där det alltid är jordat) och koppla in ALLT i studion i en fördelardosa som du kopplar till förlängningskabeln. Det är viktigt att verkligen koppla allt där, eftersom man annars kan riskera att hamna på olika faser - och då är det inte alls kul längre... OBS! Denna rekommendation är bara en tillfälligt lösning för att testa. Det får nämligen inte kopplas permanent på det sättet av elsäkerhetsskäl.

Det är inte säkert att en DI-box kan lösa brumproblemet - MEN ditt ljudinterface verkar inte ha någon högohmig instrumentingång (1Mohm eller högre) - och av den anledningen bör du skaffa en aktiv DI-box. Om du har en vanlig lineingång så belastas micarna mer av ingången och det brukar visa sig främst genom att man tappar en del botten i ljudet.

Postat
Edirol UA-25 är det, en extern USB-burk, så att säga 'ljudkort' var väl lögn egentligen. Aktiva mickar har jag med, EMG 81 och 85 närmare bestämmt.

Du har kopplat gitarren till ingång 2 och tryckt in Hi-Z-knappen va?

Vidare, har du testat med en annan kabel till gitarren?

Du ska inte behöva en DI-box till det kortet, det vore helt bortkastade pengar. Problemet måste ligga någon annanstans.

Postat

Du ska inte behöva en DI-box till det kortet, det vore helt bortkastade pengar. Problemet måste ligga någon annanstans.

Jaså - fanns det en högohmig instrumentingång (Hi-Z) på det? Det hittade jag inte i den beskrivning jag lyckades leta fram...

Nåja, i så fall ska du som sagt inte behöva någon DI-box. 🙂

TheKnut (oregistrerad)
Postat

Precis så har jag gjort ja, spelar ingen roll heller om kabeln är 30cm eller 7,5m, har testat några olika.

Tack för svaren allihop! Jag ska kontrollera om mina lågenergilampor kan ha med saken att göra, annars är det nog mina krav och förväntningar som är det största bekymret!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.