Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok jag har en tråd redan som heter studiobygge på gång men där är det inte mycket skrivande, har också sökt

men det är ganska svårt att hitta just det här problemet, därför startar jag en ny tråd, hoppas någon kan hjälpa mig.

jag fick mina prylar idag och har kopplat allting, men när jag försökte spela in så hör jag inget ljuid från mikrofonen

vare sig i monitorerna eller hörlurarna, är det någon speciell inställning man ska göra? hur kan man lösa det?

tacksam för svar.

Annons
Postat

1. Du är inne i ditt DAW va? (Antar Pro Tools)

2. I pro Tools så måste du göra spåret redo för inspelning för att höra något, detta gör du genom att klicka på den lilla ikonen "R" så att den blinkar rött

3. Se till så att du valt mick på din mbox och inte DI när du kopplar till XLR-ingången och skruva upp gainen så att du får en bra signal i Pro Tools.

4. Glöm inte sätta på fantommatningen om det är en kondensatormikrofon.

5. Kolla att du valt rätt ingångar och utgångar i Pro Tools.

Va det någon av dessa punkter?

MVH

Anders

Postat

Jajamen det är Pro Tools jag jobbar i, jag är hemma just nu men ska kila iväg till studion nu och prova alla dina punkter.

Jag har en SE Z5600a så det är egen strömförsörjning.. Återkommer snart om hur det går!

Postat

Sitter i studion nu, allt är kopplat som det ska, jag får in ljud när jag spelar in och så men det enda som inte går är att höra sig ,, har provat din metod genom att klicka på R knappen men ger inget resultat, I/O är default jag har inte ändrat någonting där 🙂

Postat (redigerat)

Okej, vad bra att du får signal in, då vet vi att den biten fungerar. Nu har jag en digi002:a, men när den startar så är den i muteläge. Det är inte så på din mbox? Att det finns en muteknapp på din mbox vill säga. Kolla så att output på kanalen är analog 1-2.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)

det har inget med inställningen input monitoring i pro tools? Har inte pro tools framför mig just nu men det går att ställa in Input only Monitoring eller Auto input monitoring.

Redigerat av Apep
Postat (redigerat)
det har inget med inställningen input monitoring i pro tools? Har inte pro tools framför mig just nu så är inte helt men det går att ställa in Input only Monitoring eller Auto input monitoring.

fast då skall man väll ändå höra sig själv när man inte trycker play, samt så bör man höra sig själv när man spelar in. Det är väll till för om man inte hör sig själv när man bara trycker på play för att öva lite till.

Eller minns jag helt fel nu? va länge sedan man gjorde dessa inställningar och val 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Nej det finns ingen muteknapp.. Och output är analog 1-2.. =( börjar bli ledsen nu!

Testa Apep:s tips också. Men jag tror inte det hjälper om du inte hör de ljudfiler som ligger i pro tools. Hur har du kopplat in dina monitorer? Vilka utgångar har du kopplat till dem? Har du dragit upp volymen på din mbox?

Lägg gärna upp en screenshot också på dina I/O settings i Pro Tools. Bli inte ledsen, på något sätt löser det sig 🙂

MVH

Anders

Postat
det har inget med inställningen input monitoring i pro tools? Har inte pro tools framför mig just nu så är inte helt men det går att ställa in Input only Monitoring eller Auto input monitoring.

fast då skall man väll ändå höra sig själv när man inte trycker play, samt så bör man höra sig själv när man spelar in. Det är väll till för om man inte hör sig själv när man bara trycker på play för att öva lite till.

Eller minns jag helt fel nu? va länge sedan man gjorde dessa inställningar och val 🙁

MVH

Anders

Du har så rätt hehe 🙂 .. jag som inte tänkte rätt där 🙂

Postat

Oj, såg inte Apeps post, vart hittar jag den inställningen?

Här är bild på Output:

output.JPG

Jag kopplar från XLR till Tele, till monitor output, balanserad.

Postat (redigerat)

Har för mig att det ska finnas en playback-input - mix ratt på mboxen? vridit på den?

Redigerat av Apep
Postat
Oj, såg inte Apeps post, vart hittar jag den inställningen?

Här är bild på Output:

output.JPG

Jag kopplar från XLR till Tele, till monitor output, balanserad.

hm...det ser ju rätt ut. Nu börjar mina grå rotera 😆 Det enda jag kan komma på att testa innan du kontaktar digidesign support är att se till att du har senaste versionen av Pro Tools. Gå in på digidesigns hemsida. Klicka på support, sedan till höger finns cs-updates. Kolla så du har den senaste där. Alltid värt ett försök iaf. Så som det ser ut och som du beskriver bör det dock fungera faktsikt.

MVH

Anders

Postat
Nej finns ingen sådan ratt 😆 på framsidan eller? Ser inget sådan iallafall

Tror apep menar ratten på framsidan som det står monitor på. Det är där du höjer volymen till dina monitorer, om jag inte ser fel på bilden jag har framför mig. Det va den knappen jag menade när jag skrev om du höjt volymen på din mbox.

MVH

Anders

Postat
Okej ska uppdatera nu, får hoppas på det bästa, uppdateringen heter Pro Tools LE 7.3.1cs7

Hoppas det löser sig, men jag är tyvärr tveksam till att en uppdatering löser detta problem, men det är ju värt ett försök som sagt. F-n va skumt. Säkert något enkelt som vanligt, men det är svårt när man inte sitter där själv.

MVH

Anders

Postat
Nej finns ingen sådan ratt 😆 på framsidan eller? Ser inget sådan iallafall

Just ja, det var den vanliga mbox 2 utan pro som hade det... fast iofs så hade den ratten inte spelat någon roll... idéerna är slut :/

Postat

har fortfarnade inte uppdaterat, men nog fan funkar det när jag klickade på R först! helt sjukt, eller så var det jag som missade det i början haha!

tack för hjälpen 😆

Postat
har fortfarnade inte uppdaterat, men nog fan funkar det när jag klickade på R först! helt sjukt, eller så var det jag som missade det i början haha!

tack för hjälpen 😆

Så det fungerar nu som du tänkt då? Kul att höra. Sa ju att du inte skulle bli ledsen 😏

MVH

Anders

Postat

japp det funkar, räcker med att man hör sig själv i lurarna/monitorerna när det är dags att spela in:) hehe ja men tyvärr så är mitt tålamod = 0..

ibland är det bra och ibland dåligt, men oftast dåligt!

Postat
japp det funkar, räcker med att man hör sig själv i lurarna/monitorerna när det är dags att spela in:) hehe ja men tyvärr så är mitt tålamod = 0..

ibland är det bra och ibland dåligt, men oftast dåligt!

hehe 😆

kul att du fick det att funka tillslut iaf 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.