Jump to content
Annons

Låtstölder...


tomazopantera

Recommended Posts

Här är ett gammalt "snott" kollage som jag klippte ihop en gång för längesen:

sampleism 1

sampleism 2

Facit:

sampleism 1:

1. Fatboy Slim - Rockafellar Skank

2. Just Brothers - Sliced Tomatos

3. John Barry beat girl

---------------------------------------------

4. Coolio - Gangsters Paradise

5. Stevie Wonder - Pastime Paradise

-------------------------------------------------------

6. Dee-Lite: Groove is in the heart

7. Herbie Hancook: Bring down the birds

----------------------------------------------------------------

8. Verve: Bitter sweet symphony

9. Andrew Long Oldham Orchestra/Stones - the last time

-----------------------------------------------------------------------

10. Vanilla Ice - ice ice baby

11. Queen & Bowie: Under pressure

--------------------------------------------------------------

12. Portishead - glory box

13. Isaac Hayes - Ike´s rap II

---------------------------------------------

14. Prodigy - no good

15. Kelly Charles - You´re no good for me.

----------------------------------------------------------

16. Eminem - my name is slim shady

17. Labi Siffre - I got the blues

-----------------------------------------

18. Massive Attack - safe from harm

19. Billy Cobham - status

20. Massive Attack - safe from harm (solo)

21. Billy Cobham - status (solo)

-------------------------------------------------------

22. ETA - casual sub

23. S.O.U.L - burning spear

---------------------------------------------------------

24. Stardust - the music sounds better with yoou

25. Chaka Khan - fate

------------------------------------------------------------

26. Fatboy Slim - Praise you like I should

27. Camille Yarborough - take yo praise

--------------------------------------------------------

28. Beastie Boys - root down

29. Jimmy Smith - root down

-----------------------------------------------------------

30. Portishead - sour times

31. Lalo Schifrin - danube incident

-----------------------------------------------------

32. Moby - trouble with god

33. Vera Hall - trouble so hard.

------------------------------------

sampleism2:

1. Chemical Brothers – hey boy hey girl

2. Rock Master Scott & the Dynamic Three – the root is on fire

3. Afrika Bambaataa – Planet rock

4. Kraftwerk – trans europé express

5. Robbie Williams – millenium

6. John Barry – you only live twice

7. Beastie Boys – sure shot

8. Jeremy Stieg – howling for julie

9. The Wiseguys - ooh la la

10. Lalo Schifrin – jim on move

11. Beastie Boys – flute loop

12. Al Kooper – flute thing

13. Geto Boys – gangster of love

14. Chichago Gangsters – gangster boogie

15. Geto Boys – gangster of love

16. Lynard Skynard – sweet home alabama

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 127
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Sen att ni har någonslags personlig hatrelation till t.ex. Håkan Hellström ahr ju itne i denna tråd att göra.

Jag har inget som helst personligt emot Håkan Hellström, tvärt om tycker jag han är en fantastisk estradör. Pur spelglädje och utstrålning, det kan ingen ta ifrån honom. Vad jag syftade på var hans uppenbara låtstölder, som inte direkt bara kan vara tillfälligheter (isåfall har han haft en jävla otur!). Vad man sedan tycker om låtstölder som företeelse är ju en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Sen att ni har någonslags personlig hatrelation till t.ex. Håkan Hellström ahr ju itne i denna tråd att göra.

Jag har inget som helst personligt emot Håkan Hellström, tvärt om tycker jag han är en fantastisk estradör. Pur spelglädje och utstrålning, det kan ingen ta ifrån honom. Vad jag syftade på var hans uppenbara låtstölder, som inte direkt bara kan vara tillfälligheter (isåfall har han haft en jävla otur!). Vad man sedan tycker om låtstölder som företeelse är ju en annan sak.

Jag känner Håkan Hellström.

