debatt Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Hej! Ăr det svĂ„rt att ominstallera Windows XP sjĂ€lv? Jag har fĂ„tt problem med drivrutinerna till grafikkortet/grafikkortet i sig sjĂ€lvt - och det Ă€r en nödĂ„tgĂ„rd som verkstaden nu provar. "Drivrutinen har kommit i en oĂ€ndlig loop", stod det pĂ„ skĂ€rmen. Den verkar inte kommunicera med grafikkortet, sĂ€ger han. Skulle jag ha kunnat göra det sjĂ€lv, ominstallera Win XP alltsĂ„? Han har lagt den i blĂ„skĂ€rmslĂ€ge, men sĂ€ger att han varit i mjukvarulĂ€ge ocksĂ„. Jag vet inte hur man kommer till "mjukvarulĂ€ge". NĂ„vĂ€l. 800 pix tar de. Plus lite annat - och utan backup. Annars Ă€r det bara att kassera sĂ„n gammal skit, sa han om min tre Ă„r gamla laptop för 16 tusen... đ //debatt
Claes Holmerup Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Det borde bara vara att installera om drivrutinen för grafikkortet. Om man gĂ„r in i felsĂ€kert lĂ€ge (det borde vara det han yrar om nĂ€r han sĂ€ger nĂ„got om "mjukvarulĂ€ge", nĂ„got jag aldrig har hört talas om...), sĂ„ kan man ta bort drivrutiner som brĂ„kar - och sedan frĂ„gar Windows efter nya drivers nĂ€r man startar om. Det borde inte behövas en fullstĂ€ndig ominstallation av Windows för att lösa en sĂ„dan sak, tycker jag... đ
rainydays Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 HÄller med Claes. Startar du upp den i felsÀkert lÀge (hÄll in F8 precis innan windows startar) sÄ kör den i VESA-lÀge, dvs den anvÀnder inte grafikkortsdrivrutinen. DÄ borde du kunna plocka bort den och installera om den.
debatt Postat 26 augusti 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 augusti 2008 Det borde bara vara att installera om drivrutinen för grafikkortet.Om man gĂ„r in i felsĂ€kert lĂ€ge (det borde vara det han yrar om nĂ€r han sĂ€ger nĂ„got om "mjukvarulĂ€ge", nĂ„got jag aldrig har hört talas om...), sĂ„ kan man ta bort drivrutiner som brĂ„kar - och sedan frĂ„gar Windows efter nya drivers nĂ€r man startar om. Det borde inte behövas en fullstĂ€ndig ominstallation av Windows för att lösa en sĂ„dan sak, tycker jag... đ Men i felsĂ€kert lĂ€ge kan man inte nĂ„ Internet vĂ€l? För att tanka hem drivrutiner? Det verkade inte sĂ„, nĂ€r jag provade iaf. Det skulle förutsĂ€tta att han hade drivrutinerna till det ATI radeon X600-kortet, rent fysiskt. Det har ju jag pĂ„ cd iofs... F.ö. frĂ„gar inte Windows efter nĂ„nting nĂ€r man startar om, för laptopen nĂ„r aldrig Windows. Det stĂ„r "Windows har stĂ€ngts ned för att skydda datorn". //debatt
rainydays Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Har du en installationsskiva till XP? Stoppa i den isÄfall och vÀlj att reparera installationen. Funkar inte det sÄ fÄr du installera om. Det Àr inte svÄrt att göra sjÀlv. Det kan ju vara sÄ illa att det Àr ett hÄrdvarufel. Men jag tycker det Àr helt befÀngt att ens föreslÄ att skrota den utan att ha konstaterat det.
debatt Postat 26 augusti 2008 TrÄdstartare Postat 26 augusti 2008 Man kan sÀga sÄhÀr, var tredje gÄng kommer det bara upp en vit skÀrm, oavsett om du trycker F8 eller ej, var tredje gÄng kommer det bara upp en helsvart skÀrm som knycker till ibland och var tredje gÄng kommer det upp en blÄskÀrm. Vissa gÄnger av dessa kan man nÄ felsÀkert lÀge genom F8. Den gör som den vill, verkar det som. J€€la MySpace, det var det hÀnde och den la av. //debatt
debatt Postat 26 augusti 2008 TrĂ„dstartare Postat 26 augusti 2008 Har du en installationsskiva till XP? Stoppa i den isĂ„fall och vĂ€lj att reparera installationen. Funkar inte det sĂ„ fĂ„r du installera om. Det Ă€r inte svĂ„rt att göra sjĂ€lv. Det kan ju vara sĂ„ illa att det Ă€r ett hĂ„rdvarufel. Men jag tycker det Ă€r helt befĂ€ngt att ens föreslĂ„ att skrota den utan att ha konstaterat det. Jag hĂ„ller med! Men han ansĂ„g ju att jag kan fĂ„ motsvarande idag för 2-3 tusen. jag visste inte att det fanns sĂ„ billiga med CPU pĂ„ 3.2 GHz... đ //debatt
Claes Holmerup Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Ok - jag förstod det inte som att det var sÄ stora problem. En reparationsinstallation borde fixa det. Har du fÄtt en ÄterstÀllningskiva (har jag för mig att det brukar kallas...) med datorn sÄ kan du ÄterstÀlla Windows till hur det var nÀr du fick datorn (allt annat raderas). I vissa fall Àr det en riktig Windows-skiva i stÀllet - och dÄ gÄr det att köra reparationsinstallation, dÀr alla installerade program och alla dokument etc finns kvar, men dÀr eventuella skadade filer i Windows ersÀtts av de som finns pÄ skivan. HÀmta drivrutiner med hjÀlp av en annan dator och spara pÄ en CD, sÄ att du kan anvÀnda dem i den som brÄkar.
