Jump to content
Annons

Vilken e bäst?


debatt

Recommended Posts

Jag funderar över alla dessa laptop-modeller som finns ute och särskilt mellan dessa två, låt kalla dem A och B, alla har ju alldeles för långa beteckningar...

A)

3 GB RAM (max 8 GB). 3 MB cache. Windows Vista 64 bitars. CPU 2.26 GHz (Intel Core Duo P8400).

512 MB dedikerad grafik (GE force 9600M GT). 320 GB Hdd (5400 rpm). HDMI. Intel Pro Wireless nätverk. E-SATA. 4 USB 2.0. Firewire (6-pinnars). PC Express card (54/34). Saknar(!) Bluetooth, tv-utgång, blueray-uppspelning, inbyggt modem.

😄

3 GB RAM (max vet ej). 3 MB cache. Windows Vista 32 bitars. CPU 2.40 GHz (Intel Core Duo T8300).

512 MB dedikerad grafik (GE Force 8600M GS). 320 GB Hdd (5400 rpm). HDMI. Intel Pro Wireless nätverk. 3 USB 2.0. Firewire (6-pinnars). PC Express card (54/34). Fjärrkontroll, bluetooth, inbyggt modem, blueray-uppspelning, tv-utgång. Saknar (!?) E-SATA.

Samma ordinarie pris... (blir någon förvånad förresten?)

Vilken e bäst?

...för mångkanalsinspelning av musik...

😛

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Trodde att du fick din dator att fungera nu igen?

Hursomhelst är det ju upp till dina behov vilken som är bäst.

Nej, jag kommer liksom halvvägs. När jag startar om den nuvarande datorn så kommer jag antingen till en svart skärm, en vit skärm, en blå skärm (sällsynt) eller så lyckas jag gå in i Felsäkert läge eller till VGA-läge - det är inte alltid det går heller. Vid ett tillfälle kom jag in i "riktiga" Windows, vid omstart (sedan jag avinstallerat mitt grafikkorts drivrutiner). Men nästa gång jag startade datorn var jag tillbaka på ruta ett igen.

Det lutar åt ny dator.

Är ingen av A och B bättre än den andre för mångkanalig musikinspelning?

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen av A och B bättre än den andre för mångkanalig musikinspelning?

Nä enligt de specarna borde de ju funka lika bra båda två. Kolla om du kan få reda på vilken firewirekontroller som sitter i dem, det kan däremot vara avgörande.

Är inte så insatt i detdär med vista och drivrutiner eftersom jag inte kör windows själv, men jag kan gissa att det är bättre utbud av drivrutiner till 32-bitarsversionen. Fast generellt är utbudet av ljudkortsdrivrutiner till Vista fortfarande väldigt dåligt oavsett version, så kolla upp det innan du skaffar ett nytt kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det ska gå att köra med mer minne än 3GB, så är det 64-bits Windows som gäller - men samtidigt är minne till bärbara så in i h-e dyrt jämfört med normala minnen, så det är kanske tveksamt om man bygger ut minnet...

Det är nog flera tillverkare som inte har stabila drivrutiner för 64-bit, så där är förstås en tveksamhet med det.

Å andra sidan så är e-SATA snabbare än Firewire, så det är inte fel att ha det om man behöver koppla in en extra hårddisk.

Det hade varit bra om det gick att få reda på vilket chipset det är på moderkortet i modellerna, så att det inte är något som är känt för att skapa problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var en sväng förbi musikaffären också, och han sa där att de i butiken inte stött på något problem hittills med Win Vista i kombination med något program eller ljudkort. Det verkar ju lovande.

Den där E-SATA-porten som fanns i den ena maskinen dubblerar med USB f.ö.

Jag vet att minnen till bärbara pc är dyrt. Jag byggde ut RAM till max på min "gamla" laptop, ett tag innan den pajade... Säljes separat.

Lutar åt modell A helt klart. Bra med RAM och Cache och grafikminne på bägge modellerna iofs.

Men A har även Win Vista 64-bitars och E-SATA.

Hittade f.ö. en adapter som är kompatibel med Win Vista också (inte någon annan på marknaden hade stöd för Vista...), adapter från PCMCIA till Express card. Sewell hette den. 700 SEK plus frakt, skatt från USA. Samma som rainydays tipsade om i en annan tråd ev.