Vad gäller hans låtstölder så är han fullständigt medveten om det. Egentligen börjar det oftast med att han hittar en titel eller strof som han tycker är cool att översätta ("Kom igen Lena", "Jag var bara inte gjord för denna tid" o.s.v.).

Som du säger, så är ju karln en estradör & underhållare i första hand.

"Alla" är på honom om dessa stölder, framför allt dom som har sån koll på musik så att dom direkt kan referera till Harry Nilson, Beach Boys eller Richard Harris.

Eftersom jag kommer från en hiphopbakgrund, så kan jag inte göra annat än att tycka det är cool att hiphopens viktiga referens-element går att applicera på popmusikskapande. Vad jag menar med hiphopens referens-element är att det i stort sett varenda raplåt finns en referens till en annan hiphoplåt (en textrad, ett rim eller bara ett ord) vilket gör att om man har koll på sin hiphophistoria så får man en bonus i lyssnandet.

Vilka låtar tänkte du på nä det gäller HH? vore kul att veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka låtar tänkte du på nä det gäller HH? vore kul att veta.

Jag är inte ute efter att sätta dit honom alltså. Det där är inte mitt problem... Jag bara kom att tänka på honom när vi snackade låtstölder. Men eftersom du frågar så kan jag väl räkna upp dom mest klassiska exemplen där man kan hitta andras text eller musik...

"När jag ser framåt" - Andrew Lloyd Webbers "Pie Jesu"

"Nu kan du få mig så lätt" - The Eagles "desperado"

"Minnen av aprilhimlen" - Pavements "Gold Soundz" samt J.S Bachs "Jesu joy of man's desiring"

"Kom igen Lena" - Cornelis Vreeswijks "Visa till Veronica"

"Känn ingen sorg..." - Eldkvarns "Djungel"

"Atombomb" - Morrisseys - "Everyday Is Like Sunday" samt The Smiths - "William it was really nothing",

Inte för att jag bryr mig alltså... För mig får han gärna hålla på om han tycker det känns bra och så länge ingen kommer till skada. 😏

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Rammstein har ju snott texten i stort sett rakt av (bytt ut "not" mot "all") och gjort melodislingan i moll istället

Låten går i moll på The Sounds version också. 😉

🙂

Ok, kanske lite ute och cyklar här...

Menar bara att melodin i refrängen känns mer moll i Rammsteins version... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Vilka låtar tänkte du på nä det gäller HH? vore kul att veta.

Jag är inte ute efter att sätta dit honom alltså. Det där är inte mitt problem... Jag bara kom att tänka på honom när vi snackade låtstölder. Men eftersom du frågar så kan jag väl räkna upp dom mest klassiska exemplen där man kan hitta andras text eller musik...

"När jag ser framåt" - Andrew Lloyd Webbers "Pie Jesu"

"Nu kan du få mig så lätt" - The Eagles "desperado"

"Minnen av aprilhimlen" - Pavements "Gold Soundz" samt J.S Bachs "Jesu joy of man's desiring"

"Kom igen Lena" - Cornelis Vreeswijks "Visa till Veronica"

"Känn ingen sorg..." - Eldkvarns "Djungel"

"Atombomb" - Morrisseys - "Everyday Is Like Sunday" samt The Smiths - "William it was really nothing",

Inte för att jag bryr mig alltså... För mig får han gärna hålla på om han tycker det känns bra och så länge ingen kommer till skada. 🙂

Smart.

Då har du alltså koll på musik & får en bonus när du lyssnar på HH.

Att du prickade in Eldkvarns Djungel ger respekt.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Trådar som den här får mig att ifrågasätta fenomenet copyright/ensamrätt/rättighet av musik (jag kan inte mycket om juridik och dessa begrepp, är bara intresserad av fenomenet).

Kan man t.ex äga en ackordsföljd (bluestolva!!?), en tonföljd (melodi)?