Qbaze Postat 27 augusti 2008 Postat 27 augusti 2008 Hej Jag tycker nog att du skulle ge grafikkortet ett ordentligt försök innan du installerar om Windows XP. Gör sĂ„ hĂ€r: * Ladda hem den senaste grafikkorts-drivrutinen för ditt grafikkort frĂ„n tillverkarens hemsida, (anvĂ€nd en annan dator) och brĂ€nn ner den pĂ„ CD-skiva eller spara den pĂ„ ett USB minne. * Starta din dator i felsĂ€kert lĂ€ge (F8 knappen INNAN Windows börjar ladda) * NĂ€r du kommit in i Windows i "FELSĂKERT LĂGE" sĂ„ gĂ„r du till kontrollpanelen och avinstallerar allt som har med ditt grafikkort att göra. Passa pĂ„ att titta igenom listan sĂ„ att det inte ligger nĂ„got "skrĂ€p-program" dĂ€r. Ta bort det i sĂ„ fall. * Starta om datorn. * Om datorn startar Windows OK nu sĂ„ borde du fĂ„ upp en guide som meddelar att en ny maskinvara har hittats. Avbryt denna guide! * Stoppa i din skiva med grafikkortsdrivrutinerna och installera. Starta om datorn. Förhoppningsvis ska allt vara OK nu! Om datorn INTE startar Windows som den ska efter att du avinstallerat dina gamla grafikkortsdrivrutiner, sĂ„ testa F8 menyn igen och vĂ€lj VGA lĂ€ge. Om du kommer in i Windows dĂ„ sĂ„ kan du testa att installera drivrutinerna dĂ€r. Hoppas det löser sig! /Andreas
debatt Postat 2 september 2008 TrĂ„dstartare Postat 2 september 2008 Jag körde den dĂ€r sjupunktslistan nu och avinstallerade grafikkortets drivrutiner. DĂ„ kom det upp ett meddelande som sa "detta kommer att avinstallera grafikortet" (alltsĂ„ inte bara drivrutinerna till det). Hursomhelst, jag lyckades till och med för första gĂ„ngen "pĂ„ 100 Ă„r" fĂ„ Windows att starta. Jag gick dĂ„ in i Kontrollpanelen och letade efter grafikkortet (eller bildskĂ€rmskort som det kallas i min pc), men konstigt nog hittade jag det och inte bara det, utan drivrutiner i mĂ€ngd (under sökvĂ€gen System/Windows32/....). Det Ă€r vĂ€l de drivrutiner som Ă€r Windows egna för mĂ€rket ATi och mitt grafikkort, antar jag...? Min frĂ„ga blir dĂ„; varför ska jag ha sĂ€rskilda drivrutiner frĂ„n ATi sjĂ€lva? Dumt nog - för att verkade ju fungera bra i detta lĂ€get - sĂ„ försökte jag mig pĂ„ att installera nya drivrutiner frĂ„n ATi frĂ„n "Skrivbordet" frĂ„n min egen pc (alltsĂ„ inte frĂ„n cd som ni rekommenderade). Resultat? Datorn svarade "ATi finner inte nĂ„got grafikkort eller nĂ„gra gamla drivrutiner som stĂ€mmer överens med drivrutinerna". MĂ„ste jag installera nya drivrutiner, nĂ€r Windows verkar ha egna som funkar bĂ€ttre? FĂ„r se om jag hinner pilla mer med detta ikvĂ€ll... đ //debatt
rainydays Postat 2 september 2008 Postat 2 september 2008 Min frÄga blir dÄ; varför ska jag ha sÀrskilda drivrutiner frÄn ATi sjÀlva? Dumt nog - för att verkade ju fungera bra i detta lÀget - sÄ försökte jag mig pÄ att installera nya drivrutiner frÄn ATi frÄn "Skrivbordet" frÄn min egen pc (alltsÄ inte frÄn cd som ni rekommenderade). Resultat? Datorn svarade "ATi finner inte nÄgot grafikkort eller nÄgra gamla drivrutiner som stÀmmer överens med drivrutinerna". Det Àr ju dumt att laga det som inte Àr trasigt. Funkar det bra med standarddrivrutinerna finns det ju ingen anledning att installera andra. Oftast Àr det ju prestandaförbÀttringar i nya versioner, men det gÀller frÀmst 3D-grafik. Det kan ju ocksÄ finnas buggfixar. Men som sagt, upplever du inga problem sÄ spelar det ingen roll. Att installationen till drivrutinen protesterade kan ju bero pÄ tvÄ saker. 1. du tog hem fel drivrutin 2. du mÄste anvÀnda de som laptoptillverkaren erbjuder.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.