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var en sväng förbi musikaffären också, och han sa där att de i butiken inte stött på något problem hittills med Win Vista i kombination med något program eller ljudkort. Det verkar ju lovande.

Man kan ju fråga sig hur mycket erfarenhet de har isåfall? Det är är ju allmänt känt att det är många kort som saknar drivrutiner till vista, och mång av drivrutinerna är fortfarande beta. Vissa kort kommer troligtvis aldrig stödjas.

Så kolla upp drivrutiner för ditt nuvarande kort innan du skickar efter dendär adaptern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista 64-bit är nog det mest osäkra man kan köra nu.

Cubase4 finns ännu så länge bara i en betarelease för Vista 64-bit, så officiellt stöds bara Vista 32-bit.

Kolla förresten upp att grafiken inte har "Hypermemory" eller "Turbocache" (funktioner som lånar delar av RAM till grafiken). Sådant är bra för spel, men förödande i musikmaskiner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket att ta hänsyn till.

Mitt ljudkort har drivrutiner för Win XP 32 och 64 bitar, för Win Vista 32 och 64 bitar. Dessa kom i början av denna sommaren.

Med Sewell-adaptern PCMCIA till Express card, vilken har stöd för Vista (vet ej om 32 eller 64 bitars avses), så hoppas jag ljudkortet därmed ska funka. 4Sound-säljaren menade dock att han inte kunde garantera det, eftersom i så fall 32-bitars versionen var lämpligare i dagsläget, om det är för konsumentbruk... Lustigt ord.

Program sa han att de hade provat en hel drös helt utan problem till Win Vista ProTools, Cubase, Ableton Live m.fl. Men för säkerhets skull återigen, 64 bitars är osäkert, men kan hantera mer RAM. Kan vara framtidssäkrare?

Jag vet inte om dessa laptops har Turbocache, hypermemory RAM för spel. Jag vet bara att 512 MB av grafikkortens minne är dedikerat, sedan kan man använda 1700-1800 MB minne totalt för grafiken (vid speciella krävande spel står det)... Man tar väl minne från "vanliga" RAM:et då, antar jag. Är det värdelöst?

Vettigast att bygga ut till 8 GB RAM direkt då kanske?

A- och B-datorn har 3 MB cache, och jag hade "bara" 1 MB cache å min "gamla" laptop. Det verkar ju lovande.

☺️

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter farligt att man kan utöka grafikminnet till att omfatta RAM. Går det garanterat att stänga av den funktionen helt, så kanske det kan vara ok - men annars blir det till att titta på något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter farligt att man kan utöka grafikminnet till att omfatta RAM. Går det garanterat att stänga av den funktionen helt, så kanske det kan vara ok - men annars blir det till att titta på något annat.

Är det så illa? Kan tänka mig att RAM:et ska slåss om insignaler från musik parallellt med att visa flashig grafik. Personligen känns det inte som man kan stänga av funktionen.

Får skriva till HP, teknisk support, igen.

Jobbigt när det kommer ut nya produkter som ingen säljare kan.

Detta delade grafik-RAM-problem verkar vara med alla nya pc.

🙂

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter farligt att man kan utöka grafikminnet till att omfatta RAM. Går det garanterat att stänga av den funktionen helt, så kanske det kan vara ok - men annars blir det till att titta på något annat.

Är det så illa? Kan tänka mig att RAM:et ska slåss om insignaler från musik parallellt med att visa flashig grafik. Personligen känns det inte som man kan stänga av funktionen.

Får skriva till HP, teknisk support, igen.

Jobbigt när det kommer ut nya produkter som ingen säljare kan.

Detta delade grafik-RAM-problem verkar vara med alla nya pc.

🙂

//debatt

Problemet är kanske inte minnesanvändningen i sig, utan främst att grafiken kommer att stjäla utrymme på den vanliga bussen och inte bara på den dedikerade grafikbussen, om det finns sådana funktioner där man använder RAM som grafikminne - och i praktiken är det mycket illa, eftersom ljudhanteringen alltid behöver ha en snabb buss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog tur att jag läste detta precis innan jag tänkte åka iväg och skaffa en...

