Jump to content
Annons

Intel eller ASUS?


Forum (oregistrerad)

Recommended Posts

Forum (oregistrerad)

Är Intel Pentium bättre för musikproduktion än ASUS? Hörde att Cubase inte funkar med ASUS.. Stämmer det? [EDIT: Jag menar visst AMD som någon mycket riktigt antog...]

Redigerat av Forum
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är Intel Pentium bättre för musikproduktion än ASUS? Hörde att Cubase inte funkar med ASUS.. Stämmer det?

Asus? Du menar nog AMD.

Själv kör jag Intel och är nöjd med det, men jag är övertygad om att det även finns många nöjda AMD-användare i musiksvängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För länge sen hade Cubase problem med AMDs K6-processor som Steinberg senare gjorde en patch för. Kanske det du hört. Men idag har AMD jobbat bort nästan alla sina problem så både Intel och AMD är lika bra.

Själv kör jag Intel Pentium 4 på en maskin och AMD Athlon på en annan och båda funkar lika bra :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Forum (oregistrerad)

Ringde till en musikaffär som definitivt rekommenderade Intel Pentium. Menade att AMD ledde lätt till problem tex med IRQ'er och att ljudet kan "haka upp sig". Killen skriver artiklar i MM om just detta så han bör väl veta...

Sen bör man akta sig för VIA-chipset...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror oxå att VIA inte är speciellt kul att ha och göra med. Kör själv P4, men körde Cubase och Logic på en bärbar AMD-K6. Roligare har man ju haft... 😄 Kan ju iofs ha berott på många saker, men jag hade ständigt problem!

Tycker dessutom att Intel känns mer dator! 😄 "I don't know why, I just do!" 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror oxå att VIA inte är speciellt kul att ha och göra med. Kör själv P4, men körde Cubase och Logic på en bärbar AMD-K6. Roligare har man ju haft... 😄 Kan ju iofs ha berott på många saker, men jag hade ständigt problem!

Tycker dessutom att Intel känns mer dator! 😄 "I don't know why, I just do!" 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

VIA har länge haft ett välförtjänt dåligt rykte bland musiker, efter vissa fullständigt misslyckade chipset - som dessutom har fixat till dåligt rykte även för AMD.

Med dagens VIA-chipset ska det dock inte vara några problem längre - och AMD har egentligen aldrig varit dåliga - så länge man har använt rätt chipset.

AMD har visserligen fortfarande problem med olämpligt placerade temperatursensorer i sina processorer, så att de dör om fläkten lägger av - men det är smällar man får ta... 😄 Intelprocessorer stannar bara om det blir för varmt och så fort man har en fungerande fläkt igen, så snurrar de snällt igång igen. 🙁

Själv har jag aldrig ens funderat på annat än Intel CPU och Intel chipset, men jag känner till flera som kör med AMD och VIA i musikmaskiner nu för tiden - utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)

Själv har jag Intel då jag jobbar med en kondensator mick som är mycket glad i att ta upp fläktljud. AMD-processorer kräver mer fläkt då de blir varmare med resultatet att det blir med fläktljud. Har dock inte kollat upp alternativa kylningsmetoder men vad jag vet så har de, iaf tidigare, kostat mer än skillnaden på processorpris. Jobbar inte heller på Elektrolux så jag kan inte bygga en egen tyst kylare 😆

Vänliga hälsningar /Mattias M

Link to comment
Dela på andra sajter

Att folk inte tröttnar...

Inget fel på AMD och deras proppar lämpar sig alldeles utmärkt för audiobruk. Om jag skall bygga en AMD maskin... det självklara valet är ett VIA chip. Att KT133 var ett skott i knät inte bara på VIA utan även på AMD kan man inte sticka under stolen med. Men... KT133 gick i graven för en IT-evighet sen. Låt det nu få ligga där i lugn och ro...

