Jump to content
Annons

Ominstallation av Windows


debatt

Recommended Posts

Hej!

Är det svårt att ominstallera Windows XP själv?

Jag har fått problem med drivrutinerna till grafikkortet/grafikkortet i sig självt - och det är en nödåtgård som verkstaden nu provar. "Drivrutinen har kommit i en oändlig loop", stod det på skärmen. Den verkar inte kommunicera med grafikkortet, säger han.

Skulle jag ha kunnat göra det själv, ominstallera Win XP alltså? Han har lagt den i blåskärmsläge, men säger att han varit i mjukvaruläge också. Jag vet inte hur man kommer till "mjukvaruläge".

Nåväl. 800 pix tar de. Plus lite annat - och utan backup.

Annars är det bara att kassera sån gammal skit, sa han om min tre år gamla laptop för 16 tusen...

🙂

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det borde bara vara att installera om drivrutinen för grafikkortet.

Om man går in i felsäkert läge (det borde vara det han yrar om när han säger något om "mjukvaruläge", något jag aldrig har hört talas om...), så kan man ta bort drivrutiner som bråkar - och sedan frågar Windows efter nya drivers när man startar om.

Det borde inte behövas en fullständig ominstallation av Windows för att lösa en sådan sak, tycker jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde bara vara att installera om drivrutinen för grafikkortet.

Om man går in i felsäkert läge (det borde vara det han yrar om när han säger något om "mjukvaruläge", något jag aldrig har hört talas om...), så kan man ta bort drivrutiner som bråkar - och sedan frågar Windows efter nya drivers när man startar om.

Det borde inte behövas en fullständig ominstallation av Windows för att lösa en sådan sak, tycker jag... 🙂

Men i felsäkert läge kan man inte nå Internet väl? För att tanka hem drivrutiner? Det verkade inte så, när jag provade iaf.

Det skulle förutsätta att han hade drivrutinerna till det ATI radeon X600-kortet, rent fysiskt. Det har ju jag på cd iofs...

F.ö. frågar inte Windows efter nånting när man startar om, för laptopen når aldrig Windows. Det står "Windows har stängts ned för att skydda datorn".

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en installationsskiva till XP? Stoppa i den isåfall och välj att reparera installationen. Funkar inte det så får du installera om. Det är inte svårt att göra själv.

Det kan ju vara så illa att det är ett hårdvarufel. Men jag tycker det är helt befängt att ens föreslå att skrota den utan att ha konstaterat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan säga såhär, var tredje gång kommer det bara upp en vit skärm, oavsett om du trycker F8 eller ej, var tredje gång kommer det bara upp en helsvart skärm som knycker till ibland och var tredje gång kommer det upp en blåskärm.

Vissa gånger av dessa kan man nå felsäkert läge genom F8.

Den gör som den vill, verkar det som.

J¤¤la MySpace, det var det hände och den la av.

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en installationsskiva till XP? Stoppa i den isåfall och välj att reparera installationen. Funkar inte det så får du installera om. Det är inte svårt att göra själv.

Det kan ju vara så illa att det är ett hårdvarufel. Men jag tycker det är helt befängt att ens föreslå att skrota den utan att ha konstaterat det.

Jag håller med! Men han ansåg ju att jag kan få motsvarande idag för 2-3 tusen.

jag visste inte att det fanns så billiga med CPU på 3.2 GHz...

🙂

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - jag förstod det inte som att det var så stora problem.

En reparationsinstallation borde fixa det. Har du fått en återställningskiva (har jag för mig att det brukar kallas...) med datorn så kan du återställa Windows till hur det var när du fick datorn (allt annat raderas). I vissa fall är det en riktig Windows-skiva i stället - och då går det att köra reparationsinstallation, där alla installerade program och alla dokument etc finns kvar, men där eventuella skadade filer i Windows ersätts av de som finns på skivan.

Hämta drivrutiner med hjälp av en annan dator och spara på en CD, så att du kan använda dem i den som bråkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker nog att du skulle ge grafikkortet ett ordentligt försök innan du installerar om Windows XP.

Gör så här:

* Ladda hem den senaste grafikkorts-drivrutinen för ditt grafikkort från tillverkarens hemsida, (använd en annan dator) och bränn ner den på CD-skiva eller spara den på ett USB minne.

* Starta din dator i felsäkert läge (F8 knappen INNAN Windows börjar ladda)

* När du kommit in i Windows i "FELSÄKERT LÄGE" så går du till kontrollpanelen och avinstallerar allt som har med ditt grafikkort att göra. Passa på att titta igenom listan så att det inte ligger något "skräp-program" där. Ta bort det i så fall.

* Starta om datorn.

* Om datorn startar Windows OK nu så borde du få upp en guide som meddelar att en ny maskinvara har hittats. Avbryt denna guide!

* Stoppa i din skiva med grafikkortsdrivrutinerna och installera. Starta om datorn. Förhoppningsvis ska allt vara OK nu!

Om datorn INTE startar Windows som den ska efter att du avinstallerat dina gamla grafikkortsdrivrutiner, så testa F8 menyn igen och välj VGA läge. Om du kommer in i Windows då så kan du testa att installera drivrutinerna där.

Hoppas det löser sig!

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde den där sjupunktslistan nu och avinstallerade grafikkortets drivrutiner. Då kom det upp ett meddelande som sa "detta kommer att avinstallera grafikortet" (alltså inte bara drivrutinerna till det). Hursomhelst, jag lyckades till och med för första gången "på 100 år" få Windows att starta. Jag gick då in i Kontrollpanelen och letade efter grafikkortet (eller bildskärmskort som det kallas i min pc), men konstigt nog hittade jag det och inte bara det, utan drivrutiner i mängd (under sökvägen System/Windows32/....). Det är väl de drivrutiner som är Windows egna för märket ATi och mitt grafikkort, antar jag...?

Min fråga blir då; varför ska jag ha särskilda drivrutiner från ATi själva?

Dumt nog - för att verkade ju fungera bra i detta läget - så försökte jag mig på att installera nya drivrutiner från ATi från "Skrivbordet" från min egen pc (alltså inte från cd som ni rekommenderade).

Resultat? Datorn svarade "ATi finner inte något grafikkort eller några gamla drivrutiner som stämmer överens med drivrutinerna".

Måste jag installera nya drivrutiner, när Windows verkar ha egna som funkar bättre?

Får se om jag hinner pilla mer med detta ikväll...

😄

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga blir då; varför ska jag ha särskilda drivrutiner från ATi själva?

Dumt nog - för att verkade ju fungera bra i detta läget - så försökte jag mig på att installera nya drivrutiner från ATi från "Skrivbordet" från min egen pc (alltså inte från cd som ni rekommenderade).

Resultat? Datorn svarade "ATi finner inte något grafikkort eller några gamla drivrutiner som stämmer överens med drivrutinerna".

Det är ju dumt att laga det som inte är trasigt. Funkar det bra med standarddrivrutinerna finns det ju ingen anledning att installera andra.

Oftast är det ju prestandaförbättringar i nya versioner, men det gäller främst 3D-grafik. Det kan ju också finnas buggfixar. Men som sagt, upplever du inga problem så spelar det ingen roll.

Att installationen till drivrutinen protesterade kan ju bero på två saker. 1. du tog hem fel drivrutin 2. du måste använda de som laptoptillverkaren erbjuder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...