Jump to content
Annons

Recommended Posts

Assfire (oregistrerad)
Postat

Tjenare!

Dessa frågor må anses vara dumma, men någon måste ställa dem, om det ännu inte gjorts i andra trådar.

Nu är det så att jag skaffat Macbook 13.3" med 2.4GHz Intel core duo, 2GB RAM och 160 GB Hårddisk.

Till att börja med undrar jag om Pro Tools går att köra felfritt på det systemet?

Sen undrar jag även vad man behöver för att få Pro Tools att fungera. Jag är totalt ny på det programmet och har mest kört FL förut.

Har hört att det behövs speciella externa ljudkort, stämmer det? Och vad beror det på?

Ös på med svar, all fakta är värd att veta, då jag är helt ny.

MVH A

Annons
Postat

Jag har inte hört om några problem med pro tools på macbook, men du kan alltid söka på macbook på http://www.digidesign.com och se om du får fram några kompatibilitetsproblem.

När det gäller ljudkort så är det som du säger att du behöver ett speciellt ljudkort från digidesign för att köra pro tools LE. Det finns även en version som heter pro tools m-powered som fungerar med m-audios ljudkort. Fördelen med detta är att pro tools är 100% kompatibelt med ditt ljudkort och dess drivrutiner, samt så bör ju supporten bli mer effektiv.

När det gäller digidesigns ljudkort så finns det några varianter. Det du får fundera över är hur många in/ut-gångar du behöver.

mitt förslag är att du kikar runt lite på digidesigns hemsida och tittar på de olika ljudkorten, samt läser lite på m-audios hemsida om m-powered. Om du sedan har några frågor om ett ljudkort så är det bara att ställa den här på forumet då chansen är stor att någon iaf sitter på det kortet du är intresserad av.

Hoppas detta hjälpte dig något.

MVH

Anders

Assfire (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag har inte hört om några problem med pro tools på macbook, men du kan alltid söka på macbook på http://www.digidesign.com och se om du får fram några kompatibilitetsproblem.

När det gäller ljudkort så är det som du säger att du behöver ett speciellt ljudkort från digidesign för att köra pro tools LE. Det finns även en version som heter pro tools m-powered som fungerar med m-audios ljudkort. Fördelen med detta är att pro tools är 100% kompatibelt med ditt ljudkort och dess drivrutiner, samt så bör ju supporten bli mer effektiv.

När det gäller digidesigns ljudkort så finns det några varianter. Det du får fundera över är hur många in/ut-gångar du behöver.

mitt förslag är att du kikar runt lite på digidesigns hemsida och tittar på de olika ljudkorten, samt läser lite på m-audios hemsida om m-powered. Om du sedan har några frågor om ett ljudkort så är det bara att ställa den här på forumet då chansen är stor att någon iaf sitter på det kortet du är intresserad av.

Hoppas detta hjälpte dig något.

MVH

Anders

Okej tack så mycket (:

Vad menar du med in/ut gångar? Kan du förklara lite närmare?

Och vilka kort tycker ni är bra då? Jag behöver verkligen inte det dyraste och bästa, utan bara något som fungerar. Finns det inga paket med sånt på tex Musikbörsen eller 4sound?

MVH

Redigerat av Assfire
Postat
Okej tack så mycket (:

Vad menar du med in/ut gångar? Kan du förklara lite närmare?

Och vilka kort tycker ni är bra då? Jag behöver verkligen inte det dyraste och bästa, utan bara något som fungerar. Finns det inga paket med sånt på tex Musikbörsen eller 4sound?

MVH

Med in/ut-gångar menar jag hur många instrument och mikrofoner du behöver koppla in samtidigt. Det finns färdiga paket från digidesign som du hittar här. Vi kör med en mbox 2 på jobbet och den funkar kanon. Inget att klaga på.

MVH

Anders

Postat
1. Vad menar du med in/ut gångar? Kan du förklara lite närmare?

2. Och vilka kort tycker ni är bra då? Jag behöver verkligen inte det dyraste och bästa, utan bara något som fungerar. Finns det inga paket med sånt på tex Musikbörsen eller 4sound?