Alla HP:s modeller verkar lida av detta med allokerbart minne. Jag klickade och fick upp att det hette Turbocache och Hypermemory. Hmm...

Vad finns det då för laptop? Förslag?

Hos HP online kan man bara ställa frågir efter köp, man skulle ange serienummer på produkten. Annars hänvisning till butik. Eller?

🙂

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tur jag inte stack iväg och köpte en 10tusenkronors HP-laptop...

Har läst om turbocache nu. Skitbra för spel, men kass för mångkanalig musik...

Blir att gå ned i pris om man vill ha en utan turbocache.

FujitsuSiemens och Dell är vad jag hittat ännu så länge - om man inte vill ha grafik i laptop som delar med RAM.

Dell hade en intressant för 8200 kr med line in (!) för ljud om man vill ha det. Aldrig sett förut, det brukar ju bara finnas hörlur ut och mik in.

Hmm... Fujitsu Siemens kallar grafiken för hybrid. Undrar om det är ett förtäckt ordval för delad...

Återstår bara Dell? - fast de har å andra sidan sämsta websiten. Lite info.

Tror jag lägger mig...

🙂

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ju helkorkat om alla tillverkare tycker att sådant skräp är någonting bra. 🙂

Det blir kanske att titta på den mörka sidan i stället då (läs: Mac)? 🙂

Nåja - jag har hört många musiker som har varit nöjda med Dell, men det finns ju många modeller så man ska nog vara vaksam oavsett vilket... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på Forum Min Hembio om en kille som hade motsatt problem - han ville ha mer från RAM till grafiken, undrade om man kunde fördela (allokera) från RAM för att få bättre grafik alltså. Han hade en gammal dator, med möjligheten "64 MB grafik, men max 228 MB "flytande"". Det gick att ändra i BIOS.

Då borde kanske jag också kunna ändra i BIOS och sätta max 512 MB där, så inte pcn använder upp till 17-1800 och belastar bussen. Synd att behöva ändra i BIOS det första man gör.

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur jag har tålamod. Tänkte annars ha burit hem den där laptopen från butiken idag eller i helgen, och starta med musikprojektet...

När jag drar mig till minnes hur jag funderade för 3 år sedan då jag köpte min numera kraschade dyra laptop från HP, så var det dock detta som var på tapeten redan då - alltså att undvika delat grafikminne. Jag valde då en med separerat grafikminne på 256 MB. Värsting då.

Lyckas dock skriva på den här och nu, men pajar varje gång jag stänger av.

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir kanske att titta på den mörka sidan i stället då (läs: Mac)? 🙂

Apples laptops är åas beprövade musikmaskiner så det är ju ett ganska säkert köp. Men då måste man åas köpa till Windows om man vill använda det.

Enligt wikipedia ska det tydligen gå att stänga av TurboCache genom att ändra i registret. Vet dock inte hur tillförlitligt det är eftersom jag inte undersökt saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dell kostar inkl frakt 1500 kr mindre än den jag tänkte från början (HP DV7-serien) och skalen är grymt fräcka på Dell. Men då blir det postorder och sämre garanti.

Vore därför väldigt bra om man kan stänga av turbocache.

"Registret" är väl inte samma sak som "BIOS"??

:rolleyes:

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

"Registret" är väl inte samma sak som "BIOS"??

Nej registret tillhör windows och är en central databas för inställningar kan man säga. Man kan ju undra varför inte nvidia inte lyssnat på påtryckningarna och gjort inställningen tillgänglig för alla om det funkar problemfritt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag läste lite i Wikipedia om detta nu. Det kallas ju olika också, beroende vilken grafikkortstillverkare det rör sig om, Nvidia, ATi etc. Turbocache, hupermemory eller annat.

Det stod nånstans i ett diskussionsforum att "har du Win XP så låt funktionen turbocache vara enabled, men har du Vista sätt det på disabled". Precis som om det inte gör nåt om det är på i Vista...

Har väl att göra med det större RAM:et som man antar finns i maskinen, om man kör Vista...?

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

"Registret" är väl inte samma sak som "BIOS"??