Hur ska man se på en unik melodi/låt som två personer ovetandes av varandra komponerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Därför är det kandske viktigt att man river ihop en text till sina små låtar, så at dret boit lättar re att "Claima" sina rättighetr vid eventuella tvister i framtiden. Texten "SÄTTE SIG lättare . Stavfel odl. får skyllas på Chilenska vinbönder.

Redigerat av Stinkey
Link to comment
Dela på andra sajter

offspring - self esteem

outlandish - aisha

två låtar med samma akordföljd och och istort sätt samma melodi.. vet inte om det var mening eller om dom hade tillstånd.. men det är istort sätt samma låt iaf.. om man bortser från texten..

Redigerat av Kiefz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en site som var dedikerad till att hitta låtar som Håkan Hellström snott sina texter av. Synd att den inte finns kvar längre..

Här är nya adressen:

http://helstold.vintervila.se/

...och stölderna fortsätter med nya skivan:

Blue Oyster Cult - Dominance And Submission

Put me in the backseat, and they took me for a ride

Yeah, the radio was on, can\'t you dig the locomotion

(Kingdoms of the radio, 45 RPM)

Too much revolution then

Håkan Hellström - En midsommarnatts dröm

Satte mig i baksätet och tog mig på en tur

Radion var på. Kan du digga det är locomotion

för mycket revolution

Jag kan ALDRIG tänka mig att det här skulle råka vara en slump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa, som snackat om i andra trådar, så blir jag mest irriterad på typ "Call on me" eller "Through the fire", alltså öppna lån av bra låtar som dom gör nåt löjligt och billigt av, men det är en annan historia.

Alla versioner av 'Call on me' (fem, eller finns det fler nu?) är ju bättre än Winwoods. Dessutom tjänar ju Winwood massa pengar på en gammal skitlåt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det fanns en site som var dedikerad till att hitta låtar som Håkan Hellström snott sina texter av. Synd att den inte finns kvar längre..

Här är nya adressen:

http://helstold.vintervila.se/

...och stölderna fortsätter med nya skivan:

Blue Oyster Cult - Dominance And Submission

Put me in the backseat, and they took me for a ride

Yeah, the radio was on, can\'t you dig the locomotion

(Kingdoms of the radio, 45 RPM)

Too much revolution then

Håkan Hellström - En midsommarnatts dröm

Satte mig i baksätet och tog mig på en tur

Radion var på. Kan du digga det är locomotion

för mycket revolution

Jag kan ALDRIG tänka mig att det här skulle råka vara en slump.

Nej då.

Det är ingen slump.

Det är en av tidernas absolut bästa textreferenser.

Vectro; du har ju aldrig hört originallåten, har inte något förhållande till den, så varför gnäller du på Håkan?

I branschen & i den innersta kretsen av svenska musiker/låtskrivare så ger den här typen av geniala "stölder" oerhörd respekt, det är en av anledningarna till att HH idag är en av dom mest respekterade "musiker-musikerna". Precis som i samtida hiphop/rapmusik så är det en vedertagen del av låtskrivandet att namedroppa & direktreferera till rockhistorien, om man är rockmusiker.

Det är ingen slump att Håkan har skrivit en låt som heter "jag var bara inte gjord för denna tid" heller.

Men jag är ju å andra sidan en del av den innersta kretsen av svenska musiker/låtskrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I branschen & i den innersta kretsen av svenska musiker/låtskrivare så ger den här typen av geniala "stölder" oerhörd respekt,...

förlåt att jag frågar men vi har juh redan konstaterat att jag inte har någon koll på "branchen".. 😆 ...i alla fall vad är det exakt som är så genialt med det igentligen? jag har ganska svårt att tro att jag, tex, skulle få en massa respekt av denna innersta krets, eller av någon annan häller för den delen, om jag tog och översätte en engelsk text till svenska och satte in den i en av mina låtar.. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

..vid närmare eftertanke skulle jag mer eller mindre kunna förstå om man skulle smyga in någon "klassiskt" bit text i en låt som något av en hyllning mest för att få någon lite insatt i samma musik att kanske lägger märke till det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Med det resonemanget så skulle Black Ingvars vara tidernas största genier. 😉

Personligen tycker jag inte det är det minsta genialt... Men jag känner ingen glädje i att hacka ner på folk och han får gärna hålla på med sitt om han trivs med det. Vi har ju alla möjligheten att stänga av om det inte passar oss...