MVH

1: Hur många externa enheter som du kommer att behöva ha inkopplade till ljudkortet som ska skicka ljud/signal in till datorn. T.ex mikrofon, gitarr, trummor, synth osv. Om du bara kommer att använda t.ex 1 mikrofon räcker det med ett ljudkort som har 2 ingångar(standard) och 2 utgångar(för tex monitorer - 1 left 1 right = 2st ut).

Om du har ett helt trumset som du vill spela in ifrån behövs det fler mikrofoner och även fler ingångar.

2: Sök på forumet och även google för att hittat korten för Pro Tools som är stabila. Men utgå från först och främst ditt behov av in/utgångar och plocka sedan ut de korten som stämmer överens med ditt behov/krav.

Det finns så otroligt många trådar gällande vilket ljudkort man ska ha, sök 😕

Några speciella paket vet jag inte men prylar finns, men kolla MusikBörsen och 4Sound, Emusic.se. Även de tyska sidorna kan vara värt att titta på, ibland skiljer priset väldigt mycket så att ett köp utomlands lönar sig. www.thomann.de samt www.musicstore.com är de största i Europa.

Lycka till

Assfire (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket folk!

Jag använder nog bara en enhet isåfall och det är MIDI Klaviatur. Kan ni rekommendera något ljudkort?

Jag har hört att det ska säljas ljudkort där Pro Tools ingår, vet någon om det stämmer?

Postat (redigerat)
Tack så mycket folk!

Jag använder nog bara en enhet isåfall och det är MIDI Klaviatur. Kan ni rekommendera något ljudkort?

Jag har hört att det ska säljas ljudkort där Pro Tools ingår, vet någon om det stämmer?

Om du köper ett ljudkort från digidesign så ingår Pro Tools LE. Om du köper ljudkort från m-audio så kan du köpa till Pro Tools m-powered, men det ingår inte vid köpet av ljudkort.

MVH

Anders

EDIT: förslag på ljudkort ville du ha. Om du ska köra pro tools så rekommenderar jag mbox familjen

Redigerat av Gizmozis
Assfire (oregistrerad)
Postat

Okej så Pro Tools ingår i alla MBOX Ljudkort?

Postat
Okej så Pro Tools ingår i alla MBOX Ljudkort?

När du köper en Mbox så ingår även "Ignition Pack 2". Det är en samling med olika mjukvarutillbehör

i form av lightversioner av olika plugins som fungerar finfint med Protools LE. Jag var helt rookie när jag köpte min mbox mini och visste nog egentligen inte vad jag köpte förnåt, men tycker att jag fick bra valuta för pengarna såhär efterhand.

Lycka till!!!

Postat

Om du bara använder midiklav så skulle jag rekommendera att köpa logic express och köra med det inbyggda ljudkortet, absolut lägst kostnad och du slipper ha ett externt ljudkort som tar plats.

Men vill du spela in annat är det en annan sak...

Assfire (oregistrerad)
Postat

Okej. Men Logic Pro då? Är det tvunget att ha ett externt där? Och varför är det så över huvud taget?

Postat
Okej. Men Logic Pro då? Är det tvunget att ha ett externt där? Och varför är det så över huvud taget?

Nä, Logic har inga restriktioner på ljudkort, bara köra på det man har...

Postat (redigerat)

Inte tvungen men det är att rekommendera.

Och varför är det så över huvud taget?

För att datorns interna ljudkort inte är gjort för att spela in Audio och hantera ljud i dom mägder eller i den hastighet som förväntas av Interna ( PCIx)(Ej bärbar ) eller externa ljudkort.Till Logic kan du köpa i stort sett vilket externt ljudkort du vill.

Men du skulle kunna köra på det interna och köra Midiklaviaturet via USB.

För övrigt och detta är min högst personliga åsikt , tror jag att gå från FL Studio till PT inte är lika givande som att gå från FL till Cubase eller Logic.

PT starka sida är inte direkt hantering ac midi eller komponering av musik i programmet , Dock är det suveränt på inspelning och redigering/mixning av Audio.

