Jump to content
Annons

Reason - Få fram de olika instrumenten för att göra melodier


strutgard

Recommended Posts

Annons

Jag tycker den här sortens trådar alltid möts på fel sätt och en tråkig stämning skapas. Man kan istället uttrycka sig likt:

"-Hallå. Jag märker att du är en nybörjare på Reason, har du kollat in manualen? Där finns mycket att hämta. Börja där och testa dig fram och när du får frågor du inte hittar svar på så kan du ställa dom här. Lycka till!"

På så sätt kommer samma budskap fram och ingen blir irriterad, tvärtom. Det blir ett trevligare forum med andra ord.

Edit: Jag gjorde en liten Kom-i-gång-guide för några år sedan, typ hyfsat bra iaf, PM.a mig om du är intresserad. Har du alls en midi-keyboard förresten? Underlättar mycket. 😄

//Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vilken version av Reason du har och vilket instrument du vill använda dig av.

Vi antar att du har minst version 3 i alla fall.

Då finns det

NN-19 - (Samplingsspelare) - klicka på mappen bredvid disketten och välj ljud i listan.

NN-XT - (Mer avancerad samplingsspelare) - klicka på mappen bredvid och välj ljud i listan.

Malström - (Grain-table synth) - klicka på mappen bredvid disketten och välj ljud i listan.

Subtractor - ("Analog" polyfonisk synth) - klicka på mappen bredvid disketten och välj ljud i listan.

Det borde räcka för att komma igång. Efter du tryckt på disketten kanske du får bläddra lite i biblioteken för att hitta det ljud du söker. Och när det gäller Malström och Subtractorn så är det roligare att skruva fram egna ljud istället för att använda färdiga presets 😄

Lycka till!

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklaste metoden:

Select "Create Instument" from the menu above (or hit Ctrl-I)

Then select the second item from the top: All Instrument Patches.

Sedan valjer du submeny beroende pa vad du soker.

Pa sa vis slipper du bry dig om vad som ar Thor, NN-XT etc fran starten.

(Minns sjalv den forsta timmen med Reason, for nagot ar sedan, och var ganska "lost" innan jag hittade denna metod)

Sven

Redigerat av Svencanz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den här sortens trådar alltid möts på fel sätt och en tråkig stämning skapas. Man kan istället uttrycka sig likt:

 

"-Hallå. Jag märker att du är en nybörjare på Reason, har du kollat in manualen? Där finns mycket att hämta. Börja där och testa dig fram och när du får frågor du inte hittar svar på så kan du ställa dom här. Lycka till!"

 

På så sätt kommer samma budskap fram och ingen blir irriterad, tvärtom. Det blir ett trevligare forum med andra ord.

Jag håller med dig där Memphis 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den här sortens trådar alltid möts på fel sätt och en tråkig stämning skapas. Man kan istället uttrycka sig likt:

 

"-Hallå. Jag märker att du är en nybörjare på Reason, har du kollat in manualen? Där finns mycket att hämta. Börja där och testa dig fram och när du får frågor du inte hittar svar på så kan du ställa dom här. Lycka till!"

 

På så sätt kommer samma budskap fram och ingen blir irriterad, tvärtom. Det blir ett trevligare forum med andra ord.

 

Edit: Jag gjorde en liten Kom-i-gång-guide för några år sedan, typ hyfsat bra iaf, PM.a mig om du är intresserad. Har du alls en midi-keyboard förresten? Underlättar mycket. 🙂

Precis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Memphis sa det!!!!

Va? Syftade du på mig där eller?

Jag ville ju bara påpeka att jag höll med?

Hehe, jag tror han bara höll med dig men jag förstår att det går att tolka fel. 🙂😛

Kul att ni håller med iallafall. 😄 Men jag undrar var Strutgard tog vägen?

Edit. Lade till

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Memphis sa det!!!!

Va? Syftade du på mig där eller?

Jag ville ju bara påpeka att jag höll med?

Hehe, jag tror han bara höll med dig men jag förstår att det går att tolka fel. 😲😛

Kul att ni håller med iallafall. 🙂 Men jag undrar var Strutgard tog vägen?

Edit. Lade till

Hehe jo får hoppas det.. Det kändes som ett litet påhopp där utan anledning alls 😛

Jo, det undrar jag med faktiskt hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den här sortens trådar alltid möts på fel sätt och en tråkig stämning skapas. Man kan istället uttrycka sig likt:

"-Hallå. Jag märker att du är en nybörjare på Reason, har du kollat in manualen? Där finns mycket att hämta. Börja där och testa dig fram och när du får frågor du inte hittar svar på så kan du ställa dom här. Lycka till!"

På så sätt kommer samma budskap fram och ingen blir irriterad, tvärtom. Det blir ett trevligare forum med andra ord.

Edit: Jag gjorde en liten Kom-i-gång-guide för några år sedan, typ hyfsat bra iaf, PM.a mig om du är intresserad. Har du alls en midi-keyboard förresten? Underlättar mycket. 😲

//Memphis

Mycket bra inlägg Memphis.

I denna tråd har du även en länk till massa turtorials

https://www.studio.se/index.php?showtopic=52757

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hej

Jag har precis börjat med Reason och har börjat så smått med att göra lite drumloops, det jag undrar är bara hur jag får fram instrument, dvs hur jag kan skapa egna melodier genom att t.ex. plinka på ett piano?

Tack på förhand. 🙂

Fy fan vad less jag är på alla idioter som bemöter frågor från nybörjare med dryga kommentarer.

Oavsett: youtube.com är KALAS om du vill ha bra tips på hur du kan arbeta i reason. Bara att söka and you shall find!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy fan vad less jag är på alla idioter som bemöter frågor från nybörjare med dryga kommentarer.

Fy fan vad less jag är på alla idioter som inte ens besvärar sig att läsa manualen eller söka på nätet efter dom mest grundläggande funktionerna i ett program.

Jag likställer det med att man köper en bil och måste åka till verkstan varje gång bilen ska tankas för man orkar inte ta sig tiden att klura ut vart tanklocket sitter.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...