Men vi vanliga dödliga förstår oss ju inte på sånt här, det är ju kritiker och "branschfolk" som bestämmer vad som är bra, respektive dålig musik. Det finns inget som heter personligt tycke och smak. Eller hur, Danny Cort? 😛

Edit: tillägg & stavfel

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Vari ligger det geniala att sno hela fragment av andras verk? Jag skulle bli galen om nån gjorde det med mina låtar; iallafall om jag inte får nån credit för det.

Respekt inom den svenska musikerkåren, men whatabout den utländska som han snott det mesta ifrån? Undrar om de skulle respektera Håkan Hellström på samma sätt om de fick reda på det?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att inse att kommersiellt är Sverige ett jävla u-land vad gäller bra musik. När folk blir hyllade för att de snor texter och melodier så börjar man fundera på hur jävla stolligt det hela är.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att inse att kommersiellt är Sverige ett jävla u-land vad gäller bra musik. När folk blir hyllade för att de snor texter och melodier så börjar man fundera på hur jävla stolligt det hela är.

/Daniel

ah men Sverige är iaf välkänt världen över för sin hårdrock.. och för sina alper, joddlande,kåta, blonda, tvåmeters flickor, goda cholkad och dyra klockor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att inse att kommersiellt är Sverige ett jävla u-land vad gäller bra musik. När folk blir hyllade för att de snor texter och melodier så börjar man fundera på hur jävla stolligt det hela är.

Ähum. Nu är ju inte Håkan Hellström först :rolleyes: med att genom citat hylla andras musik.

Redan de gamla grekerna, och så vidare.

Menar ni verkligen att ni inte stött på fenomenet tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

är nu tyvärr inte så bra på tyska, men i refrängen sjunger tyskarna: "...., für ein Leben voller Schall und Rauch", och Timbuktu "....jag krossar myter, gapar och ryter". Det tycker jag känns (utan att veta) betyda samma sak ungefär?

Ditt tyska citat lyder "för ett liv av starkt ljud och rök", så några likheter med Timbuktu har jag svårt att se.

...och vad gäller det där att bygga en låt på förkortningar, så tror jag att "Timbuktu-fallet" är mer ren slump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att inse att kommersiellt är Sverige ett jävla u-land vad gäller bra musik. När folk blir hyllade för att de snor texter och melodier så börjar man fundera på hur jävla stolligt det hela är.

Ähum. Nu är ju inte Håkan Hellström först 😏 med att genom citat hylla andras musik.

Redan de gamla grekerna, och så vidare.

Menar ni verkligen att ni inte stött på fenomenet tidigare?

Inte omöjligt, men jag ger ändå ingen respekt till de musiker som inte klarar av att skriva egna texter utan att behöva låna från andra. Sen får ni håna mig så mkt ni vill (och kalla mig snorunge, amatör, kass musiker m.m.); jag skiter fullständigt i det.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
som inte klarar av att skriva egna texter"-
Det är bara att inse att kommersiellt är Sverige ett jävla u-land vad gäller bra musik. När folk blir hyllade för att de snor texter och melodier så börjar man fundera på hur jävla stolligt det hela är.

Ähum. Nu är ju inte Håkan Hellström först 😛 med att genom citat hylla andras musik.

Redan de gamla grekerna, och så vidare.

Menar ni verkligen att ni inte stött på fenomenet tidigare?