Redigerat av Piccazzo
Assfire (oregistrerad)
Postat

I see. Ja alltså jag hade tänkt att köra Pro Tools paralellt med Logic. Jag kör endast ett midiklav, så jag behöver inte så värst mycket utrustning tror jag.

Men hur är Logic Pro jämfört med Reason och Cubase med tanke på priset, det är ju väldigt mycket dyrare än de andra två programmen. Är det stor skillnad?

Angående det Jonas W skrev, inbyggt ljudkort, ingår det i mjukvaran Logic Pro också eller?

Postat
I see. Ja alltså jag hade tänkt att köra Pro Tools paralellt med Logic. Jag kör endast ett midiklav, så jag behöver inte så värst mycket utrustning tror jag.

Varför vill du köra PT och Logic parallellt? Finns det nån specifik anledning eller är det bara så att du vill ha bägge?

Till Pro Tools måste du ha Digidesigns hårdvara (alternativt M-audios grejer på m-powered) och är då alltså bunden till ett fåtal interface. Självklart kan du även använda det interfacet till Logic så det är ju inte så att du kommer behöva två olika.

Men hur är Logic Pro jämfört med Reason och Cubase med tanke på priset, det är ju väldigt mycket dyrare än de andra två programmen. Är det stor skillnad?

Logic är ett ganska billigt program med tanke vad man får med i paketet, men vill du ha billigare så ta Express versionen som bara skiljer sig på några punkter, tror det finns en sticky här i forumet som går igenom precis vilka.

Logic och cubase är relativt lika program men reason skiljer sig ju en del.

Angående det Jonas W skrev, inbyggt ljudkort, ingår det i mjukvaran Logic Pro också eller?

Inbyggt ljudkort är alltså det som redan sitter i din dator, köper du logic så behöver du inte köpa nåt ljudkort till, du har redan ett. Apples interna ljudkort håller ganska hög klass så det bör inte vara några större problem att köra på det, däremot kanske du vill ha nån sorts volymkontroll mellan ljudkortets utgång och monitorerna

Assfire (oregistrerad)
Postat

Varför vill du köra PT och Logic parallellt? Finns det nån specifik anledning eller är det bara så att du vill ha bägge?

Till Pro Tools måste du ha Digidesigns hårdvara (alternativt M-audios grejer på m-powered) och är då alltså bunden till ett fåtal interface. Självklart kan du även använda det interfacet till Logic så det är ju inte så att du kommer behöva två olika.

Logic är ett ganska billigt program med tanke vad man får med i paketet, men vill du ha billigare så ta Express versionen som bara skiljer sig på några punkter, tror det finns en sticky här i forumet som går igenom precis vilka.

Inbyggt ljudkort är alltså det som redan sitter i din dator, köper du logic så behöver du inte köpa nåt ljudkort till, du har redan ett. Apples interna ljudkort håller ganska hög klass så det bör inte vara några större problem att köra på det, däremot kanske du vill ha nån sorts volymkontroll mellan ljudkortets utgång och monitorerna

Okej. Anledningen till att jag vill köra Pro Tools och Logic parallellt är att jag vill ha båda. Men finns det sequencer i båda programmen där du kan redigera varenda liten ton eller måste man spela in precis allt? Till exempel FL som jag körde förut, det bygger ju på en sequencer där du sitter och placerar ut toner med muspekaren. Finns det sådana funktioner i Logic och Pro Tools också?

Postat

Okej. Anledningen till att jag vill köra Pro Tools och Logic parallellt är att jag vill ha båda. Men finns det sequencer i båda programmen där du kan redigera varenda liten ton eller måste man spela in precis allt? Till exempel FL som jag körde förut, det bygger ju på en sequencer där du sitter och placerar ut toner med muspekaren. Finns det sådana funktioner i Logic och Pro Tools också?

Pro tools har ingen score hantering men annars ska det kanske inte vara så stora skillander på midi hanteringen? Är själv inte så inne på logic, jag är mer en pro tools människa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.