Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu är det så att jag har en akustisk gitarr (Tanglewood TW15, om det nu är av någon större vikt) som inte har en inbyggd mikrofon, men jag skulle ändå gärna och helst smidigt kunna använda den i livesamanhang. Finns det någon smidig liten mik som funkar bra? Har letat runt lite, men hittar inget som är direkt avsett för att lösa mitt problem, så då undrar jag i fall det är någon här som har en bra idé. Vill helst inte behöva micka upp med stativ och dylikt.

Tack på förhand!

Redigerat av Frukostfobi
Annons
Postat

Jam säljer en del olika lösningar för akustiska gitarrer. Går tyvärr inte så smidigt att länka till dem men hittade den här länken som verkar funka. Finns i olika prisklasser från ett par hundringar till tusenlappar. Tysken verkar kränga lite prylar oxå. Kolla här.

Postat
Nu är det så att jag har en akustisk gitarr (Tanglewood TW15, om det nu är av någon större vikt) som inte har en inbyggd mikrofon, men jag skulle ändå gärna och helst smidigt kunna använda den i livesamanhang. Finns det någon smidig liten mik som funkar bra? Har letat runt lite, men hittar inget som är direkt avsett för att lösa mitt problem, så då undrar jag i fall det är någon här som har en bra idé. Vill helst inte behöva micka upp med stativ och dylikt.

Vilken prisklass kan du tänka dig? Om man inte vill ha en kontaktmic så är ju en hålmick är ju det enklaste att installera. Tycker Fishman Rare Earth är trevlig, de har även en billigare variant som är helt ok den med.

Postat
Vilken prisklass kan du tänka dig? Om man inte vill ha en kontaktmic så är ju en hålmick är ju det enklaste att installera. Tycker Fishman Rare Earth är trevlig, de har även en billigare variant som är helt ok den med.

Fishman Rare Earth verkar vara något i den stilen jag kan tänka mig, och priset funkar. Frågan är hur själva miken funkar, vad behöver jag mer än just miken för att det ska funka? Är det bara en sladd jag pluggar direkt in i ett PA, eller behöver jag något mer?

Postat
Fishman Rare Earth verkar vara något i den stilen jag kan tänka mig, och priset funkar. Frågan är hur själva miken funkar, vad behöver jag mer än just miken för att det ska funka? Är det bara en sladd jag pluggar direkt in i ett PA, eller behöver jag något mer?

Det fungerar precis som en elgitarr, så du måste ha en ingång med hög impedans (instrumentingång) att plugga in den i. Det kan vara allt från en enkel liten DI-box till en avancerad effektpedal. Giggar du med eget PA och har en instrumentingång på mixern så är ju det såklart ett alternativ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.