Inte omöjligt, men jag ger ändå ingen respekt till de musiker som inte klarar av att skriva egna texter utan att behöva låna från andra. Sen får ni håna mig så mkt ni vill (och kalla mig snorunge, amatör, kass musiker m.m.); jag skiter fullständigt i det.

/Daniel

Då är det kanske dags att du brättar vilka artisterna är "som inte klarar av att skriva egna texter".

& om du är någourlunda bevandrad i samtida musikpress, så skulle du själv kunna läsa att HH ger en rejäl dos credit till de artister som du tycker att han stjäl av.

Link to comment
Dela på andra sajter

offspring - self esteem

outlandish - aisha

två låtar med samma akordföljd och och istort sätt samma melodi.. vet inte om det var mening eller om dom hade tillstånd.. men det är istort sätt samma låt iaf.. om man bortser från texten..

outlandish låt är visserligen en cover på Khaled´s låt med samma namn

Link to comment
Dela på andra sajter

offspring - self esteem

outlandish - aisha

två låtar med samma akordföljd och och istort sätt samma melodi.. vet inte om det var mening eller om dom hade tillstånd.. men det är istort sätt samma låt iaf..  om man bortser från texten..

outlandish låt är visserligen en cover på Khaled´s låt med samma namn

det är säkert sant.. lika är dom i vilket fall som hällst.. lugn ska jag fixxa en ihopmixxad version så du får höra iaf.. har dock aldrig mixxat ihop två låtar förut.. men det är ju något jag måste prova någon gång..

undra vafan jag gett mig in på nu.. förvänta dig inte för mycke nu bara..det här kan/kommer bli en rätt pinsamt dålig ihopmixxning..om jag änns får till någon 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

ojoj.. det där gick juh som det gick.. inte riktigt min grej det där med mixxande tror jag..ska se om jag kan hitta någonstans att ladda upp den.. kanske jag lägger upp den ..om jag nu törrs.. fick inte till synkningen riktigt så det låter riktigt jävla otight 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en site som var dedikerad till att hitta låtar som Håkan Hellström snott sina texter av. Synd att den inte finns kvar längre..

Gamla adressen var iallafall:

http://hakanhellstold.vintervila.se/

Den finns kvar .. och innehåller en hel del kul läsning ..

http://helstold.vintervila.se/

Medveten stöld eller inte .. men att gå och få en grammis för bästa svenska text är ju fan ett hån mot alla textförfattare ..

Redigerat av Tony
Link to comment
Dela på andra sajter

som inte klarar av att skriva egna texter"-
Det är bara att inse att kommersiellt är Sverige ett jävla u-land vad gäller bra musik. När folk blir hyllade för att de snor texter och melodier så börjar man fundera på hur jävla stolligt det hela är.

Ähum. Nu är ju inte Håkan Hellström först :rolleyes: med att genom citat hylla andras musik.

Redan de gamla grekerna, och så vidare.

Menar ni verkligen att ni inte stött på fenomenet tidigare?

Inte omöjligt, men jag ger ändå ingen respekt till de musiker som inte klarar av att skriva egna texter utan att behöva låna från andra. Sen får ni håna mig så mkt ni vill (och kalla mig snorunge, amatör, kass musiker m.m.); jag skiter fullständigt i det.

/Daniel

Då är det kanske dags att du brättar vilka artisterna är "som inte klarar av att skriva egna texter".

& om du är någourlunda bevandrad i samtida musikpress, så skulle du själv kunna läsa att HH ger en rejäl dos credit till de artister som du tycker att han stjäl av.

Nej, jag är inte bevandrad i svensk musikpress, vilket jag finner högst ointressant. Jag ger rejält med credit till de artister jag gillar också, men inte fan går jag och skriver "Din egen, personliga, jeeesus" och låtsas att jag själv skrivit det där. 😛

/Daniel

Edit: Bevandrad, och inte belevad (skrev fel 😛)

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...