Jump to content
Annons

Harmonilära? Var, hur?


Fittraketerna

Recommended Posts

Jag är en kille på 18 år som spelat gitarr i ungefär tre år. Jag är ingen naturbegåvning precis, och har fått jobbat hårt för att lära mig nåt över huvud taget. Men nu känns det som att utvecklingen har kommit till ett stopp. Det har inte hänt så mycket det senaste året, trots att jag övar som en tok.

Jag tycker själv att jag inte har speciellt bra teknik alls, trots att jag suttit i timmar och åter timmar med metronom och diverse övningar. Solot i Metallicas Nothing Else Matters är väl ungefär vad jag klarar utan att anstränga mig. Kompandet har jag inga alls problem med, varken till vackra akustiska låtar eller hårda death metal låtar.

När det kommer till det teoretiska kan jag väl grunderna. Jag kan ett par skalor och har väl koll på vart jag har sekunden, tersen osv. Jag är helt självlärd och har liksom inte hittat nånstans att vända mig för att fortsätta lära mig det här. Hur ska jag gå till väga för att bli en duktig allround-musiker? Jag vill kunna det mesta inom harmoniläran, för låtskrivande är det bästa jag vet, och det känns som att det kunnandet lyfter vissa låtar till en högre nivå.

Tror ni att en gitarrlärare skulle kunna ge mig större kunnande? Jag har inte speciellt bra erfarenheter av musiklärare, då jag fick sitta och spela Fear of the Dark för min gitarrlärare i ca fyra veckor, när jag lika gärna hade kunnat tagit ut den hemma.

Mvh Thomas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Instrumentlärare brukar fokusera på gitarrteknik, att spela själva gitarren tekniskt. Men det låter som om du vill komma in i musikens värld mer, vill kunna tänka musik så det flyter från huvud/hjärta till händerna .. att spela vad du hör i huvet och att göra låtar och arr av det.

Om det är så, så är det nog musikteori du ska titta på. Hitta någon som du gillar, som du funkar med, och som kan det där bra. Var noga med vad detär du vill lära dig, istället för att bara ta emot vad som lärs ut och sen förstå i slutändan att det var inte vad du frågade om. Musikteori anvvänder ofta den mer klassiska modellen för att förstå musik, men det blir ganska snart överförbart på det du vill göra.

Börja med skalor, gå över till ackord och kvintcirkeln och senare till harmonilära, funktionsanalys, satslära och till sist arrangering/orkestrering. Och se till att ha någorlunda kul när du tar in det här - vilket är lätt att glömma. Så kallas termerna och i den där ordningen brukar man få lära sig det i skolvärlden. Böcker på bibblan är inte alltid så gamla och grå som man tror heller 🙂

Lycka till

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Instrumentlärare brukar fokusera på gitarrteknik, att spela själva gitarren tekniskt. Men det låter som om du vill komma in i musikens värld mer, vill kunna tänka musik så det flyter från huvud/hjärta till händerna .. att spela vad du hör i huvet och att göra låtar och arr av det.

Om det är så, så är det nog musikteori du ska titta på. Hitta någon som du gillar, som du funkar med, och som kan det där bra. Var noga med vad detär du vill lära dig, istället för att bara ta emot vad som lärs ut och sen förstå i slutändan att det var inte vad du frågade om. Musikteori anvvänder ofta den mer klassiska modellen för att förstå musik, men det blir ganska snart överförbart på det du vill göra.

Börja med skalor, gå över till ackord och kvintcirkeln och senare till harmonilära, funktionsanalys, satslära och till sist arrangering/orkestrering. Och se till att ha någorlunda kul när du tar in det här - vilket är lätt att glömma. Så kallas termerna och i den där ordningen brukar man få lära sig det i skolvärlden. Böcker på bibblan är inte alltid så gamla och grå som man tror heller 🙂

Lycka till

Jag har lite svårt att ta till mig saker som jag inte förstår. Jag bara är sån. Därför har jag lite svårt att lära mig skalor utan att förstå mig på dom. Rent tekniskt kan jag lära mig skalorna rätt lätt, men tanken på att inte veta riktigt vad jag håller på med får mig att känna mig vilsen, men förståelsen kommer väl. Jag ska följa ditt råd dock. 🙁

Bara för att försäkra mig om att jag förstår... Med skalor menar du hur skalorna ser ut, och all teori bakom, samt att kunna improvisera, med andra allt? Och med ackord menar du att jag ska lära mig hur man tar dem, hur de är uppbyggda och så vidare, allt? Eller syftar du mest på teorin?

Nu kanske jag gjorde det krångligare än det behöver vara. Haha.

Tack så mycket för hjälpen!

Mvh Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag är inte direkt något super geni på gitarr själv men jag har försökt, iaf den senaste tiden, att spela med känsla. att få det kännas naturligt. Improvisation tycker jag är ett av de viktigaste momenten. efter det kan man öva upp sig rätt snabbt.

Just nu spelar jag Angel med Neil Zaza. jag har blivit så extremt mycket bättre bara genom att ta ut den efter gehör och improvisera på.

Jag tycker att det är bättre att spela med lärare eftersom de kan ta en snabbare dit man vill med tekniker och dyl.

Lycka till

Mvh Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite svårt att ta till mig saker som jag inte förstår. Jag bara är sån.
Det är ju alla 😆
Bara för att försäkra mig om att jag förstår... Med skalor menar du hur skalorna ser ut, och all teori bakom, samt att kunna improvisera, med andra allt? Och med ackord menar du att jag ska lära mig hur man tar dem, hur de är uppbyggda och så vidare, allt? Eller syftar du mest på teorin?

Nu kanske jag gjorde det krångligare än det behöver vara. Haha.