Link to comment
Dela på andra sajter

Forum (oregistrerad)

Det stämmer kanske det du säger men jag tror ju killen på MusikerMagsinet som jag snackade med vet vad han pratar om. Om allt ändå är blaj så handlar det ganska mycket om varumärkesbyggande: Om ett varumärke färgats av negativa saker är det svårt att tvätta bort trots att det negativa kanske inte finns kvar. Orättvist kanske men så brukar det oftast vara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer kanske det du säger men jag tror ju killen på MusikerMagsinet som jag snackade med vet vad han pratar om. Om allt ändå är blaj så handlar det ganska mycket om varumärkesbyggande: Om ett varumärke färgats av negativa saker är det svårt att tvätta bort trots att det negativa kanske inte finns kvar. Orättvist kanske men så brukar det oftast vara...

Som Microsoft?

eller negerboll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Forum:

Tror att du gjort ett klokt val. Man skall först och främst känna sig trygg med det man köper.

Tycker det bara är tråkigt att folk pga vanföreställningar (iof med en produkthistorisk sanning, tänker då på VIA KT133) gör sitt val. Vanföreställningar som kontinuerligt sprids av personer som "vet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har hört så är det nyare AMD mycket bättre..som det kanske sagts här tidigare...själv använder jag ett ASUS A7V8X med AMD Athlon XP 2100+ och det funkar perfekt. Detta moderkort har fått väldigt bra kritik för just musikproduktion.

Faktiskt,bäst i test. Sen beror det ju mycket på hur man installerar olika saker och ting. Men jag skulle aldrig köra Intel nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Själv har jag Intel då jag jobbar med en kondensator mick som är mycket glad i att ta upp fläktljud. AMD-processorer kräver mer fläkt då de blir varmare med resultatet att det blir med fläktljud. Har dock inte kollat upp alternativa kylningsmetoder men vad jag vet så har de, iaf tidigare, kostat mer än skillnaden på processorpris. Jobbar inte heller på Elektrolux så jag kan inte bygga en egen tyst kylare 😉

Vänliga hälsningar /Mattias M

öh... alla jag pratar om säger tvärtom. AMD = Kall och tyst. Intel = Högljudd och varm.

Notera att detta är med skylfläkten som kommer med proppen och inga alternativa.

Innan var det nog problem med AMD men det är på det stora hela hugget som stucket. Jag kör på intel för tillfället men en kollega jag bollar filer med kör AMD och varken han eller jag har någor strull.

Link to comment
Dela på andra sajter

öh... alla jag pratar om säger tvärtom. AMD = Kall och tyst. Intel = Högljudd och varm.

Jo det stämmer. Byggde en AMD-burk åt min far för nån månad sedan och jag blev förvånad över hur sval den verkligen är. Inte ens när jag hårdkörde den flyttade sig termometern mer än nån grad upp.

Min desktop är dock intel eftersom jag fick ett bra pris på barebone-burken. Det enda jag inte gillar är att den går så varm. Och det är ändå med Northwood-kärna, vågar inte drömma om hur det blir med Prescott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Numera är Intel klart vamare än AMD, vilket är en stor nackdel för Intel i musiksammanhang. AMD har lärt sig, medan Intel bara låter värmen (sm måste kylas bort) stiga till oanade höjder i och med nyare och snabbare processorer... 😛

Det tråkiga nu, är att de flesta moderkort som är till AMD, har SLI-stöd i sitt nForce4-chipset, något som ställer till nya problem... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

öh... alla jag pratar om säger tvärtom. AMD = Kall och tyst. Intel = Högljudd och varm.

Jo det stämmer. Byggde en AMD-burk åt min far för nån månad sedan och jag blev förvånad över hur sval den verkligen är. Inte ens när jag hårdkörde den flyttade sig termometern mer än nån grad upp.

Min desktop är dock intel eftersom jag fick ett bra pris på barebone-burken. Det enda jag inte gillar är att den går så varm. Och det är ändå med Northwood-kärna, vågar inte drömma om hur det blir med Prescott.

Jag har Prescott och tro mig den blir varm. 58 grader när den jobbar. 😉 (mätt i SIsoft Sandra)

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD-processorer kräver mer fläkt då de blir varmare med resultatet att det blir med fläktljud. Har dock inte kollat upp alternativa kylningsmetoder men vad jag vet så har de, iaf tidigare, kostat mer än skillnaden på processorpris. Jobbar inte heller på Elektrolux så jag kan inte bygga en egen tyst kylare 😱

Vänliga hälsningar /Mattias M

ehhm, det är ju intel som har värmeproblem jämfört med amd. AMD är mycket svalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...