Nej registret tillhör windows och är en central databas för inställningar kan man säga. Man kan ju undra varför inte nvidia inte lyssnat på påtryckningarna och gjort inställningen tillgänglig för alla om det funkar problemfritt dock.

Var hittar man detta registret? Finns det i någon undermeny till Kontrollpanelen?

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

"Registret" är väl inte samma sak som "BIOS"??

Nej registret tillhör windows och är en central databas för inställningar kan man säga. Man kan ju undra varför inte nvidia inte lyssnat på påtryckningarna och gjort inställningen tillgänglig för alla om det funkar problemfritt dock.

Var hittar man detta registret? Finns det i någon undermeny till Kontrollpanelen?

//debatt

"Start", "Kör"

Skriv: regedit

violá

OBS!!!!! ÄNDRA INGENTING SOM DU INTE KÄNNER TILL I REGISTRET!!!!!

Om du ändrar eller tar bort fel i registret så kan du fixa så att Windows helt enkelt slutar fungera och inte går att starta, utan du får vackert ta och installera om det från scratch för att få liv i det hela igen. Inget att leka med, alltså - utan man ska veta exakt vad man ska göra för att gå in och rota där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stod nånstans i ett diskussionsforum att "har du Win XP så låt funktionen turbocache vara enabled, men har du Vista sätt det på disabled". Precis som om det inte gör nåt om det är på i Vista...

Har väl att göra med det större RAM:et som man antar finns i maskinen, om man kör Vista...?

Vet inte vad diskussionen handlade om. Men det är ju så att grafikmotorn i Vista använder sig av 3D-chipet på kortet och således cachar en massa i minnet på grafikkortet. Detta sker ju inte i XP eftersom grafikmotorn drivs av CPUn, så där påverkar det ju enbart om man har en 3D-applikation igång.

Skulle tro att det är de dom menar iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Registret" är väl inte samma sak som "BIOS"??

Nej registret tillhör windows och är en central databas för inställningar kan man säga. Man kan ju undra varför inte nvidia inte lyssnat på påtryckningarna och gjort inställningen tillgänglig för alla om det funkar problemfritt dock.

Var hittar man detta registret? Finns det i någon undermeny till Kontrollpanelen?

//debatt

"Start", "Kör"

Skriv: regedit

violá

OBS!!!!! ÄNDRA INGENTING SOM DU INTE KÄNNER TILL I REGISTRET!!!!!

Om du ändrar eller tar bort fel i registret så kan du fixa så att Windows helt enkelt slutar fungera och inte går att starta, utan du får vackert ta och installera om det från scratch för att få liv i det hela igen. Inget att leka med, alltså - utan man ska veta exakt vad man ska göra för att gå in och rota där.

violá?

Ja, men mitt Windows startar ju inte i vilket fall som helst... Det kanske är så att jag haft ett virus som rotat i registret. Faktum är att det stod ett sånt dödskallemärkt meddelande på skärmen rätt nyligen.

Enda chansen för att ikväll skriva här och nu på denna pc är ju VGA-läget (F8).

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stod nånstans i ett diskussionsforum att "har du Win XP så låt funktionen turbocache vara enabled, men har du Vista sätt det på disabled". Precis som om det inte gör nåt om det är på i Vista...

Har väl att göra med det större RAM:et som man antar finns i maskinen, om man kör Vista...?

Vet inte vad diskussionen handlade om. Men det är ju så att grafikmotorn i Vista använder sig av 3D-chipet på kortet och således cachar en massa i minnet på grafikkortet. Detta sker ju inte i XP eftersom grafikmotorn drivs av CPUn, så där påverkar det ju enbart om man har en 3D-applikation igång.

Skulle tro att det är de dom menar iaf.

Säkert intressant, men jag förstår inte vad detta betyder.

Menar du att om jag använder Win Vista, så är det "alltid" så att man lånar från RAM för att utöka grafikminnet?

Det brukar stå som spec vid Win Vista-pcna t.ex. grafik 256 MB-1708 MB.

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att om jag använder Win Vista, så är det "alltid" så att man lånar från RAM för att utöka grafikminnet?

Nej, det betydar att om den använder så mycket av grafikminnet att det blir fullt så kommer den utöka det.

I XP så händer det bara när du använder en 3D-spel eller applikation, inte när du exempelvis jobbar med musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...