Ja det gjorde du 🙂 Men det är ju helt naturligt.

Teorin bakom varför skalor ser ut som dom gör är inte så nödvändigt att lära sig. Då hamnar du bara i historik om övertonserier, temperaturer och världåskådning och sånt.

I övrigt så hänger allt ihop. Så skalor, ackord, harmonier, arrangering, de är inte olika saker utan allt börjar med Skalan. Skalor är vad som avgör ackord och vilka som funkar. Ackord (i kombination med skalan) är vad som bestämmer vilka harmonier som funkar etc. Det är lite som kemi. I grunden har du atomen, och kombinationer/antal atomer är vad som bestämmer molekyler, mokelyler i sin tur bildar grundämnen, kombinationer av grundämnen bilder .. etc etc. Så det är ett hierarkiskt system. Skalan ligger till grund för allt (näst intill).

Den mest framträdande tonen i en skala är ju utgångstonen. Men vilken är den näst mest framträdande då? Finns det någon sån? är en skala inte bara 7 st toner där alla har samma värde liksom? Nä, det är faktiskt inte så, för människans hjärna lyssnar till övertoner med, klangmässiga värden alltså. Som vi uppfattar det så finns det toner som utgör mer betydelse än andra i en skala. Som vi hör det, så är den näst mest framträdande tonen i en skala i regel den 5:e tonen upp ifrån utgångstonen. Den tredje mest framträdande är den 3:e tonen upp ifrån utgångstonen. Den fjärde mest framträdande är den 7:e osv osv. Så om vi spelar de tre mest framträdande tonerna i en skala samtidigt: 1:a, 3:e och 5:e tonen så får vi fram den mest överensstämmande och dominanta klangen som tonerna i en skala kan ge upphov till. Om utgångstonen är C, så är den 5:e tonen G och den tredje ett E. Man hör då att tonerna är i perfekt "ackordans" med varandra - och slanguttrycket är "ackord".

På så sätt formar skalformerna grunderna för ackord, och ackord i sin tur är grundstommen för harmonier och harmonier är grundstommenför arrangemang och arrangemang är grunden för ... ja, hur många brudar du kan få i säng. Det är lite så det funkar. Så nu kanske du får en lite bättre bild av vad det är du ska söka efter 😉

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en kille på 18 år som spelat gitarr i ungefär tre år. Jag är ingen naturbegåvning precis, och har fått jobbat hårt för att lära mig nåt över huvud taget. Men nu känns det som att utvecklingen har kommit till ett stopp.

Du är för skön... 18 bast, har lirat i tre år — och det känns som utvecklingen har kommit till ett stopp... Vänta bara tills din (eventuella) flick-/pojkvän poppar det berömda "Duh, tror du verkligen på den där skiten...", då ska du få smaka på en riktig bromskloss 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är för skön... 18 bast, har lirat i tre år — och det känns som utvecklingen har kommit till ett stopp... Vänta bara tills din (eventuella) flick-/pojkvän poppar det berömda "Duh, tror du verkligen på den där skiten...", då ska du få smaka på en riktig bromskloss 🙂

Jävla gubbe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en kille på 18 år som spelat gitarr i ungefär tre år. Jag är ingen naturbegåvning precis, och har fått jobbat hårt för att lära mig nåt över huvud taget. Men nu känns det som att utvecklingen har kommit till ett stopp. Det har inte hänt så mycket det senaste året, trots att jag övar som en tok.

Jag tycker själv att jag inte har speciellt bra teknik alls, trots att jag suttit i timmar och åter timmar med metronom och diverse övningar. Solot i Metallicas Nothing Else Matters är väl ungefär vad jag klarar utan att anstränga mig. Kompandet har jag inga alls problem med, varken till vackra akustiska låtar eller hårda death metal låtar.

När det kommer till det teoretiska kan jag väl grunderna. Jag kan ett par skalor och har väl koll på vart jag har sekunden, tersen osv. Jag är helt självlärd och har liksom inte hittat nånstans att vända mig för att fortsätta lära mig det här. Hur ska jag gå till väga för att bli en duktig allround-musiker? Jag vill kunna det mesta inom harmoniläran, för låtskrivande är det bästa jag vet, och det känns som att det kunnandet lyfter vissa låtar till en högre nivå.

Tror ni att en gitarrlärare skulle kunna ge mig större kunnande? Jag har inte speciellt bra erfarenheter av musiklärare, då jag fick sitta och spela Fear of the Dark för min gitarrlärare i ca fyra veckor, när jag lika gärna hade kunnat tagit ut den hemma.

Mvh Thomas.

TA UT LÅTAR PÅ GEHÖR! Det hjälper otroligt mycket för att skapa uppfattning om själva musiken.

Att försöka hitta böcker om harmoni-lära kan ju hjälpa en hel del om du ids plugga 🙂

http://www.musictheory.net/<-- Otroligt bra sida att öva lite gehör och musikteori!

Att lära dig grunder till piano är också en underbar gåva att ha. Lära dig att bygga upp ackord osv!

För att bli bra teknisk är det ju bara att öva ofta REGELBUNDET istället för att ta lite tid då och då, då du övar skitmycket.

En timma varje dag med strikta övningar, sen nåra timmar där du bara spelar för skojs skull. Gör det och du borde märka en tydlig skillnad rätt snabbt 😆

Hoppas nåt av tipsen hjälpte!

Mvh, Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har lirat ett bra tag och kände att man kom till ett "stopp" och lixom inte utvecklades vidare själv.

Hittade en bra, grym, lärare och nu är man på väg mot nya höjder. Så mkt hänger nog på att hitta en bra lärare och självklart att vara motiverad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...